آموزشیسافت استارتر

نحوه انتخاب سافت استارتر طبق منحنی گشتاور و سرعت موتور

سافت استارتر soft starter

سافت استارتر soft starter

منحنی گشتاور سرعت موتور چه کمک بزرگی به شما در انتخاب سافت استارتر میکند؟

اینکه بدانید گشتاور سرعت موتور چه تاثیری بر روی انتخاب سافت استارتر دارد بسیار مهم خواهد بود.

ایجاد بهره وری و افزایش کارآیی الکترو موتور ها در طول سالهای اخیر باعث شده است مشخصه و ویژگی‌ های موتور تغییر پیدا کند.

سلام عرض میکنم خدمت دوستان عزیز الکترومارکت

توصیه میشود مطالعه شود: ۸ فرصت بهبود بهره وری انرژی در موتورهای الکتریکی

“وظیفه شما به عنوان مجری،پیمانکار یا مشاور پروژه خرید سافت استارتر مناسب برای موتور است.

حتما شما نیز همانند سایر افراد به دنبال راه اندازی نرم موتور خود هستید و دوست ندارید مشکلی از این بابت داشته باشید.

فرض کنید موتوری دارید که مشخصات آن به صورت ۱۰۰ اسب بخار، FLA از ۱۲۴A ، Nema طراحی B و KVA کد G است.

هیچ چیز یا نکته قابل توجه هی از این موارد به دست نخواهید آورد که بتواند به انتخاب سافت استارتر توسط شما کمک کند.

آیا باور شما این است که بر اساس چنین اطلاعاتی می توانید یک سافت استارتر مناسب انتخاب کنید؟

پاسخ من به شما : ضرورتا نه.

گذر زمان

What a big help you select the engine speed torque curve in the soft starter

در طول سال های اخیر، بهره وری و کارایی موتور باعث شده است تغییرات زیادی در مشخصه و ویژگی های آن ایجاد شود.

اگرچه اطلاعاتی که در بالا به آن اشاره کردیم برای انتخاب سافت استارتر مناسب در گذشته کافی بود اما زمانی که می خواهید یک موتور قدیمی را با موتور جدید جایگزین کنید چنین اطلاعاتی کافی و مناسب نخواهد بود.

اطلاعاتی همچون:

درصد گشتاور استارت (starting torque) و منحنی گشتاور سرعت عمومی که بر روی پلاک موتور بیان نمی شود به هنگام انتخاب سافت استارتر مناسب بسیار مهم خواهد بود.

توصیه میشود مطالعه شود: ۱۹ اطلاعات ضروری که می توانید بر روی پلاک موتور بیابید

سافت استارتر سانترنو دیجیتال ASAB
سافت استارتر سانترنو دیجیتال ASAB

کاربرد و نوع کاربری موتور را در نظر بگیرید:

فرض کنید نگاهی به ورقه های داده انداخته اید، این اطلاعات نشان داد که موتوری با ۵۰۰ اسب بخار، ۸ قطب، NEMA طراحی B و کد G در حال کار است.

تمامی این اطلاعات زمانی مفید خواهد بود که بخواهید به گشتاور روتور قفل شده که ۹۰ درصد است نگاهی بیندازید. آیا چنین داده هایی برای انتخاب سافت استارتر مناسب خواهد بود؟

شاید مفید باشد اما باز هم باید بدانید که داشتن چنین اطلاعاتی به تنهایی کافی نیست.

اجازه دهید این موضوع را بیشتر توضیح دهم، گشتاور موتور باید بیشتر از گشتاور بار به هنگام اجرای فرایند باشد تا بتواند موتور را به کار بیندازد.

اگر گشتاور آغازین موتور کمتر از گشتاور بار باشد، ممکن است یک موقعیت واماندگی (Stall) یا اضافه بار ایجاد شود.

همین امر  باعث می شود آغاز کار موتور با موفقیت انجام نشود. سافت استارتر به گونه ای طراحی شده است که از ولتاژ برای کنترل گشتاور استفاده می کند.

گشتاور موجود در موتور تقریبا نسبتی با مربع ولتاژ  اعمالی خواهد داشت.

% Torque α %Voltage2

با استفاده از رابطه بالا می توان به این نتیجه رسید که ۶۰% درصد کاهش در ولتاژ اعمال شده منجر به کاهش ۸۴ درصدی در گشتاور تولید شده خواهد شد.

در این مثال،۴۰ درصد از ولتاژ مورد استفاده قرار گرفته است.

(۰.۴)۲ = ۰.۱۶,

منحنی مقایسه راه اندازی الکتروموتور با روش های مختلف
منحنی مقایسه راه اندازی الکتروموتور با روش های مختلف

یا ۱۶ درصد از گشتاور روتور قفل شده وجود دارد.

منحنی گشتاور سرعت بیندازید

خوب حالا نگاهی به منحنی گشتاور سرعت بیندازید که گشتاور روتور قفل شده در آن با گشتاور در حال اجرای ۹۰ درصدی مقایسه شده است.

