آموزشیالکتروموتور

روش های بررسی و تست موتور قبل از راه اندازی

حیطه تست موتور

باید توجه نمود که حیطه تست موتور به نوع و اندازه موتور بستگی دارد که بر روی فرمهای بازرسی نشان داده می شود.

ارتعاش موتور را باید در یک جهت سه محوره اندازه گیری کرد، یعنی:

– نقطه محور xجنب محفظه یاطاقان در ارتفاع محور

– نقطه محور y– بالای محفظه یاطاقان

– نقطه محور zهم محور با محفظه در ارتفاع محور

این اندازه گیریها باید با دستگاهی صورت پذیرد که مطابق با استاندارد ISO 2945 ساخته شده است (گستره فرکانسی ۱۰ تا ۱۰۰۰ هرتز). وقتی موتور در دمای بهره برداری نرمال قرار دارد، سرعت ارتعاش در هر جهتی نباید از ۸/۲ میلیمتر بر ثانیه (rms) یا ۴ میلیمتر بر ثانیه (پیک) فراتر رود.

در مورد یاطاقانهای دارای ردیاب مجاورت، مقدار فیلترنشده پیک تا پیک ارتعاش (شامل بریدگی محور) در هر باری بین بی باری تا بار کامل نباید از مقادیر زیر فراتر رود:

  • ۵۰ میکرومتر برای موتورهای دوقطب
  • ۶۰ میکرومتر برای موتورهای چهار قطب
  • ۷۵ میکرومتر برای موتورهای شش قطب یا بیشتر
بلبرینگ موتور
بلبرینگ موتور (عکس:CCLW INTERNATIONAL)

حدود افزایش دمای یاطاقانها بعد از تست گرمای ۵/۳ تا ۴ ساعته به قرار زیر می باشد:

یاطاقانها غلتان:

  •  اندازه گیری حلقه خارجی حداکثر ۹۰ درجه سانتیگراد
  • افزایش دمای ناشی از محیط حداکثر ۵۰ درجه سانتیگراد

یاطاقانهای غلاف:

  • دمای روغن حداکثر ۹۰ درجه سانتیگراد
  • افزایش دمای اندازه گیری شده بوسیله دماسنج مقاومتی (RTD) حداکثر ۵۰ درجه سانتیگراد
  • افزایش دمای روغن روانکاری ناشی از محیط حداکثر ۳۰ درجه سانتیگراد (برای سیستمهای با چرخش روغن اجباری)
مطالعه کنید
چگونه گشتاور و سرعت موتور را به صورت دقیق تعیین کنیم؟

در هنگام راه اندازی یا راه اندازی مجدد موتورها ملاحظاتی باید صورت پذیرد تا از ارتعاشات زیاد در اثر پدیده ای به نام پایه شل اجتناب شود؛ یعنی پایه هایی که قبل از سفت کردن پیچهای نگهدارنده تماس افقی محکم با تکیه گاه ندارند.

این مساله را می توان در مرحله نصب اندازه گیری و رفع نمود یا در هنگام کار با شل کردن نوبتی هر یک از پیچهای نگهدارنده ضمن اندازه گیری ارتعاش موتور آنرا تشخیص داد.

تست موتور
تست موتور

شرایط پایه شل موتور

پایه های شل آنهایی هستند که قبل از سفت کردن پیچهای نگهدارنده تماس افقی محکمی با تکیه گاه ندارند؛ یکی یا چند تا از پایه ها ممکن است شل باشند که در شکلهای ۱ تا ۳ هم نشان داده شده است.

پروفیل ناحیه تماس پایه می تواند مطابق شکلهای ۴ تا ۶ باشد.

profile-of-motor-foot-contact-area
پروفیل ناحیه تماس پایه (شکلهای ۱، ۲ و ۳)
  • شکل ۱- ماشین بر روی پایه ۳ قرار دارد، پایه ۴ بالاآمدگی دارد یا شل است.
  • شکل ۲– ماشین بر روی قطر تشکیل شده بوسیله پایه های ۳ و ۲ قرار دارد، پایه ۱ و ۴ شل است.
  • شکل ۳– ته همه چهار پایه با تکیه گاه موازی نیست. پایه ۳ و ۴ شل است.

پروفیل سطح تماس پایه شل
پروفیل سطح تماس پایه شل

[quote author=”” animation_delay=”0″ animate=”” ]توجه: ماشینکاری مجدد پایه روتور در شکلهای ۴ و ۵ الزامی است؛ استفاده موقت از واشر گوه ای می تواند قابل قبول باشد (نگهداری).[/quote]

فرمها

فرم ۱۴- بازرسی موتور الکتریکی- نوع قفس سنجابی (شامل واحد کنترل)

بازرسی از موتور الکتریکی نوع قفس القاء (از جمله واحد کنترل)
بازرسی از موتور الکتریکی نوع قفس القاء (از جمله واحد کنترل)

فرم ۴- بازرسی واحدهای کلیدزنی- تابلوی ولتاژ بالا

بازرسی واحدهای سوئیچینگ - تابلو HV
بازرسی واحدهای سوئیچینگ – تابلو HV

فرم ۱۱- بازرسی واحد خروجی- تابلوی ولتاژ پایین

 بازرسی واحد خروجی- تابلوی LV
بازرسی واحد خروجی- تابلوی LV

مرجع: کتاب راهنمای راه اندازی و نگهداری کارگاهی تاسیسات و تجهیزات برقی

مطالعه کنید
بررسی های عملی برای انتخاب موتور استاندارد برای کار با اینورتر های فرکانسی

مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.

گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما.

برچسب ها

‫۲ نظرها

  1. سلام
    چطور می تونیم به یک م.ت.ر بار مجازی بدیم تا به مقدار جریان روی پلاک برسیم ؟؟/
    یک راه سادش چی میتونه باشه ؟

    1. سلام تنها راهی که تو دنیا استفاده میشود استفاده از دو موتور است که روبروی هم با استفاده از یک کوپلینگ متصل شده اند و یک موتور در مد گشتاور راه اندازی میشود و موتور دوم در مد سرعت در واقع موتوری که در مد ترک کنترل راه اندازی شده است مثل یک بار عمل میکند که حتی میتوانید سطح فشار و حجم بار را انتخاب کنید و یا کاهش و افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن