جنبه های بهره وری انرژی در موتورهای الکتریکی
بهره وری از تمام ظرفیت
موتورهای الکتریکی (موتور القایی) سه فاز قفس سنجابی درصد قابل توجهی از بار الکتریکی در ایران را شامل می شود.
طراحی، اجرا، و تعمیر و نگهداری این دستگاه ها در برخی از مقالات منتشر شده به خوبی شرح داده شده است.
این مقاله فنی بر جنبه های بهره وری انرژی آنها تمرکز می کند.
موتورهای الکتریکی
موتور (القایی) معمولا در بهره وری بار کامل از 87 درصد تا 94 درصد متغیر هستند.
اندازه گیری دقیق این بهره وری در محل بسیار دشوار است و نیاز به یک دینامومتر و تجهیزات تخصصی دیگر دارد.
خوشبختانه، در پروژه های صرفه جویی مصرف انرژی مرتبط با موتورهای الکتریکی، برای میزان بهره وری واقعی یک موتور نیازی به استقرار و راه اندازی موتور مورد نظر نیست.
یکی از فرصت های پیشرو برای صرفه جویی انرژی، تهیه و نصب یک موتور الکتریکی جایگزین است به جای سیم پیچی مجدد در نتیجه خرابی موتور القایی.
Aspects of energy efficiency in electric motors
سیم پیچی مجدد موتور القایی آسیب دیده یک روش معمول ولی اشتباه در صنعت است،
اما مطالعات ثابت کرده که این کار باعث کاهش چند درصدی کارایی موتور های القایی می شود.
این باز پیچی های متعدد می تواند به کاهش بازده موتور منجر شود.
این مطلب را از دست ندهید: موتور پربازده و راهنمای انتخاب و کاربرد در الکترومارکت
در حالی که یک کاهش در مقدار بهره وری از89٪ تا 88٪ ناچیز به نظر می رسد،
یک برآورد سریع نشان می دهد که این کاهش می تواند پر هزینه باشد.
برای مثال، یک موتور با بهره وری استاندارد که 20 اسب بخار قدرت دارد و سالانه 8000 ساعت کار می کند،
در سال برای نرخ متوسط مصرف برق که مثلا 7 ¢/ کیلووات ساعت است، حدود 7000 دلار هزینه در پی دارد.
بهره وری انرژی بالاتربا این حال، هزینه های افزایشی جایگزین نمودن این موتور معیوب با موتورهایی با بهره وری انرژی بالاتر، فقط 430 دلار است.
این مقدار، هزینه های سیم پیچی مجدد را نیز شامل می شود.
صرفه جویی های سالانه در انرژی که با جایگزین کردن موتور معیوب با موتورهایی با بهره وری انرژی بالاتر همراه است،
با بازده جدید 92.9٪، در حدود 510 دلار خرج دارد. در نتیجه، بازپرداخت ساده این جایگزینی در کمتر از یک سال است.
برنامه های مربوط به موتورهای الکتریکی با عملکرد کارآمد انرژی:
برنامه های مربوط به موتورهای الکتریکی با عملکرد کارآمد انرژی،
قابلیت استفاده برای هر موتور AC نصب و راه اندازی شده که از طراحی موتورهای القایی نما (B) استفاده می کند، را دارد.
از آنجایی که برنامه بر اساس انجام جایگزینی بعد از خرابی است،
پتانسیل و ظرفیت کامل صرفه جویی پس از گذشت سه سال یا بیشتر، تحقق خواهد یافت.
مقایسه بدنه ۷ نوع از رایج ترین الکتروموتور های استفاده شده در صنعت
مقایسه بر میزان بهره وری منتشر شده در سیم پیچی های معمولی، استاندارد، و موتور القایی سه فاز با بهره وری انرژی کارآمد و بالاتر.
موتورهای الکتریکی
HP (اسب بخار) | بهره وری سیم پیچی مجدد | بهره وری استاندارد | بهره وری انرژی موتور های الکتریکی راندمان بالا |
1 | 69.7% | 70.7% | 82.6% |
2 | 79.5% | 80.5% | 83.4% |
3 | 79.4% | 80.4% | 86.6% |
5 | 81.4% | 82.4% | 88.3% |
8 | 83.1% | 84.1% | 90.0% |
10 | 85.1% | 86.1% | 91.1% |
15 | 85.5% | 86.5% | 92.0% |
20 | 87.3% | 88.3% | 92.9% |
25 | 88.0% | 89.0% | 93.5% |
30 | 88.1% | 89.1% | 93.7% |
40 | 88.7% | 89.7% | 94.2% |
50 | 90.0% | 91.0% | 94.4% |
60 | 89.9% | 90.9% | 94.7% |
75 | 90.4% | 91.4% | 94.9% |
100 | 90.4% | 91.4% | 95.4% |
125 | 90.6% | 91.6% | 95.3% |
150 | 91.5% | 92.5% | 95.7% |
فیلم بسیار دیدنی فرآیند باز پیچی ( سیم پیچی مجدد) الکترو موتور القایی
اگر یک موتور خراب شود، سناریوی باز پیچی چیست؟ اطلاعات بیشتر در مورد قوانین کلی باز پیچی.
مرجع: مدیریت انرژی الکتریکی – بیل براون، PE، اسکویر D خدمات مهندسی
گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.
مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.
متشکرم که تا انتهای این مقاله با ما بودید منتظر نظرات خوبتون هستم.
[