آموزشیالکتروموتور

چگونه گشتاور و سرعت موتور را به صورت دقیق تعیین کنیم؟

محدوده تعیین گشتاور و سرعت موتور اجرایی:

به دست آوردن محدوده مطلوب گشتاور و سرعت موتور دلخواه، بر اساس نوع کاربردی که وجود دارد ممکن است کاری دشوار باشد.

به طور کلی بر اساس اندازه موتور و نوع بار، محدوده بسیار وسیعی برای یک موتور خاص نیاز خواهد بود.

بروزرسانی توسط الکترومارکت در ۱۵ آبان ۱۳۹۶

فرکانس کاری کمتر از ۶ هرتز

انتخاب های اشتباه باعث میشود اجرا و کارکرد موتور در سرعت های بسیار پایین حاصل شود،
فرکانس پایین تر از ( کمتر از ۶ هرتز) و همچنین اجرا در سرعت بسیار بالا،


فرکانس های بسیار بالا ( به عنوان مثال بالاتر از ۹۰ هرتز) این فرکانس کاری در حال اجرا بیان گر انتخاب اشتباه و عدم محاسبه دقیق گشتاور و سرعت موتور است.

How to determine motor torque and speed requirements

 

سرعت سنکرون موتور با فرکانس خروجی اینورتر به طور مستقیم تغییر می کند.
بنابراین، برای به دست آوردن فرکانس مورد نیاز در دستیابی به سرعت مورد نظر برای یک کاربرد خاص، باید سرعت دلخواه بر روی سرعت نامی موتور تقسیم شود و سپس به فرکانس نامی آن ضرب گردد.

به عنوان مثال:  ۴.۳۷۵=۵۰×۱۴۴۰÷۱۲۶

در مثال فوق ما زمانی که نیاز به ۱۲۶ دور در دقیقه در خروجی الکتروموتور داریم باید بدانیم که نیاز به فرکانس کاری ۴.۳۷۵ و این فرکانس خیلی پایین است.

اگر حداقل فرکانس و حداکثر فرکانس، نزدیک یا خارج از محدوده (زیر ۶ هرتز و تا سقف ۹۰ هرتز) ذکر شده در بالا باشد، باید قبل از هر کاری اطلاعات موتور رو مورد بررسی قرارداد و با تولید کننده موتور تماس گرفته شود.

اگر موتور تحمل کار در این محدوده را ندارد باید این وضعیت را بهبود ببخشید.

نمونه هایی از  محدوده سرعت در جدول زیر بیان شده است. تمامی این موارد به عنوان نسبتی از سرعت پایه موتور به سرعت حدقل نشان داده شده است.

نمونه های محدوده سرعت گشتاور متغیر و ثابت:

(سرعت پایه=۲۵۰۰RPM)

نسبت محدوده سرعت% سرعت پایه موتورسرعت حداقل (RPM)
۲:۱۵۰۱۲۵۰
۴:۱۲۵۶۲۵
۱۰:۱۱۰۲۵۰
۲۰:۱۵۱۲۵
۱۰۰:۱۱۲۵

برنامه های کاربردی اسب بخار ثابت، محدوده سرعتی دارند که در آن سرعت پایه پایین ترین سرعت است.

نمونه هایی از محدوده سرعت اسب بخار ثابت

(سرعت پایه=۲۵۰۰RPM)

نسبت محدوده سرعت% سرعت پایه موتورحداقل سرعت (RPM)
۱.۵:۱۱۵۰۳۷۵۰
۲:۱۲۰۰۵۰۰۰
۳:۱۳۰۰۷۵۰۰

توجه: تمامی نمونه هایی که برای محدوده سرعت بیان شده است  تنها برای مقاصد تصویری است. هیچ موتوری نمی تواند در این محدوده سرعت کار کند.

 



 

گشتاور و سرعت موتور (Breakaway Torque):

 

گشتاور و سرعت موتور (Breakaway Torque)
گشتاور و سرعت موتور (Breakaway Torque)

برای اینکه موتور بتواند باری را آغاز کند و شروع به حرکت کند باید گشتاور گریز کافی داشته باشد.

speed requirements

این گزینه مربوط به روتور قفل شده موتور یا گشتاور آغازین برای شروع کار نیست.

گشتاور گریز

گشتاور گریز توسط موتور محدود می شود و  جریان در دسترسی است که از سیستم کنترل به دست می اید.
این گزینه را می توان با تنظیم جریان راه اندازی توسط کنترلر راه اندازی یدست اورد.

اگر گشتاور استاتیک مورد نیاز برای آغاز بار از ۱۴۰ درصد گشتاور بار کامل موتور بالاتر  باشد، سیستم کنترل متناسب و موتوری با گشتاور کافی ممکن است نیاز باشد.

روش های متعددی برای دستیابی به گشتاور مورد نیاز وجود دارد.
این روش ها بر اساس توانایی اجزای به کار رفته مورد استفاده قرار می گیرند. این تکنیک ها باید بر اساس دستورالعمل های تولید کننده موتور  استفاده شوند تا پیکربندی بهینه ای حاصل گردد.

تعیین راندمان و بار موتور الکتریکی

DETERMINING ELECTRIC MOTOR LOAD AND EFFICIENCY

به‌احتمال ‌زیاد عملکرد موتور شما بخش بزرگی از صورتحساب برق شما را شامل می‌شود.

 اغلب اوقات موتورها برای باری که برای آن بکار گرفته‌شده‌اند، ناجور، نا هماهنگ و بزرگ‌تر از اندازه هستند و یا چندین بار باز پیچی شده‌اند.

برای مقایسه هزینه‌های عملیاتی یک موتور استاندارد موجود با تعویض آن با یک موتور دارای اندازه و راندمان مناسب ، شما باید ساعات کارکرد، مقادیر بهبود راندمان و بار را تعیین کنید.

 Part-load (نیم بار)

Part-load (نیم بار) اصطلاحی است که برای توضیح بار واقعی بکار گرفته‌شده توسط موتور در مقایسه با قابلیت بار کامل نامی موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیم بارهای موتور ممکن است از طریق استفاده از توان ورودی، آمپراژ و اندازه‌گیری‌ های سرعت برآورد شوند.

در ادامه به‌ اختصار در مورد چندین تکنیک برآورد بار و محاسبه بار  بحث می‌کنیم.

دلایل تعیین بار موتور

Reasons to Determine Motor Loading

بیشتر موتورهای الکتریکی برای راه‌اندازی در ۵۰% تا ۱۰۰% از بار نامی طراحی شده‌اند.

حداکثر راندمان به‌طور معمول نزدیک به ۷۵% از بار نامی است.

بنابراین،یک موتور ۱۰ اسب بخار (hp) دارای طیف بار قابل ‌قبول ۵ تا ۱۰ hp می‌باشد؛ اوج راندمان در ۷.۵ hp است.

راندمان موتور در کمتر از حدود ۵۰% بار به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

به‌هرحال، بازه و طیف یک راندمان خوب در هر یک از موتورها متغیر است و همان‌طور که در شکل ۱ نشان داده‌شده، تمایل به گسترش در طیف گسترده‌تری دارد.

یک موتور درزمانی که در طیفی قرار دارد که راندمان آن با کاهش بار به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، تحت بار در نظر گرفته می‌شود.

شکل 1: راندمان نیم بار موتور ( به‌عنوان تابعی از % راندمان بار کامل)
شکل ۱: راندمان نیم بار موتور ( به‌عنوان تابعی از % راندمان بار کامل)

شکل ۱: راندمان نیم بار موتور ( به‌عنوان تابعی از % راندمان بار کامل)

شکل 2: ضریب توان موتور ( به‌عنوان تابعی از % آمپراژ بار کامل)
شکل ۲: ضریب توان موتور ( به‌عنوان تابعی از % آمپراژ بار کامل)

شکل ۲: ضریب توان موتور ( به‌عنوان تابعی از % آمپراژ بار کامل)

موتورهای آورلود شده

موتورهای آورلود شده می‌توانند بیش‌ازحد گرم شوند و راندمان خود را از دست بدهند.

بسیاری از موتورها با یک عامل سرویس طراحی شده‌اند که موجب آورلود گاه‌ به‌ گاه آن‌ها می‌شود.

عامل سرویس یا فاکتور خدمات (service factor) یک عامل افزایش‌دهنده است که نشان می‌دهد یک موتور چطور می‌تواند تحت شرایط محیطی ایدئال آورلود شود.

به‌عنوان‌ مثال، یک موتور ۱۰-hp  با عامل سرویس ۱.۱۵ می‌تواند در یک دوره کوتاه زمانی بدون متحمل شدن صدمات قابل‌توجه، با بار ۱۱.۵-hp بکار رود.

اگرچه بسیاری از موتورها دارای عامل سرویس ۱.۱۵ هستند، اما راه‌اندازی موتور به‌طور مداوم بالای بار نامی موجب کاهش راندمان و عمر موتور می‌شود.

هرگز در حالت آورلود درزمانی که ولتاژ پایین‌تر از ولتاژ اسمی است، یا زمانی که پروسه خنک‌ شدن موتور با ارتفاع بیش از حد از سطح دریا، دمای بالای محیط، یا سطوح کثیف موتور مختل شده، موتور را به کار نیندازید.

دوره‌های کاری طولانی زیر ۵۰%

اگر از تجهیزاتی استفاده می‌کنید که موتورهای آن‌ها برای دوره‌های طولانی زیر ۵۰% بارکار می‌کنند، ایجاد تغییرات را در نظر بگیرید.

گاهی اوقات موتورها بیش‌ از اندازه بزرگ هستند زیرا باید شرایط اوج را مانند زمانی که سیستم پمپاژ باید گاهی اوقات تقاضاهای بالا را برآورده کند، در خود جای دهند.

گزینه‌های موجود برای مطابقت با بارهای متغیر شامل موتورهای دو سرعتِ، درایوهای سرعت قابل تنظیم (اینورتر)، و استراتژی‌های مدیریت بار هستند که بارها را در طیف قابل‌قبولی حفظ می‌کنند.

مشخص کردن بارگیری درست موتورها

مشخص کردن بارگیری درست موتورها، شمارا قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد زمان تعویض موتور و انتخاب یک جایگزین برای آن داشته باشید.

اندازه‌گیری بارهای موتور درزمانی که از تکنیک‌های بحث شده در این مقاله استفاده کنید، نسبتاً آسان و سریع است.

شما باید بار موتور و آنالیز راندمان را برای همه موتورهای اصلی در حال کار به‌عنوان بخشی از برنامه تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه و حفاظت از انرژی اجرا کنید.

از جداول و عکس ها و گراف های داده شده در این مقاله ،” پلاک اسم موتور و فرم داده‌های آزمون عملی” برای ثبت داده‌های پلاک اسم موتور و اندازه‌گیری‌ های میدانی استفاده کنید.

تیم مهندسی الکترومارکت توصیه می‌کند که همه موتورهایی که بالای ۱۰۰۰ ساعت در هرسال کار می‌کنند را موردبررسی دقیق قرار دهید.

 

با استفاده از نتایج آنالیز، موتورها را به دسته‌های زیر تقسیم کنید:

 

  • موتورهایی که تحت بار هستند و دارای اندازه بزرگ و قابل‌توجهی می‌باشند:
    در فرصت بعدی مانند زمان برنامه‌ریزی‌شده برای خاموشی دستگاه، آن‌ها را با مدل‌های کارآمدتر و اندازه مناسب‌تر تعویض کنید.
  • موتورهایی که تحت بار هستند و تا حدودی بزرگ‌تر از اندازه می‌باشند:
    درزمانی که خراب می‌شوند، آن‌ها را با مدل‌های کارآمدتر و اندازه مناسب‌تر تعویض کنید.

موتور دارای مصرف بهینه انرژی

موتورهایی که دارای اندازه متناسب اما راندمان استانداردی هستند:
درزمانی که خراب می‌شوند آن‌ها را با مدل‌های دارای مصرف بهینه انرژی تعویض کنید.

مقرون‌به‌صرفه بودن خرید یک موتور دارای مصرف بهینه انرژی، به ساعاتی که موتور مورداستفاده قرار می‌گیرد،

هزینه برق، و نرخ افزوده قیمت خرید یک موتور دارای مصرف بهینه انرژی بستگی دارد.

در ادامه فرمی خدمتتان ارایه میدهیم که میتوانید با آن : “فرم محاسبه صرفه‌جویی در انرژی موتور،”

برای تعیین مقرون‌به‌صرفه بودن گزینه‌های تعویض موتور استفاده کنید.

ادامه دارد//

منتظر بخش دوم این مقاله باشید….

سخن آخر

بهترین پیشنهاد انتخاب الکترو موتوری در بازه مناسب گشتاور و سرعت موتور است

تا نیاز نباشد تجهیزات راه اندازی قوی خریداری شود برای بدست اوردن توان بالا در سرعت پایین.

اگر الکتروموتور شما در فرکانس زیر ۲۵ هرتز به صورت دائمی کار میکند حتما از فن اکسترنال استفاده شود،

در فرکانس های زیر ۲۵ پروانه موتور قادر به خنک کردن الکتروموتور نیست.

بهترین پیشنهاد برای راه اندازی الکتروموتور شامل سه پیشنهاد است:

۱-انتخاب یک اینورتر مناسب. (راهنمای خرید و انتخاب اینورتر VFD)

۲-انتخاب یک سافت استارتر مناسب. (نحوه انتخاب سافت استارتر طبق منحنی گشتاور)

۳-انتخاب یک الکتروموتور مناسب. (راهنمای انتخاب و کاربرد موتور پربازده)

یک توصیه دوستانه: سیستم راه اندازی کنتاکتوری (D-O-L) را برای همیشه فراموش کنید.

“نظرات شما را میخوانیم و به آن ها فکر میکنیم. اگر روش های دیگری را که حاصل از مطالعه و تجربه شما دوستان عزیز است خوشحال میشویم در قسمت نظرات عنوان فرمایید.

ما در ۲۴ ساعت از ۷ روز هفته منتظر شنیدن صدای شما هستیم
۰۲۱۴۳۸۴۴۴۴۰
۰۲۱۴۳۸۴۴۴۴۱

 

با تشکر از مطالعه شما .الکترومارکت را به اشتراک بگذارید.

بررسی

روان بودن متن - ۱۰۰%
کامل بودن - ۹۳%

۹۷%

امتیاز شما عزیزان

گشتاور و سرعت موتور

امتیاز کاربر: ۴.۴۹ ( ۵ امتیاز)
برچسب ها

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

17 thoughts on “چگونه گشتاور و سرعت موتور را به صورت دقیق تعیین کنیم؟”

  1. با سلام مجدد
    آیا وب سایت هایی در اختیار دارید که :
    مشخصات ساخت ماشین های الکتریکی ( موتور و ژنراتور ) در انواع آن ( DC یا AC ) و شار محوری و شار شعاعی را بصورت PDF داشته باشد؟
    منظور از مشخصات ساخت : ابعاد شیار، تعداد شیار، تعداد قطب، ابعاد روتور و استاتور، تعداد دورهای سیم پیچی و…

    لینک های وب سایت رو اگر به اشتراک بگذارید ممنون میشوم
    با تشکر

  2. با سلام به شما مهندس گرامی
    سئوالی داشتم در خصوص نحوه محاسبه دوره الکتریکی !
    میخواستم بدونم که یک دوره الکتریکی برای موتورهای شار محوری از چه رابطه ای بدست می آید؟
    با تشکر

  3. با سلام و عرض ادب
    من چند تا سوال در مورد گشتاور و سرعت دارم, ۱-عددی که معمولا روی پلاک موتورها یا در دیتا شیت اونها برای گشتاور نوشته میشه منظور کدام گشتاور هست؟ چون ما یک گشتاور پیک داریم (stall torque) و یک گشتاور نامی. ۲-گشتاوری که از فرمول توان ضرب در ۹۵۵۰ تقسیم بر سرعت به دست میاد منظور کدوم گشتاوره ؟مثلا در موتور ۷.۵کیلووات با دور ۳۰۰۰rpm طبق فرمول گشتاور به دست میاد ۲۳.۸ نیوتن متر حالا این گشتاور یعنی چی؟ یعتی این موتور با یک پولی به شعاع یک متری میتونه یک وزنه ۲.۳۸کیلوگرمی رو با سرعت ۳۰۰۰ rpm بالا بکشه؟ ۳- من چطور میتونم گشتاور یک موتور رو در سرعت های متفاوت محاسبه کنم

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز.
      مورد یک: در پلاک موتور یا خروجی محاسبه ذکر شده گشتاور نامی مد نظر است و بسته به نوع تیپ موتور و شرکت سازنده گشتاور پیک متفاوت است که برند های معتبر در راهنمای انتخاب موتور این عدد یا درصد نامی این عدد را ذکر میکنند
      مثلا مینوسیند ۱۶۰ درصد گشتاور پیک.
      مورد دو: گشتاوری که از فرمول فوق به دست میارید گشتاور نامی موتور است، بحث پولی در سر موتور و در انتهای کار عدد محاسبه را عوض میکند.یکی از نکات محاسبه فوق دور خروجی بود پولی یا فولی مورد نظر عدد دور را عوض میکند.
      به طور مثال :یک موتور ده اسب یا ۷.۵ کیلووات (۷.۵ ضربدر ۹۵۵۰ تقسیم بر ۳۰۰۰ دور بر دقیقه مساوی است با :۲۳.۸ نیوتن متر در خروجی شافت) حال همین موتور روی دستگاهی نصب میشود که فولی سر موتور را ۱۰ و فولی سر سبد یا همزن یا هر چیز دیگری را ۳۰ انتخاب میکنند محایبه فوق به محاسبه بالا اضافه میشود (۲۳.۸ ضربدر ۳۰ تقسیم بر ۱۰ مساوی است با : ۷۱.۴ نیوتن متر) میبینید که توان سه برابر شد و دور نهایی هم سه برابر کاهش یافت طبق محاسبه (۳۰۰۰ دور ضربدر ۱۰ تقسیم بر ۳۰ مساوی ۱۰۰۰ دور بر دقیقه).
      مورد سه : گشتاور یک موتور سه هزار دور ۷.۵ کیلووات ۲۳.۸ نیوتن متر است اگر از اینورتر های وکتور کنترل استفاده کنید تقریبا در تمامی دور ها این گشتاور با تلرانس ۲۰ درصد ثابت است.
      در خدمت شما هستم.

      1. سلام با تشگر از پاسحگویی سریع شما
        منظور من در مورد دوم متوجه شدن مفهوم گشتاور در الکتروموتور بود, من متوجه تغییر سرعت با عوض شدن شعاع فولی هستم بگذارید اینطور سوالم رو بپرسم در همون موتور ۷.۵ کیلووات با فولی به شعاع ۱ متر با صرف نظر کردن از وزن فولی (شعاع فولی همون بازوی گشتاور هست دیگه) این موتور قادر هست وزنه ۲۳.۸ نیوتنی را با سرعت ۳۰۰۰rpm بالا بکشه؟

          1. من گفتم که متوجه تغییر سرعت با عوض شدن شعاع فولی هستم من با این سوال میخواستم به موضوع دیگری برسم ببینید در منحنی “سرعت-گشتاور” اکثر موتورها در ابتدا نمودار صعودی هست یعنی با افزایش سرعت, مقدار گشتاور هم زیاد میشود تا اینکه در یک نقطه نمودار به ماکزیمم مقدار میرسد, یعنی در یک سرعت مشخص به ماکزیمم گشتاور میرسم بعد ار این نقطه نمودار نزولی میشود یعنی با افزایش سرعت, گشتاور کم میشود حالا سوال من در مورد قسمت ابتدایی نمودار یعنی قسمت صعودی نمودار هست مثلا فرض کنید موتور ما در یک بالابر مشغول به کار هست طبق توضیحات بالا در ابتدای حرکت موتور, ما هر چه وزنه را سنگین تر کنیم(یعنی گشتاور را افزایش میدهیم) سرعت موتور افزایش میابد! سوال من همینه, همچین چیزی چطور در عمل ممکن هست؟ یعنی این بالابر که مثلا وزنه ۱۰ کیلوگرمی رو با سرعت ۱۰۰rpm بالا میکشه چطور وزنه ۱۲ کیلوگرمی رو با سرعت ۱۵۰rpm بالا میکشه؟اعداد این مثال فرضی هستن

  4. ضمن عرض سلام حضور آقای مهندس رجبی
    من میخواستم از دو دستگاه الکتروموتور جایگزین موتورهای دیزلی به عنوان سیستم تحرک یک کشتی تفریحی استفاده کنم، بدین معنی که یکدستگاه دیزل جنراتور ۱۵۰ کاوا کار تامین برق کشتی رو به عهده داشته باشه و با دو دستگاه الکتروموتور حدود ۴۰ اسب بخار این کشتی رو روی آب به حرکت در بیارم، البته تو این مورد نظرم این هست که از اینورتورهای فرکانسی برای استفاده از الکتروموتورها از دور پایین یعنی از ۵۰ دور در دقیقه تا ماکزیمم دور مورد نظرم که حدود ۱۰۰۰ دور در دقیقه خواهد بود استفاده کنم، لازم هست عرض کنم که حدود دور متوسط مورد نیاز که در بیشتر موارد از اون استفاده خواهد شد حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰دور در دقیقه هستش، البته در زمان شروع به حرکت و مواقع ورود به بندر و خروج از بندر بیشتر دور بین ۴۰ تا ۱۰۰ دور در دقیقه برای مدت حدود ۱۵ دقیقه استفاده میشه و بعد از اون کشتی با این دور حرکت خواهد کرد.
    حال میخواستم نظر شما رو در این زمینه جویا بشم و اگر پیشنهاد خاصی در ارتباط با محصولات خودتون میتونید بدید که هم بحث کیفیت و هم بحث هزینه و قیمت و همچنین کارآیی رو برام لحاظ کرده باشید ممنون و سپاسگزار خواهم بود

  5. با سلام – بنده برای ساخت یک دستگاه وینچ کشنده که حداکثر نیروی لیفت وارد بر آن ۲۰۰۰ کیلوگرم می باشد، به یک الکتروموتور ۳ فاز ( از پیشنهاد بهتر استقبال می کنم) با توان تقریبا ۵ کیلو وات و گیر بکس حلزونی مستقیم ( بررسی هایم نشان داده که امکان اتصال گیربکس به موتور بدون پولی یا زنجیر و به طور مستقیم بازدهی بسیار بهتری خواهد داشت) نیاز دارم. البته برنامه ای نیز برای هوشمند سازی کل سیستم دارم به این صورت که اگر نیروی کشش طناب به بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم رسید و به مدت بیش از ۲۵ ثانیه بر طناب به طور مداوم اعمال گردید، آنگاه سیستم به طور خودکار شروع به جمع کردن طناب نماید. طول طناب ۳۰۰ متر است و سرعت باز شدن طناب را از روی درام وینچ ۱۰ دور در دقیقه در نظر گرفته ام. خواهشمندم در این زمینه راهنمائی بفرمائید و اگر شرکت شما امکان تامین نیاز بنده را دارد بفرمائید تا خدمت برسم.

    1. سلام به نظر من باید از موتور ۷.۵ کیلووات استفاده شود با گیربکس با نسبت ۱ به ۲۵ و حتما از اینورتر باید استفاده شود.
      در مورد اتصال موتور به گیربکس بله درست میفرمایید هرچه اتصال ها کمتر شود نرخ تلفات کاهش پیدا میکند.
      در مورد هوشمند سازی سیستم مورد نظر هم تیم مهندسی الکترومارکت در خدمت شما هست.
      با تشکر از بازدید شما.

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز
      این سوال در عین سادگی سوال سختی است اگر سرچ کنید میبینید که پاسخ درستی به این سوال حتی در منابع خارجی هم پیدا نمیکنید ، این سوال همیشه برای من هم سوال بوده است و همیشه از بزرگانی پرسیده ام ،نمونه چالشی که همیشه در این رابطه مطرح میشود:چرا یک موتور ۱۵ کیلووات ۷۵۰ دور جریان بالاتری از یک موتور ۱۵ کیلووات ۳۰۰۰ دور دارد ؟
      وقتی این سوال رو از بسیاری از اساتید میپرسید با کمال تعجب میگن نه فرقی نمیکنه شما اشتباه میکنید …ولی وقتی به حسب تجربه سر ۱۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ تا موتور با دور های مختلف رفته باشید متوجه میشید که فرق میکنه و جالب تر اینکه حتی نمیشه برای این عدد نسبت خاصی هم در اورد…
      نکته:
      بیایین محاسبه کنیم گشتاور ۴ موتور ۱۵ کیلووات با ۴ دور متفاوت رو با هم
      موتور ۱۵ کیلووات ۳۰۰۰ دور: ۱۵kw×۹۵۵۰÷۳۰۰۰rpm=47.75 nm
      موتور ۱۵ کیلووات ۱۵۰۰ دور: ۱۵kw×۹۵۵۰÷۱۵۰۰rpm=95.5 nm
      موتور ۱۵ کیلووات ۹۰۰ دور: ۱۵kw×۹۵۵۰÷۹۰۰rpm=159.16 nm
      موتور ۱۵ کیلووات ۷۵۰ دور: ۱۵kw×۹۵۵۰÷۷۵۰rpm=191 nm

      همونطور که مشاهده میکنید موتور ۱۵ کیلووات ۷۵۰ دور نیوتن متر و گشتاور تولیدیش ۴ برابر بیشتر از یک موتور ۳۰۰۰ دور است و در کمال تعجب شاید ۱۰ درصد جریان بیشتری مصرف کند و دلیل این نکته این است که شما دور را فدای گشتاور و گشتاور را فدای دور میکنید یعنی اگر بخواهید گشتاور بالا و همچنین دور بالا را همزمان داشته باشید حتما باید از موتوری با کیلووات یا توان بیشتری استفاده کنید.
      در پروژه هایی دیده شده که مشتری بیان میکنه من یک موتور ۴ کیلووات ۱۴۵۰ دور داشتم و چون میخواستم دور ماشین رو به سطح بالاتری ببرم اومدم موتور ۳۰۰۰ دور ۷.۵ کیلووات خریداری کردم سوال میشه حالا چرا ۷.۵ کیلووات خریدی میگن چون میدونستم موتور ۳۰۰۰ درو گشتاور کمتری اعمال میکنه ،ولی در نهایت موتور ۷.۵ کیلووات ۳۰۰۰ دور نمیتونه ماشین رو راه اندازی کنه و ماشین ساز با تعجب میپرسه موتور قبلی ۴ کیلووات بوده چرا این موتور با ۲ رنج توان بیشتر نمیتونه راه اندازی کنه سیستم رو …
      و در جواب :ماشین ساز محترم میدونسته که وقتی دور الکتروموتور میره بالا گشتاور تولیدی موتور کاسته میشه ولی متاسفانه از محاسبه استفاده نکردن، حالا در محاسبه زیر میتونید گشتاور این دو موتور ببینید:

      موتور ۴ کیلووات ۱۴۵۰ دور: ۴kw×۹۵۵۰÷۱۴۵۰rpm=26.34 nm
      موتور ۷.۵ کیلووات ۳۰۰۰ دور: ۷.۵kw×۹۵۵۰÷۳۰۰۰rpm=23.87 nm

      میبینید که با توجه به افزایش ۲ رنج قدرت موتور ولی باز هم گشتاور تولیدی هنوز به سطح موتور ۴ کیلووات نرسیده .
      و اما جواب سوال شما دوست عزیز:
      رابطه خاصی برای گشتاور و جریان پیدا نکردم ولی میدونم در ۲ موتور با توان یکسان و گشتاور متفاوت موتوری که گشتاور بالاتری دارد جریانی به نسبت بالاتری را مصرف میکند در حد ۵ درصد و عکس این موضوع هم صدق میکند.
      اگر دوستان در این رابطه نظری دارند بفرمایید استفاده میکنیم.با تشکر .
      الکترومارکت را به اشتراک بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن