آموزشیالکتروموتور

انتخاب موتورهای القایی برای کاربردهای صنعتی (بخش سوم)

قسمت اول:انتخاب موتورهای القایی برای کاربردهای صنعتی ( قسمت اول)

ادامه قسمت اول: انتخاب موتورهای القایی برای کاربردهای صنعتی (قسمت 2)

ملاحظات طراحی (ادامه)

کلاس های مختلف روتور

کلاس های مختلف روتور، یعنی KL7، KL10، KL13، KL16، KLP، و غیره، برای برآورده ساختن الزامات گشتاور کاربردی در تجهیزات محرکه، برای موتورها در دسترس هستند.

کلاس های روتور، در برابر آنچه کوانتومی گشتاور بار نشان می دهد، به سادگی قابلیت راه اندازی خواهد داشت.

موتور با کلاس روتور KL10، وقتی با روش مستقیم برخط شروع بکار می کند، بر امنیت سرعت مجاز موتور، در برابر گشتاور بار 100% از گشتاور مجاز، افزوده می شود. بطور مشابه، موتور با کلاس روتور KL16، قادر خواهد بود در برابر گشتاور بار معادل 160% از گشتاور مجاز، شروع بکار کند.

هرچند که روتور کلاس KL10 می تواند حداکثر گشتاور راه اندازی تا 180% از گشتاور بار کامل را داشته باشد، و برای کلاس KL16، می تواند تا 200٪ نیز پیش برود، اما برای حداقل زمان ها نیز می تواند تنش بیشتری به روتور اعمال کند.

 

اینگونه اقدامات بدون شک عمر موتور را کاهش می دهد.

بنابراین به دست آوردن اطلاعات فنی برای الزامات گشتاور تجهیزات محرکه، در طول زمان شروع و ترکیب مشخصات ضروری است، به طوری که موتور با کلاس مناسب روتور، نصب خواهد شد.

ویژگی های ساختاری موتور

بر اساس الزامات کاربردی، ویژگی های ساختاری موتور باید به شرح زیر انتخاب شوند:

تنظیمات نصب و راه اندازی

انواع مختلف از آرایش و ترتیبات نصب برای این موتورها، نصب شده بصورت افقی(B3)، نصب شده بصورت فلنجی افقی (B5)، نصب شده بصورت فلنجی فوتی (B3 / B5)، نصب شده با شفت به سمت پایین (V3)، و غیره .

استانداردهای بین المللی ترتیبات نصب را با نشان گذاری متفاوت مشخص می کنند.

تعیین آرایش نصب صحیح، برای نصب و راه اندازی رضایت بخش موتور و کوپلینگ و جفت شدن آن با بقیه تجهیزات محرکه بسیار مهم است. جزئیات تجهیزات محرکه نیز ممکن است توسط فروشنده موتور بصورت دلخواه، تجهیز شوند.

مطالعه کنید
11 عامل اختلال در کیفیت برق + راه حل ها

محفظه ها

مقایسه بدنه ۷ نوع از رایج ترین الکتروموتور های استفاده شده در صنعت

محفظه های محصور تحت دو دسته به شرح زیر هستند .

بر اساس کاربردهای خاص و محل موتور انتخاب شده اند:

 

نوع باز نوع کاملا محصور
1- صفحه نمایش محافظت شده ضد قطره 1- فن خنک کننده کاملا محصور (TEFC)
2- خاصیت ضد آب 2- سطح کاملا محصور سرد
3- تهویه مناسب لوله 3- تهویه مناسب لوله
4- آب و هوای محافظت شده 4- در برابر رطوبت و پاشیدن آب بطور مقاوم
5- افزایش ایمنی موتور با محفظه ‘E’ برای مناطق خطرناک
6- کاملا محصور برای کاربردهای دریایی

اندازه فریم

قاب موتورهای القایی جنرال الکتریک سه لایه
قاب موتورهای القایی جنرال الکتریک سه لایه

اندازه قاب موتور باید با توجه به شرایط دمایی محیط و شرایط زیست محیطی اطراف محلی که باید نصب در آنجا انجام شود، انتخاب شود، اگر انتظار می رود که دمای محیط بطور غیر طبیعی بالا برود، موتور با یک سایز قاب بالاتر برای همان رتبه بندی موتور، می تواند خدمات بهتری را بدلیل در دسترس بودن سطوح خنک کننده بیشتر، ناشی از اندازه فریم بالاتر، فراهم آورد



 

ویژگی های طراحی مکانیکی

تنظیمات کوپلینگ همراه با بار

 موتور کوپل شده بطور مستقیم
موتور کوپل شده بطور مستقیم

لازم به ذکر است که آیا موتور به طور مستقیم با تجهیزات محرکه اتصال دارد یا نه، یا اینکه از طریق یک تسمه / زنجیره درایو، و یا گیربکس متصل می شود.