 اگر ولتاژ خودتان را تا ۴۰ درصد کاهش دهید،۱۶ درصد از گشتاور آغازین واقعی خود را خواهید داشت که این مقدار بسیار پایین است.

این مقدار ممکن است برای به کار انداختن موتور کافی نباشد.

پیشنهاد میشود مطالعه شود: چرا به یک اینورتر یا سافت استارتر نیاز داریم؟

این یک نمونه بود که بر اساس  علم ریاضی بیان شد.

باید به خاطر داشته باشید که ولتاژ کاهش یافته را می توان به گونه ای تنظیم کرد که شروع ۱۰۰ درصدی را فراهم آورد.

 

این شکل تفاوت منحنی گشتاور سرعت برای NEMA طراحی A، B، C و D را نشان می دهد. یک سافت استارتر باید موتوری با منحنی گشتاور سرعت خوب داشته باشد و این منحنی بالاتر از مقدار گشتاور بار کامل قرار گیرد.
این شکل تفاوت منحنی گشتاور سرعت برای NEMA طراحی A، B، C و D را نشان می دهد. یک سافت استارتر باید موتوری با منحنی گشتاور سرعت خوب داشته باشد و این منحنی بالاتر از مقدار گشتاور بار کامل قرار گیرد.
سافت استارتر آنالوگ سانترنو ایتالیا
سافت استارتر آنالوگ سانترنو ایتالیا

منحنی را دنبال کنید:

بیشتر موتورها از استاندارد NEMA طراحی B استفاده می کنند.

بیشتر موتورهای NEMA طراحی B سنتی ۱۵۰ الی ۲۵۰ درصد هستند یا برای گشتاور روتور قفل شده در مقایسه با گشتاور کامل در حال اجرا مقدار بالاتری دارند.

” امروزه موتورهای نسل جدید درصد گشتاور استارت پایین تری دارند.

این موضوع به هنگام انتخاب سافت استارتر و کاربری آن باید مد نظر قرار گیرد.

مقاله فوق مقایسه بین طراحی های مختلف NEMA را نشان می دهد:مقایسه بدنه ۷ نوع از رایج ترین الکتروموتور های استفاده شده در صنعت

بهترین شانس تطبیق پذیری در استفاده از سافت استارتر این است که یک موتور با منحنی گشتاور سرعت بالاتر از مقدار گشتاور بار کامل داشته باشید.

  • زمانی که درصد گشتاور روتور قفل شده نزدیک یا پایین تر از گشتاور بار کامل باشد، باید موشکافی دقیق تری انجام شود.
  • در گذشته، بیشتر منحنی های گشتاور سرعت پایین تر و مسطح تر از گشتاور روتور قفل شده بودند.

اما در حال حاضر موتورها دچار تغییرات زیادی شده اند.

با اینکه چنین موتورهایی ممکن است برای یک کار خاص مفید و کارساز باشند اما باید مطمئن شد که آیا موتور در حالت ولتاژ کاهش یافته نیز کار می کند یا خیر. به خاطر داشته باشید که سافت استارتر انرژی مصرفی را کاهش نمیدهد بلکه انرژی مصرفی موتور را کنترل و مدیریت زمان  می کند.

مثالی در مورد جریان کشی الکتروموتور

به طور مثال الکتروموتور ۵۵ کیلووات که با سیستم ستاره مثلث ۷۰۰ آمپر در منحنی زمانی ۵ ثانیه از اوج ۷۰۰ آمپر در ایتدای ۵ ثانیه به ۱۰۰ آمپر در انتهای ۵ ثانیه میرسد.

با سیستم راه اندازی سافت استارتر این جریان از ۲۵۰ آمپر تجاوز نخواهد کرد.

ولی حائز اهمیت است که جریان ۲۵۰ آمپر در راس ۱۵ ثانیه تقسیم میشود.

توصیه میشود مطالعه شود:فرق اینورتر و سافت استارتر – بخش اول

سخن آخر

راه اندازی الکتروموتور مورد مثال در بالا با اینورتر باعث میشود جریان راه اندازی صفر باشد و از جریان نامی موتور تجاوز نکند این قابلیت و مزیت راه اندازی موتور با اینورتر است.

سافت استارتر خود را انتخاب نمایید



 

“نظرات شما را میخوانیم و به آن ها فکر میکنیم.

با تشکر از مطالعه شما .الکترومارکت را به اشتراک بگذارید.

ما در ۲۴ ساعت از ۷ روز هفته منتظر شنیدن صدای شما هستیم
۰۲۱۴۳۸۴۴۴۴۰
۰۲۱۴۳۸۴۴۴۴۱

بررسی

کامل بودن متن - ۹۲%
روان بودن - ۹۲%

۹۲%

سافت استارتر soft starter

امتیاز کاربر: ۴.۸۵ ( ۲ امتیاز)
برچسب ها

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن