آموزشیالکتروموتور

جریان های نشتی بلبرینگ

جریان های نشتی بلبرینگ

رینگهای زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD

بلبرینگ ­های موتور هنگامی که موتور با اینورتر کار می­کند نرخ خرابی بالایی دارند.

جریان¬های نشتی بلبرینگ
جریان¬های نشتی بلبرینگ

سپر نرم/Courtesy Aegis

جریان های نشتی بلبرینگ:

بلبرینگ ­های موتور هنگامی که موتور با اینورتر کار می­کند نرخ خرابی بالایی دارند. این خرابی­ها به دلیل وجود جریان­هایی در بلبرینگ ­های موتور هستند. راه­ حل کلاسیک برای این مشکل استفاده از بلبرینگ ­های عایق­شده است. بلبرینگ ­های عایق­شده باعث عایق شدن روتور با استفاده از ساچمه های سرامیکی و یا یک حلقه­ی عایق­کننده بین بلبرینگ و قاب موتور می­شود. راه­حل دیگر این مشکل توسط سازندگان حلقه­ی حفاظتی بلبرینگ سپر در زیر نشان داده شده است.

راه اندازی یک موتور با اینورتر باعث ایجاد ولتازهایی روی روتور می­شود.

  • ولتاژتا زمانی ایجاد می­شود که مقدار آن ازسطح عایقی لایه­ی نوار روغنیبلبرینگ ­ها (ولتاژ«شکست» بلبرینگ) فراتر نرود.
  • در نتیجه ولتاژ بر روی بلبرینگی که حفره­ی ماشین­کاریتخلیه الکتریکی(EDM) را بوجود می­آورد قوس ایجاد می­کند.
  • ممکن است هزاران حفره در هر ثانیهایجاد شود ودر طول زمانساچمه متحرک بر روی سطحزبر ایجاد شدهممکن است باعث «آسیب شیاری» شود.

 

شکل موج های مختلف
شکل موج های مختلف
افزایش و افت ولتاژ
افزایش و افت ولتاژ

سپر نرم/Courtesy Aegis

وجود ولتاژ در دو سر بلبرینگ به این معنا نیست که حتما جریانی در داخل آن وجود دارد. با این­حال، شکل موج ولتاژ می­تواند نشانه­ای از تخلیه­های جریان از بلبرینگ باشد و این سندی است بر این ادعا. توجه داشته باشید که چگونه ولتاژ ایجاد شده و سپس بطور ناگهانی با یک جهش به سمت صفر می­رود. این خط عمودی (با جهش) نشانه­ای از تخلیه­های یاتاقان است. به همین دلیل است که بایستی از یک اسیلوسکوپ فرکانس بالا برای اندازه­گیری ولتاژ بلبرینگ استفاده کرد. اسیلوسکوپ با فرکانس پایین تر قادر نخواهد بود که خط عمود نشان دهنده­ی تخلیه­ی بلبرینگ ­ها را به درستی نشان دهد.

مطالعه کنید
بررسی های عملی برای انتخاب موتور استاندارد برای کار با اینورتر های فرکانسی

 

تصویر میکروسکوپ الکترونیکی

سپر نرم/Courtesy Aegis

راه کارلوازم مورد نیازمحاسن و معایب
 ساختشکل موج سینوسی در خروجی اینورترفیلتر موج سینوسی در خروجیگران، تولید حرارت،
عایق کردن بلبرینگ هاغلاف عایق­کننده­ی بلبرینگگران، محافظت نکردن از تجهیزات درایو، کوپلینگ ظرفیت خازنی ممکن است جریان­هایی را برای عبور از عایق ایجاد کند، آلودگی
بلبرینگ های سرامیکیگران، محافظت نکردن از تجهیزات اینورتر
مسیرهای دیگر برای تخلیهشیار هدایت­کننده(نه در استفاده­ی جریان)ذرات هدایت کننده ممکن است خوردگی مکانیکی را افزایش دهند، و باعث ناکارایی روغن­­ها (روان­کننده­ها) شوند
جاروبک زمین کنندهگران، خوردگی، آلاینده­ها، اکسیداسیون، نگهداری
حلقه­ی زمین­کننده­ی شفتگران (کمتر از دیگر موارد فوق)، آلودگی
راه کارها
راه کارها

سپر نرم/Courtesy Aegis

مزایای استفاده از راه ­حل سپر:

  • انتقال تخلیه­های ولتاژ شفت به زمین
    • نصب آسان
    • تعمیر و نگهداری رایگان
    • بهبود قابلیت اطمینان VFD بلبرینگ موتور
    • بهترین ROI – سرمایه­گذاری کم
  • بررسی علت اصلی مشکل (جریان­های شفت)
    • دور کردن جریان شفت از بلبرینگ ­های موتور
    • محافظت از موتور با راه­حل بسیار مطمئن
  • طولانی­ترین حفاظت پایدار
    • میزان سایش کمتر از ۱ میل در ۱۰،۰۰۰ ساعت کار
    • دوام برای بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ ساعت کار
    • ۲ میلیون معکوس­سازی جهت – خرابی صفر الیاف فیبر یا فیبرهای شکسته

سپر نرم

سپر نرم/Courtesy Aegis

این حلقه­ی حفاظت بلبرینگ نه تنها از یاتاقان­های موتور بلکه از بلبرینگ ­ها در تجهیزات درایو نیز حفاظت می­کند اگر رسانایی بین موتور و تجهیزات درایو وجود داشته باشد.

حلقه­ی حفاظت شفت ممکن است یا در سر درایو (پشت) و یا در سر دیگر درایو (جلو) در موتور نصب شده باشد.

برچسب ها

‫۲ نظرها

  1. با سلام
    وقت بخیر مهندس
    عسگری هستم
    چنانچه مطلبی در مورد بیرینگ های الکتروموتورهایی که فرکانس کانورتر بر روی انها نصب شده است دارید لطفا این مطالب را در اختیار اینجانب قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 2 =

بستن