برای تسمه درایو، قطر شفت موتور و طول آن به نوع تسمه بستگی دارد و قرقره، به عنوان طول شفت استاندارد مناسب برای تسمه تخت ممکن است برای درایو تسمه V شکل و عرض قرقره مناسب نباشد. لازم است الزامات توسعه شفت مشخص شود.

انواع تجهیزات محرک:

برای انتخاب بهتر موتور لازم است نوع تجهیزات محرکه مشخص شود، یعنی، پمپ گریز از مرکز، کمپرسور، دمنده، آسیاب، درایو نوار نقاله، و غیره.

لحظه استارت /اینرسی و گشتاور افزایشی تجهیزات محرکه، همراه با سیکل کارکرد، باید بمنظور در نظر گرفتن زمان شروع بکار موتور و افزایش درجه حرارت پیش بینی شده در طول زمان شروع، مشخص شود.

 

مطالعه کنید
روش های بررسی و تست موتور قبل از راه اندازی

طراحی سیم پیچ تا حد زیادی به این اطلاعات فنی بستگی دارد.

جعبه تقسیم

اندازه کابل با تعداد هسته ها باید مشخص شود به طوری که بتواند توانایی ارائه نوع و اندازه صحیح جعبه پایانه کابل را برای تولید کننده موتور فراهم آورد.

هنگامی که تعدادی از کابل های موازی باید قطع شوند،

همانطوری که در خصوص روش راه اندازی ستاره و مثلث گفته شد،

یک جعبه پایانه خاص با یک آرایش اصلاح شده را می توان برای تسهیل قطع کابل مشخص نمود.

نوزده اطلاعات ضروری یافت شده بر روی پلاک موتور

موتورهای القایی
جعبه پایانه موتور

در صورت نیاز، جعبه کابل اسپلیتر نیز باید بهمراه جعبه اصلی پایانه برای تسهیل در تقسیم هسته کابل قبل از عملیات قطع، مشخص شده باشد.

مطلوب است جایی که برای فضای هیتر (بخاری) در موتور مشخص شده، بتواند سرب های فضای هیتر را به جعبه پایانه جداگانه ای بفرستد، تا  از ازدحام غیر ضروری کابل ها در جعبه پایانه اصلی جلوگیری شود.

علاوه بر این، لازم است با در نظر گرفتن دستکاری های پیش بینی شده در سایت (محل) با توجه به ساختارها، خطوط لوله و غیره، در اطراف محل قرار گیری موتور، مشخص شود که آیا جعبه پایانه باید در کنار یا در بالای موتور قرار داده شود. بسته به محل مورد نظر، ممکن است لازم باشد درجه حفاظت مورد نیاز برای جعبه پایانه مشخص شود.

به طور کلی این اقدام، برای حفظ همان درجه حفاظت از موتور و جعبه پایانه است.

ترمینال ارت

مطابق با مشخصات استاندارد هند، دو پایانه ارت جداگانه و مجزا باید اساسا بر روی بدنه موتور قرار داده شود و یک پایانه ارت نیز باید در قسمت داخلی جعبه پایانه کابل گذاشته شود.

علاوه بر این، یک پایانه ارت نیز باید در یکی از دو سمت جعبه پایانه یا در قسمت داخلی جعبه پایانه، بمنظور افزایش ایمنی کلی تجهیزات، فراهم شود.

اطلاعات محل

گنجاندن تمامی جزئیات احتمالی در مورد محل و محیط اطراف آن در مشخصات فنی ضروری است.

یک موتور با محفظه مناسب باید بر اساس موقعیت قرارگیری آن، انتخاب شود، خواه در فضای داخلی، بیرونی ( خارجی) و یا در فضایی نیمه باز باشد، مستعد برای گرد و غبار، بخارات خورنده، منطقه انفجاری و شیمیایی خطرناک، هوای مملو از نمک، و غیره.

