braking-regenerative-energy-ac-drivespart-three
انرژی ترمز و احیای آن (ریجنریتیو) با اینورتر AC بخش سومReviewed by انرژی ترمز و احیای آن (ریجنریتیو) با اینورتر AC بخش سوم on Apr 25Rating: ۵.۰یوسف رجبیانرژی ترمز و احیای آن (REGENERATIVE) با اینورتر AC بخش سوم ادامه بخش های : انرژی ترمز و احیای آن (Regenerative) با اینورتر AC انرژی ترمز و احیای آن (ریجنریتیو) با اینورتر AC بخش دوم

انرژی ترمز و احیای آن (REGENERATIVE) با اینورتر AC بخش سوم

ادامه بخش های :

انرژی ترمز و احیای آن (Regenerative) با اینورتر AC

انرژی ترمز و احیای آن (ریجنریتیو) با اینورتر AC بخش دوم

سیستم صرفه جویی در هزینه ها از طریق یونیت ریجنریتیو :

شکل ۵ نشان دهنده‌‌ی هزینه های انرژی راه اندازی یک سیستم آسانسور  ۴.۵ کیلووات با و بدون یک یونیت ریجنریتیو می‌باشد. میانگین قدرت موتورینگ مصرف شده در هر چرخه  ۸.۸ کیلووات است در حالی که قدرت احیا سازی (ریجنریتیو)  ۴.۷۸ کیلو وات است. اگر یک واحد ترمز دینامیکی (مقاومت ترمز) برای  تخلیه انرژی تولید شده توسط گشتاور ترمز استفاده شود، ۱۱۳۰۰ کیلووات ساعت تبدیل به هدررفت گرما خواهد شد. با نصب یک یونیت (REGENERATIVE) ریجنریتیو ،  ۵۴ درصد از برق را می توان ذخیره کرد و به طور متوسط صرفه جویی در هزینه های برق سالانه ۳۵۰۰ هزار تومان خواهد بود البته با فرض اینکه هزینه های برق ۸۰ تومان در هر کیلووات ساعت باشد.

بررسی سیستم صرفه جویی در هزینه ها از طریق یونیت ریجنریتیو
بررسی سیستم صرفه جویی در هزینه ها از طریق یونیت ریجنریتیو

 

 انتخاب یونیت ریجنریتیو:

هر سه یونیت ریجنریتیو یا (انرژی ترمزکه در مقالات قبلی توصیف شد قابلیت های صرفه جویی درهزینه و انرژی تحت شرایط بار احیاسازی (REGENERATIVE) دارند. یونیت ریجنریتیو در بخش ۲  بهترین و کم هزینه ‌ترین راه حل است. اما اگر مزایای اضافی مانند هارمونیک های جریان با ورودی پایین و ضریب توان واحد نیز مهم هستند، بهترین راه حل ممکن است متفاوت باشد. جدول زیر به مقایسه ی جوانب مختلف سه یونیت ریجنریتیو معرفی شده می‌پردازد.

فاکتور های مورد مقایسهمبدل PWM سینوسیمبدل ریجنریتیومبدل ماتریسی
صرفه جویی در هزینه برق از طریق احیای انرژی ترمزخوبخوبخوب
بهبود ضریب توان ورودی توسط واحد احیا کنندهخوبمتوسطخوب
تولید و نشر هارمونیک پایینسطح پاییننداردسطح پایین
ارتباط با چند اینورتر تولید کننده انرژی ترمزبلهبلهخیر
هزینه اولیهمناسبخوبخوب
فضای مورد نصببزرگمتوسطکوچک

مفاهیم کلیدی

برنامه های و کاربردهای خاصی از فن آوری های ریجنریتیو بهره می‌برند در این فناوری‌ها، انرژی جنبشی به جای تبدیل شدن به هدررفت گرما به انرژی برق تبدیل می‌شود. بهترین واحد ریجنریتیو را برای برنامه‌ی مورد نظر خود با توجه به اطلاعات ارایه شده انتخاب نمایید.

درنظر داشته باشید که

آیا در طول کاربردهایی که با ان در ارتباط هستید یا ان را مدیریت میکنید، فرصت‌های مربوط به احیاسازی (ریجنریتیو) را در نظر گرفته اید؟ یا تا به حال به کارفرمای خود پیشنهاد داده اید گفته شده و تجربه شده که در این فرآیند، بعد از بازگشت سرمایه، پول خوبی بدست می آید.

با الکترومارکت همراه باشید

تحقیقات بر روی درایوهای احیا کننده (REGENERATIVE) و راه حل های مربوط به هارمونیک پایین مورد نیاز است و باید در این مورد مطالعه بیشتری شود.

انرژی ترمز و احیای آن (ریجنریتیو) با اینورتر AC بخش دوم

انرژی ترمز

بهره وری انرژی:  ترمز احیا کننده (REGENERATIVE)

به یاد داشته باشید که: سیستم احیا کننده (REGENERATIVE) به جای گرما، برق تولید می‌کند.

گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.

مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.

متشکرم که تا انتهای این مقاله با ما بودید منتظر نظرات خوبتون هستم.

7 دیدگاه ها

    • همانطور که در کامنت قبلی اخطار داده شد :در مورد اهم شما حق ندارید بیش از ۵ % تلرانس بگیرید ولی توان رو اگر پایین تر بزارین دمای کاری مقاومت به شدت افزایش پیدا میکنه و احتمال سوختن مقاومت خیلی خیلی بالا میره و اگر هرچه توان رو بالاتر بگیرین دمای کاری مقاومت کاهش پیدا میکنه و عمر مقاومت افزایش پیدا میکنه .

  1. آقای مهندس با عرض سلام و احترام
    خواهشمند است در صورت امکان مقاله ای برای نحوه محاسبه مقاومت ترمز برای کاربردهای مختلف درایو در سایت قرار دهید.
    تشکر بنده را بابت قرار دادن مطالب مفید و کاربردی در سایت ٰ، بدون هیچگونه چشم داشتی پذیرا باشید.
    با تشکر

    • سلام خدمت شما دوست عزیز.
      محبت و دانش را به اشتراک بگذاریم.
      و اما در مورد سوال شما :
      در بسیاری از کاربردها اگر شیب استپ به درستی تنظیم نشود یا خواسته اوپراتور شیب بسیار کمی است در نهایت در زمان استپ یا کاهش دور دچار خطای over voltage میشوید که برای رفع این خطا باید مقاومت ترمز نصب شود.
      ولی به صورت یک قاعده کلی اپلیکیشن هایی نیاز به نصب مقاومت ترمز دارند که در فرایند کاری موتور در بعضی از مواقع یا اکثر مواقع موتور در تلاش باشد برای عدم افزایش دور سیستم و غلبه بر اینرسی سیستم مکانیک مثل اسانسور در زمان پایین امدن کابین در واقع در طول مسیر پایین امدن کابین کار اصلی موتور عدم افزایش سرعت کابین است یا جرثقیل در زمان پایین اوردن بار.
      و قائده ساده تری نیز برای درک این موضوع که چه وقت اینورتر ما نیاز به مقاومت ترمز دارد هست و اون قائده خطای over voltage است در کاربردی که شیب استپ یا deceleration به درستی تنظیم شده باشد و در طول فرایند با خطای over voltage روبرو شدید یا ولتاژ شبکه در سطح بالایی قرار گرفته است یا بدون شک اینورتر شما نیاز به نصب مقاومت ترمز دارد.

      • مقاله فوق در سه بخش ویرایش و نوشته شده است که در بخش اول به صورت کامل این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.
        انرژی ترمز و احیای آن (REGENERATIVE) با اینورتر AC

        ولی در قائده کلی برای انتخاب مقاومت ترمز توان موتور رو در نظر میگیرید و نوع بار و در تمامی بارها و کاربردهای موجود بازه انتخاب شما بین ۱۰% تا ۵۰% درصد توان موتور میباشد و این انتخاب رابطه مستقیم دارد با نوع کاربرد و نوع بار شما.
        ولی در مورد یک موضوع حساس باشید اون هم اهم مقاومت دقیقا اهمی رو انتخاب کنید که در راهنمای اینورتر مورد نظرتون درج شده است مثلا برای ۷.۵ کیلووات سانترنو سری وگا درج شده است ۷۵ اهم ۱۰۰۰ وات در واقع شما میتونید وات مورد نظر رو بالا تر انتخاب کنید و در مورد اهم بیشتر از ۵ % اجازه خطا ندارید و انتخاب نا درست اهم در نهایت منجر به دو مورد میشود انتخاب اهم بالاتر باعث عدم تخلیه مناسب و انتخاب اهم پایین تر باعث اسیب شدید قسمت قدرت درایو میگردد.

        یک برنامه اندازه بندی تعیین شده است که بنابر آن، یک ترکیب از مقدار ۱½HP موتور/ درایو، نیاز بار را تامین خواهند کرد. این پارامتر ها بشرح زیر است:

        حداکثر سرعت موتور = ۱۶۰۰ دور در دقیقه

        رتبه گشتاور موتور طراحی نوع B = 4.38 فوت- پوند

        اسب بخار موتور HP = ½۱

        اینرسی روتور موتور ( ارائه شده از تولید کننده) = ۰.۰۹۳۸ پوند- فوت مربع.

        اینرسی بار = ۵۶۳ پوند- فوت مربع.

        ورودی AC = 230 ولت

        راه حل مسئله:

        اعمال فرمول ها و روش های ذکر شده در بالا:

        در مشخصات عنوان شده:
        N2 = 1600 دور در دقیقه

        N1 = 0 دور در دقیقه

        T2 = 0.375 ثانیه.

        T1 = 1 ثانیه.

        • سلام ممنون از توضیحات خوبتون
          رفرنس های فرمولهای فوق و اگر احیانا استانداری داشته باشه اگر لطف کنید ممنون میشم. اگر به ایمیل ارسال کنید حتما مفید خواهد بود. تشکر رفیعی

ارسال پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید