SRM

موتورهای رلوکتانس سوئیچ شونده

موتور رلوکتانس سوئیچ شونده ( موتور مقاومت مغناطیسی سوئیچی –  SRM) نوعی موتور پله ای است، یک موتور الکتریکی که با گشتاور رلوکتانس راه اندازی می شود. برخلاف انواع معمول موتورهای DC، قدرت، بجای روتور (سیم پیچ ثانویه)،  به سیم پیچی استاتور انتقال داده می شود. این موضوع می تواند تا حد زیادی باعث ساده شدن طراحی مکانیکی شود زیرا دیگر لازم نیست قدرت به یک بخش در حال حرکت فرستاده شود، اما موجب پیچیدگی طراحی الکتریکی خواهد شد چون لازم است برخی از بخش های سیستم سوئیچینگ برای انتقال قدرت به سیم پیچ های متفاوت، مورد استفاده قرار گیرند. با دستگاه های الکترونیکی مدرن، دیگر سوییچینگ دقیق و بهنگام یک مشکل نخواهد بود، و موتور رلوکتانس سوئیچ شونده، یک طراحی معمول برای موتورهای پله ای مدرن است. اشکال یا ضعف اصلی آن، ریپل گشتاور است.

استفاده متناوب از همان طراحی مکانیکی مشابه، مانند استفاده از یک ژنراتور در هنگام راه اندازی مکانیکی خواهد بود،  و بار در دنباله، برای همزمان سازی جریان با چرخش، به سیم پیچ سوییچ می شود. چنین ژنراتورهایی نسبت به انواع معمولی، می توانند در سرعت هایی بسیار بالاتر راه اندازی شوند، همانطوری که آرمیچر می تواند به عنوان قطعه ای با خاصیت مغناطیسی ساخته شوند، یعنی یک استوانه شکاف دار ساده [1]. در این مورد، مخفف  SRMبه معنای موتورهای رلوکتانس سوئیچ شونده، گسترش یافته است، اگرچه مخفف SRG، بعنوان ژنراتور رلوکتانس سوئیچ شونده، نیز استفاده می شود. یک توپولوژی که هم شامل موتور و هم ژنراتور است، برای شروع حرکت اولیه مفید خواهد بود، زیرا به موجب آن، در راه اندازی موتور اختصاصی صرفه جویی خواهد شد.

مشخصات و اصول کار موتور رلوکتانسی سوئیج شونده (SR)-بخش 1

مشخصات و اصول کار موتور رلوکتانسی سوئیج شونده (SRM)-بخش 2

دکمه بازگشت به بالا
Open chat
چطور می تونم کمکتون کنم ؟
چطور می تونم کمکتون کنم ؟