موتورهای القایی
موتور با حفاظت بدنه بالا برای محل های خاص

بخارات شیمیایی خورنده، نه تنها به عایق کاری سیم پیچ موتور، بلکه می تواند به جعبه اصلی، ورقه استاتور، روتور، شفت و یاتاقان حمله کنند.

برای موتورهایی که در مناطق خورنده کار می کنند، سیم پیچ باید لعاب عایق خاصی داشته باشد، و باید از روش ضد اسیدی در لاک مایع های اپوکسی استفاده شود.

می توان با استفاده از پایه رنگ رزین اپوکسی، مانع ازخوردگی بدنه فلزی شد.

ضریب خدمات  یا ظرفیت تحمل اضافه بار

فاکتور خدمات ( سرویس دهی) موتور (SF)، تعریف شده توسط شرکت NEMA

ضریب خدمات موتور نشان می دهد که  تا چه حد بدون خرابی می تواند اضافه بار تحمل کند. به طور کلی، موتورها با ضریب خدمات 1.15 طراحی شده اند، با توسعه مواد عایق با کیفیت بالا که می تواند در برابر درجه حرارت بالاتر مقاومت کند.

بیشتر موتورها در زمان اضافه بار، نمی توانند در حداکثر بهره وری خود عمل کنند.

هنگامی که موتورهای استاندارد  حدودا 80 تا 95٪ از رتبه خود را حین راه اندازی بکار می گیرند،

بهره وری بهینه به دست می آید،

و موتورهای کارآمد انرژی، زمانی که بین 65٪ تا 95٪ از رتبه خود عمل می کنند،

می توانند بهره وری بهینه ای ارائه کنند.

FLA موتور چیست؟

اگرچه موتورها در محدوده رتبه بندی بار کامل خود عمل می کنند و رتبه بندی ضریب سرویس آنها بلافاصله با شکست مواجه نمی شود، اما طول عمر سرویس دهی آنها کوتاهتر خواهد شد.

بهتر است از طراحی موتورهایی که اضافه بار در آنها باعث کوتاه شدن زمان سرویس دهی میشود، جلوگیری نمود،

حتی اگر دارای ضریب سرویس دهی مجاز باشند.

یک ضریب سرویس بالاتر می تواند برای موتورهایی با قابلیت اطمینان بیشتر به عنوان یک نشانه از کیفیت بالا بکار رود.

نتیجه گیری

تلاش های انجام شده در مقاله های فنی به وسیله تیم مهندسی الکترومارکت، تا حد امکان فاکتورهای زیادی را بواسطه گستردگی این موضوع، برای انتخاب موتورها پوشش می دهد.

مشخصات تکنیکی کامل می تواند تا حد زیادی به تسهیل کار فروشنده موتور برای پیشنهاد کردن یک نوع موتور مورد نیاز برای یک کاربرد خاص، کمک کند.

انتخاب موثر و استفاده از موتورهای الکتریکی مدرن، به دانش فنی و عملی کاملی از اصول اولیه ماشین آلات دوار و همچنین آگاهی از آخرین پیشرفت های فنی از طریق ارتباط مستمر نیاز دارد.

شرایط عملیاتی مانند سیکل کارکرد، تعداد استارت ها، شرایط محیطی، و اطلاعات مکانی، محیط زیست، تجهیزات پیشران یا محرکه، و غیره همگی ملاحظات مهمی برای بازده موتور و قابلیت اطمینان از آن هستند. همچنین ضروری است که توصیه های تولید کننده موتور را دنبال کنیم بخصوص اگر شرایط سرویس دهی موتور غیر معمول باشد تا بتوانیم از روش انتخابی حمایت کنیم.

بیشتر تجهیزات فنی بطور نزدیکی با یکدیگر در هم آمیخته و در ارتباط هستند.

در نظر گرفتن یک عامل، می تواند عامل دیگر را تحت تاثیر قرار دهد،

از این رو، مهم است که یک رویکرد متحدی برای کل مشخصات اتخاذ شود.

موتورهای القایی

گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.

مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.

 

مطالعه کنید
کاهش خطر هارمونیک ها در اینورتر فرکانس متغیر INVERTER THD

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

‫۲ نظرها

  1. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون
    بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
Open chat
چطور می تونم کمکتون کنم ؟
چطور می تونم کمکتون کنم ؟