الکتروموتور

انتخاب الکتروموتور و پنج نکته طلایی برای درخواست شما در الکترومارکت

انتخاب الکتروموتور

پنج مرحله برای انتخاب بهترین موتور برای کاربرد شما

نکته یک :مشخصات بار را بدانید

برای موتورهای خطی، بارها در سه دسته کلی قرار می‌گیرند:

گشتاور ثابت، گشتاوری که به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند، و گشتاوری که به‌تدریج در طی زمان تغییر می‌کند.
نوار نقاله مواد حجیم،

اکسترودرها،

پمپ‌های جابجایی مثبت ،

و کمپرسورهای بدون تخلیه کننده‌های هوا ، در گشتاور نسبتاً ثابتی کار می‌کنند.

انتخاب سایز مناسب یک الکتروموتور

Electric Motor selection

برای این کاربردها درزمانی که گشتاور (یا اسب بخار) برای این کاربرد معلوم باشد، ساده است.

تقاضای بار توسط بالابرها، کامپکتورها، پرسهای منگنه‌ای، اره‌ها، و نوارهای نقاله دسته‌ای در زمان کوتاهی که اغلب در کسری از یک ثانیه است، به‌طور ناگهانی از پایین به بالا تغییر می‌کنند.

مهمترین نکته برای انتخاب یک موتور در این موارد انتخاب موتوری است که منحنی گشتاور سرعت بیش از منحنی گشتاور بار باشد.

 

بارهایی همچون: پمپ‌های سانتریفیوژی، فن‌ها، دمنده‌ها، کمپرسورهای دارای تخلیه کننده ، و تجهیزات مشابه باگذشت زمان رو به تغییر می‌گذارند.
در انتخاب یک موتور برای این شرایط، بالاترین نقطه بار مداوم را در نظر بگیرید که به‌طورمعمول در بالاترین سرعت اتفاق می‌افتد.

نکته دو :راهی برای رسیدگی به اسب بخار پیدا کنید

انتخاب الکتروموتور را شروع کنید
انتخاب الکتروموتور را شروع کنید

 

قاعده انگشت شست چیست؟
قاعده انگشت شست برای اسب بخار موتور عبارت است از:
تنها آنچه نیاز دارید انتخاب کنید، و از وسوسه در مورد بیشتر و یا کمتر از آن اجتناب کنید.

توصیه میشود در ادامه مطالعه شود: انتخاب موتورهای القایی برای کاربردهای صنعتی (بخش سوم)

با استفاده از فرمول زیر، اسب بخار موردنیاز را محاسبه کنید:
Horsepower = Torque x Speed / 5250
در اینجا گشتاور Ib-ft و سرعت rpm است.

نکته سه :انتخاب الکتروموتور را شروع کنید

نکته دیگری که باید به آن در انتخاب الکتروموتور توجه داشته باشید، اینرسی است.

هر بار نشان‌دهنده، مقدار اینرسی است، اما پرسهای منگنه‌ای، آسیابهای گلوله‌ای، سنگ‌شکن‌ها، گیربکس‌هایی که غلطک های بزرگ را حرکت می‌دهند، و انواع خاصی از پمپ‌ها به دلیل حجم بالای عوامل چرخشی، مستلزم گشتاور استارت بالایی هستند.

موتورهایی که دارای این کاربردها هستند نیاز به رتبه‌بندی خاصی دارند بطوریکه افزایش دما در استارت آن از حد دمای مجاز بیشتر نشود.

یک موتور با اندازه مناسب باید قادر باشد تا بار را از نقطه توقف کامل بچرخاند ( گشتاور روتور قفل)،
سرعت را تا سرعت عملیاتی بالا بکشد ( گشتاور بالاکشنده)، و سپس سرعت عملیاتی را حفظ کند.

موتورها ازنظر توانایی‌شان برای تحمل گرمای استارت و pull-up به‌عنوان یکی از چهار ” نوع طرح ” رتبه‌بندی می‌شوند.

NEMA در ترتیب صعودی توانایی‌ها برای استارت بارهای اینرسی، این‌ها را به‌عنوان طرح نوع A، B ، C و D معین می‌کند.

نوع B استاندارد صنعت است و گزینه خوبی برای بیشتر کاربردهای صنعتی و تجاری می‌باشد.

توصیه میشود مطالعه شود: بررسی های عملی برای انتخاب موتور استاندارد برای کار با اینورتر های فرکانسی

نکته چهار :انتخاب الکتروموتور برای سیکل کار

Adjust for duty cycle

سیکل کار (سیکل کار الکتروموتور)، باری است که یک موتور باید در طی دوره‌ای مشخص استارت، راه‌اندازی کار مداوم و استوپ ‌شود.
حال چرخه کاری میتواند یک روز کامل باشد یا دوره های متوالی و مکرر استارت ها و استوپ ها.

توجه به انواع رژیم‌های کارکرد در انتخاب الکتروموتور (Duty Types)

برای انتخاب الکتروموتور ،
نحوه کارکرد آن به‌صورت پیوسته و یا غیر پیوسته و همین‌طور ثابت بودن و یا متغیر بودن حجم بار، اهمیت زیادی دارد.
با توجه به کاربرد موتور، نحوه کارکرد آن بر اساس استاندارد IEC34-1 به 10 دسته زیر تقسیم می‌شود:

S1 : کارکرد پیوسته یکنواخت

S2: کارکرد کوتاه‌مدت

S3: کارکرد غیردائمی تناوبی

S4: کارکرد غیر دائم تناوبی به همراه راه‌اندازی نسبتاً طولانی در ابتدای هر استارت

S5: کارکرد غیر دائم تناوبی به همراه راه‌اندازی نسبتاً طولانی در ابتدای هر استارت به همراه استفاده از ترمز الکتریکی

S6: کارکرد پیوسته به‌صورت پریود یک

S7: کارکرد پیوسته به‌صورت پریود یک به همراه ترمز الکتریکی برای توقف

S8: کارکرد پیوسته به همراه تغییرات سرعت بار

S9: کارکرد غیر پریود یک‌بار به همراه تغییرات سرعت دربار

S10: کارکرد با باری که دارای مقادیر متفاوت ولی ثابتی باشد.

کار پیوسته

Continuous duty

کار پیوسته به‌مراتب ساده‌ترین و مؤثرترین کاربرد است. سیکل کار با استارت آن آغاز می‌شود،

سپس  در حین راه‌اندازی به دوره‌های بلند عملیات مداوم درجاییکه گرما در موتور می‌تواند تثبیت شود، می‌رسد.

یک موتور در کار پیوسته می‌تواند در ظرفیت مجاز خود و یا نزدیک به آن کار کند، به دلیل اینکه احتمال تثبیت دما وجود دارد.

کار متناوب

Intermittent duty

کار متناوب پیچیده‌تر است. عمر هواپیماهای تجاری با تعداد دفعات فرود آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود؛
به همین ترتیب، عمر یک موتور با تعداد استارت‌های آن تناسب دارد.

استارت‌های مکرر عمر موتور را کوتاه می‌کند زیرا جریان هجومی در استارت آن به‌سرعت رسانا را گرم می‌کند.

به دلیل این گرما، موتورها می‌توانند در طی یک ساعت تعداد استارت‌ها و استوپ‌های محدودی داشته باشند.

توصیه میشود در این نوع کاربرد از فن های خنک کننده اکسترنال برای موتور استفاده شود.

نکته پنج :آخرین نکته، کمبود اکسیژن در موتور

مهم در انتخاب الکتروموتور

اگر موتور شما در ارتفاع بالاتر از سطح دریا کار می‌کند، بنابراین قادر نخواهد بود سرویس کامل خود را ارائه دهد، زیرا در ارتفاع، هوا چگالی کمتری دارد و الکتروموتور نمی‌تواند به‌خوبی خنک شود.

بنابراین، برای اینکه موتور در محدوده ایمن افزایش گرما بماند، باید در مقیاس تعدیل کاهش توان داشته باشد یا اینکه الکتروموتور قوی تری انتخاب شود.

تا ارتفاع بیش از 3300 ft ، SF=1. در 9000 ft، آن تا 1.00 کاهش پیدا می‌کند.

چگالی هوا جرم بر حجم جو زمین است. چگالی هوا با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد که نشانه‌ای از فشار هوا است.

هم‌چنین، تغییر دما و رطوبت، چگالی هوا را تغییر می‌دهد. چگالی هوا در سطح دریا در دمای ۱۵ درجهٔ سانتی‌گراد و با توجه به جو استاندارد بین‌المللی حدود ۱/۲۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب است.

در مقوله انتخاب الکتروموتور این نکته مهمی برای بالابرهای معدن ،

نوارهای نقاله، دمنده‌ها و تجهیزات دیگری است که در ارتفاعات بلند کار می‌کنند.

 

آیا باید یک موتور جدید بخرید یا آن را باز پیچی کنید؟

 

 

زمانی که موتور شما خراب می‌شود ، باید تصمیم بگیرید که یک موتور جدید بخرید و یا همان موتور قبلی را تعمیر کنید.

یکی از علت‌های رایج خرابی موتورها مربوط به سیم‌پیچ‌های موتور است و چاره آن اغلب باز پیچی موتور قدیمی است،

زیرا ازنظر هزینه اولیه مقرون‌به‌صرفه است.

فرایند باز پیچی موتور اغلب اوقات منجر به اتلاف راندمان موتور می‌شود
فرایند باز پیچی موتور اغلب اوقات منجر به اتلاف راندمان موتور می‌شود
باز پیچی موتور بخصوص برای موتورهای بیشتر از 10 اسب بخار بسیار رایج است.

به‌هرحال، فرایند باز پیچی موتور اغلب اوقات منجر به اتلاف راندمان موتور می‌شود.

به‌طور کل تعویض موتورهای زیر 10 اسب بخار با موتورهای جدید راندمان بالا بجای باز پیچی آن‌ها مقرون‌به‌صرفه است.
زمانی که تصمیم به خرید یک موتور جدید یا باز پیچی موتور قبلی می‌گیرید، اختلاف قیمت بین باز پیچی و خرید یک موتور جدید راندمان بالا ، و این نکته که افزایش بالقوه هزینه انرژی یک موتور باز پیچی شده بهره‌وری کمتری نسبت به یک موتور اوریجینال و با کیفیت نو دارد را مدنظر داشته باشید.

کیفیت باز پیچی (سیم پیچی موتور) تأثیر زیادی بر هزینه عملیاتی دارد

موتوری که دارای باز پیچی ضعیفی باشد ممکن است تا 6% راندمان خود را از دست بدهد.

یک موتور 100HP ممکن است با توجه به افت راندمان در مقایسه باراندمان موتور اوریجینال ،

هزینه برق بیشتری معادل چند صد هزار تومان داشته باشد.

“نظرات شما را میخوانیم و به آن ها فکر میکنیم.

اگر روش های دیگری را که حاصل از مطالعه و تجربه شما دوستان عزیز است با ما به اشتراک بگذارید خوشحال میشویم لطفا در قسمت نظرات عنوان فرمایید.

ما در ۲۴ ساعت از ۷ روز هفته منتظر شنیدن صدای شما هستیم
02165292580
09122659154

 

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Open chat
چطور می تونم کمکتون کنم ؟
چطور می تونم کمکتون کنم ؟