آموزشیسافت استارتر

فرق اینورتر و سافت استارتر – بخش دوم

چه وقت از سافت استارتر(RVSS) یا اینورتر(VFD) استفاده کنیم؟

فرق اینورتر و سافت استارتر

بخش دومروشهای رایج استارت موتور

سافت استارتر(RVSS)یا اینورتر(VFD)
شکل ۱: مقایسه روشهای رایج استارت موتور

چگونه یک استارتر به شیوه ی راه اندازی مستقیم (تک ضرب کنتاکتوری)، یا همان Direct Online (DOL) کار می کند ؟ 

به عنوان یک روش پایه ای و قدیمی برای استارت، یک استارتر DOL ولتاژ کامل (تک ضرب کنتاکتوری)، جریان و گشتاور کامل را بلافاصله بعد از فرمان استارت به موتور اعمال می کند.

و همین طور، قدرت ،بلافاصله بعد از یک بار دادن سیگنال استپ، حذف می شود.

حالت استارت و حالت استوپ، تنها دو حالت در این روش می باشند.

اضافه بار هوشمند انتخابی(بی متال یا کنترل بار) می تواند به استارترها و بازخورد ناشی از آنها ،پیچیدگی بیشتری بدهد. شکل ۲ ، نمونه طراحی سری B(Nema) و یا کلاس N (IEC) ویژگی های سرعت و گشتاور موتور را نشان می دهد.

سافت استارتر(RVSS)یا اینورتر(VFD)
شکل ۲ – ولتاژ کامل شروع گشتاور / سرعت منحنی

سافت استارتر چگونه کار می کند؟

یک الگوریتم که سه جفت پشت به پشت از SCR ها را کنترل می کند، برای شروع و توقف موتور استفاده می شود.

جهت گیری پشت به پشت SCR ها به ولتاژ AC اجازه می دهد تا با تغییر زاویه ایجادشده درهر نیم سیکل (شکل ۴) کنترل شود. ولتاژ نیز در ولتاژ کامل نگه داشته می شود و یا به ارائه کردن حد شروع فعلی محدود می شود.

سافت استارتر(RVSS)یا اینورتر(VFD)
شکل ۳ – موتور معمولی با SCR
سافت استارتر(RVSS)یا اینورتر(VFD)
ولتاژ تغذیه
استارت برای ولتاژ تقریبی ۵۰٪ RMS (ولتاژ ریشه مربع میانگین)
استارت برای ولتاژ تقریبی ۵۰٪ RMS (ولتاژ ریشه مربع میانگین)
استارت برای ولتاژ 25٪ RMS(ولتاژ ریشه مربع میانگین)
استارت برای ولتاژ ۲۵٪ RMS(ولتاژ ریشه مربع میانگین)
استارت برای ولتاژ 100 ٪ RMS(ولتاژ ریشه مربع میانگین)
استارت برای ولتاژ ۱۰۰ ٪ RMS(ولتاژ ریشه مربع میانگین)

یک سافت استارتر از ولتاژ برای کنترل جریان و گشتاور استفاده می کند. گشتاور موتور تقریبا با مربع ولتاژ اعمال شده متناسب است.

با توجه به این رابطه، کاهش ۶۰ درصدی در ولتاژ اعمال شده، باعث کاهش تقریبی ۸۴ درصدی در گشتاور تولید شده ، می شود. در این مثال، ولتاژ ۴۰ درصدی استفاده شده است.
۲ (۰٫۴) = ۰٫۱۶ یا ۱۶ درصد از گشتاور روتور قفل شده وجود دارد.

درصد گشتاور - درصد ولتاژ به توان دو
درصد گشتاور – درصد ولتاژ به توان دو
جریان در طی شروع مسیر ، مستقیما به ولتاژ اعمال شده به موتور وابسته است.
جریان در طی شروع مسیر ، مستقیما به ولتاژ اعمال شده به موتور وابسته است.

جدول ۱ ، روش های استارت با ولتاژ کامل، ستاره مثلث و یک سافت استارتر را نشان می دهد.

به کاهش در گشتاور شروع ، در مقایسه با ولتاژ شروع، توجه کنید.

یک دلتا وای استاندارد که با کنتاکتورها (راه انداز جریان انتقال و دارای بالاترین توان قطع و وصل در مدار ) شروع بکار می کند ، با تنظیم محدود کننده ی جریان به ۳۵۰ درصد می رسد و یا با تنظیم گشتاور استارت به ۳۴٪ در سافت استارتر می رسد.

جدول 1 - نوع استارت، ولتاژ، گشتاور و جریان
جدول ۱ – نوع استارت، ولتاژ، گشتاور و جریان
شکل 5 - پیکربندی پشت به پشت SCR (یکسوساز کنترل شده با سیلیکون)
شکل ۵ – پیکربندی پشت به پشت SCR (یکسوساز کنترل شده با سیلیکون)

شکل ۵ ، تریستورهای پشت به پشت پیکربندی SCR را از سافت استارتر در حالت اتصال خط نشان می دهد.

سافت استارترهای دیجیتال سانترنو ASAB و سافت استارترهای آنالوگ سانترنو ASAC دارای یک کنتاکتور بای پس یکپارچه اند که موجب صرفه جویی در فضای اشغالی و کاهش نیاز به افزایش سایز کنترلر برای کاربرد ها می شود.

سافت استارترهای دیجیتال سانترنو ASAB کاملا کامپکت و پایدارومناسب برای استفاده در محیط های خشن، گرد وخاکی و پروژه های کاربردی که همراه با ارتعاش هستند ، می باشد.

سافت استارتر و بای پس داخلی.

زمانی که موتور به سرعت نهایی و جریان مناسب می رسد، کنتاکتور بای پس به داخل کشیده می شود.

چه بای پس داخلی باشد، و چه بای پس خارجی، باعث توقف SCR ها می شوند که سافت استارتر را کارآمد تر می کند.
هنگامی که یک فرمان توقف داده می شود، SCR ها دوباره کنترل توقف را بدست می گیرند.

کنتاکتور هیچگاه باری را نمی سازد و یا آن را تجزیه نمی کند، که این موضوع ، در نتیجه اثرات کلی کوچکتر، به شما اجازه ی استفاده از کنتاکتورهای کوچکتر و SCR ها را می دهد

شکل 6 یک سافت استارتر با کنتاکتور بای پس خارجی
شکل ۶ یک سافت استارتر با کنتاکتور بای پس خارجی

 

توجه: بای پس داخلی به طور معمول بصورت AC-1 رتبه بندی می شود، نه AC-3، زیرا کنتاکتور بای پس هیچگاه جریان را تولید و یا آن را تجزیه نمی کند در واقع مکش جریان زمان راه اندازی یا اختلالات جریانی زمان استپ را تحمل نمیکند.اگرازیک بای پس خارجی برای راه اندازی اضطراری استفاده شود (نه استفاده از سافت استارتر برای کنترل)، بهره برداری از رتبه بندی AC-3 مورد نیاز خواهد بود در واقع شما نمیتوانید در زمان خرابی سافت استارتر از کنتاکتور بای پس خارجی موتور را به صورت مستقیم راه اندازی کنید بلکه باید کنتاکتوری با تحمل مکش جریان اولیه نصب گردد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 2 =

بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید