سافت استارتر

فرق اینورتر و سافت استارتر – بخش اول

سافت استارتر چیست؟

 چه وقت از سافت استارتر(RVSS) یا اینورتر(VFD) استفاده کنیم؟

سافت استارتر(RVSS)یا اینورتر(VFD)؟

بخش اول

برای درک هرچه بهتر مطالب و مفاهیم فوق حتما مقاله ( آیا به اینورتر یا سافت استارتر در دستگاه خود نیاز داریم؟ ) مطالعه فرمایید.

در مقاله ذیل موارد فوق را مطالعه مینمایید:

مقدمه
روشهای رایج استارت موتور
چگونه یک اینورتر (VFD) کار می کند؟
مقایسه ها
راه اندازی ستاره مثلث (استارت مثلث)
قابلیت های ارتباطی برای نظارت و کنترل
هارمونیکها، روش های سیم کشی و ملاحظات نصب راه اندازی
صحت و درستی زمان شروع و توقف
کنترل سرعت
گشتاور کامل در سرعت صفر
هزینه اولیه
سایز فیزیکی
نگهداری
تنظیمات راه اندازی و توقف
کاربردها و موتورها
خلاصه

مقدمه

یک سوال رایج در تصمیم گیری بین یک سافت استارتر (راه انداز نرم موتور) و یا یک اینورتر این است که سافت استارتر (RVSS) یا اینورتر (VFD) کدام  یکی را انتخاب کنیم؟

اینورتر
اینورتر فن کوره های بخار قند اصفهان

هدف از این مقاله این است که شباهت ها و تفاوت ها را بین سافت استارتر و اینورتر نشان دهد.

در مقایسه این دو دستگاه با یکدیگر، شما باید قادر به انتخاب بهترین دستگاه برای استفاده باشید.

بسیاری از مقایسه ها بین سافت استارترهای هوشمند سانترنو ایتالیا سری (ASAB) و درایوهای فرکانس متغیر (sinus penta) انجام می شود.

با اینکه سوال ساده است، پاسخ به آن کار راحتی نیست.

اگر شما عملکرد و هدف از سافت استارتر و اینورتر را بررسی کنید، پاسخ به سوال ، واضح تر می شود. به طور کلی، کاربری Application مورد استفاده بهترین انتخاب را می کند.

پرسش های متداول در مورد کاربرد Application عبارتند از:

 

  • آیا کاربرد شما به گشتاور کامل درسرعت صفر نیاز دارد؟
  • آیا کاربرد شما به نحوه ای است که درزمانی که موتوردر حال کار است نیازبه تعقیر یا کنترل سرعت دارد؟
  • آیا کاربرد شما به گشتاور ثابت نیاز دارد یا بهتر بگوییم به ثابت نگه داشتن گشتاور یا همان توان موتور در طول کار نیاز دارد ؟
  • آیا کاربرد شما به زمان دقیق در شیب استارت و زمان دقیق در توقف نیاز دارد ؟
  • آیا فضای اشغال شده موضوعی مورد توجه است؟
  • آیا هزینه اولیه خرید موضوعی مورد توجه است؟
مطالعه کنید
اصول طراحی درایو در خودروهای الکتریکی

چه مواردی باید درهنگام راه اندازی اینورتر مورد بررسی قرار گیرد؟

این مقاله به توضیح برخی از تفاوت ها و اینکه چه زمانی انتخاب یک نوع از کنترلر بر دیگری ارجح است، کمک می کند امید است دوستانه و با لبخند همراهی کنید و باور داشته باشید پیشروی با نهایت سرعت ؟

نه چندان سریع …سافت استارتر (RVSS) یا اینورتر (VFD) باعث بهبود عملیات و ارتقاء کاربردهای شما می شوند.

بنابراین، چه وقت از یک سافت استارتر به جای یک اینورتر استفاده می کنید ؟ 

در اینجا برخی از کاربردهای رایج برای هر کدام از آنها عبارتند از:

سافت استارتر ها RVSS

  • کاربرد هایی با گشتاور استارت کم یا متوسط
  • کاربرد هایی سبکبار یا راه اندازی بدون بار No load
  • عدم نیاز به کنترل سرعت موتور در حالت کار ( راه اندازی شده)
  • کاهش مقداری از ضربات مکانیکی و جلوگیری محدود از صدمه استارت شدید راه اندازی به سیستم شبکه
  • کنترل بخشی از جریان راه اندازی و ضربه به موتور
  • کنترل و نمایش و ذخیره پارامترهای قدرت موتور و شبکه و حفاظت از موتور
  • بازه پایین شیب استارت و استوپ

اینورتر فرکانس متغیر VFD

  • استفاده از برق تک فاز در بسیاری از کاربردهای صنعتی در ورودی اینورتر و راه اندازی موتورهای سه فاز
  • کنترل سرعت و قابلیت های سیستم ، داشتن حداکثر توان در سرعت های پایین Vector control در طی طول کار و به صورت دائم
  • برنامه های کاربردی با گشتاوراستارت بالا
  • فیدبک مداوم برای کنترل های خاص و دقیق مثل PID Control و Position control
  • نگه داشتن روتور در سرعت صفر DC break
  • از بین بردن کامل ضربات مکانیکی و جلوگیری کامل از صدمه استارت شدید راه اندازی به سیستم و موتور
  • استپ و استارتهای پی درپی و مداوم.
  • چپگرد و راستگرد های پی درپی و مداوم.
  • بازه بسیار بالا و مطمئن و دقیق شیب راه اندازی و شیب استپ در بعضی ازمدل ها تا ۵۰۰۰ ثانیه.
  • بالا بردن سرعت موتور از سرعت نامی پلاک تا ۲۰% حد مجاز.
  • نصب و همسان سازی با موتورها از نظر ولتاژ و فرکانس کاری.
  • دقت بسیار بالا در ولتاژ و فرکانس خروجی حتی در مواقع تعقیر ولتاژ در ورودی.
  • راه اندازی موتور با باطری در مواقع خاص
  • راه اندازی موتور با برق ۲ فاز در مواقع خاص
  • نیازبه برنامه های کاربردی برای عملکرد های خاص و کاهش هزینه های اجرای پروژه (Multi pump-Crain-Elvator-Regenerative)
  • نیاز به حفاظت های بسیار پیچیده تر و دقیق تر از موتور ماننده : خطای ولتاژ پایین شبکه – خطای ولتاژ بالای شبکه – خطای جریان بیش از حد موتور – خطای جریان پایین تراز حد مجاز – خطای دمای بیش از حد موتور -خطای دمای بالای محیط کار – خطای قطعی فاز ورودی – خطای قطعی یکی از سیم های موتورقبل از استارت و…بسیاری از خطاهای کاربردی دیگر.
مطالعه کنید
چند توصیه خوب برای تخمین و بهینه سازی هزینه های انرژی پمپاژ

گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.

مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.

متشکرم که تا انتهای این مقاله با ما بودید منتظر نظرات خوبتون هستم.

ما در 24 ساعت از 7 روز هفته منتظر شنیدن صدای شما هستیم
09122659154

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Open chat
چطور می تونم کمکتون کنم ؟
چطور می تونم کمکتون کنم ؟