الکتروموتور

Motor Service Factor (SF) Defined By NEMA

فاکتور خدمات ( سرویس دهی) موتور (SF)، تعریف شده توسط شرکت NEMA

میزان اسب بخار توان مجاز درهنگام بارگیری یا ضریب کار

فاکتور خدمات موتور (SF)، درصد اضافه باری است که موتور زمانی که با تلرانس ولتاژ مناسب بطور معمول عمل می کند، می تواند برای دوره های کوتاه مدت تحمل کند.

این امر، همانطوریکه به شما برای تخمین میزان اسب بخار توان مورد نیاز و الزامات مربوط به میزان واقعی اسب بخار توان درهنگام اجرا،

راه حل هایی را ارائه می کند، عملی خواهد بود.

همچنین اجازه می دهد که دمای سیم پیچی در بار مجاز ، خنک تر شود

و موتور را در برابر افزایش حرارت متناوب محافظت کرده و به جبران خط ولتاژ پایین یا متعادل نشده ، کمک می کند.

موتور محفظه باز BALDOR- نصب شده در نمای سریC - HP-100Hp NEMA 56C-404TC3/ 1
موتور محفظه باز BALDOR- نصب شده در نمای سریC – HP-100Hp NEMA 56C-404TC3/ 1

به عنوان مثال، ضریب کار میزان SF استاندارد برای موتورهای محفظه  باز ODP، ۱٫۱۵ است.

این بدین معناست که یک موتور ۱۰ اسب بخاری با مقدار SF، ۱٫۱۵ ،

می تواند ۱۱٫۵ اسب بخار قدرت را درهنگام استفاده کوتاه مدت فراهم آورد.

برخی از موتورها با میزان جزئی قدرت اسب بخار،

فاکتورهای سرویس بالاتری دارند مانند ۱٫۲۵، ۱٫۳۵ و حتی۱٫۵۰٫

شرکت NEMA این فاکتور سرویس را به عنوان یک افزایش دهنده ( تقویت کننده) تعریف می کند

و زمانی که این فاکتور بر میزان اسب بخار مجاز اعمال میشود،

یک مقدار مجاز اسب بخار، برای بارگذاری را نشان می دهد که ممکن است تحت شرایط مشخصی،

برای فاکتور سرویس در ولتاژ و فرکانس مجاز اعمال شود.

این عامل سرویس می تواند برای موارد زیر استفاده شود:

  1. بمنظور تطبیق نمودن عدم دقت در پیش بینی میزان اسب بخار مورد نیاز درسیستم متناوب.
  2. برای افزایش طول عمرعایق، با کاهش درجه حرارت سیم پیچی در بار مجاز.
  3. برای اداره نمودن اضافه بار متناوب یا گاه به گاه.
  4. گاهی اوقات بمنظور اجازه برای محیطی با دمای بالاتر از C °۴۰٫
  5. برای جبران ولتاژ کم و یا نامتعادل در منبع تغذیه.
مطالعه کنید
انتخاب موتورهای القایی برای کاربردهای صنعتی ( قسمت اول)

با این حال، هنگام بحث در مورد عامل سرویس، NEMA برخی از نکته های احتیاطی را اضافه می کند:

  1. بهره برداری از بار فاکتور سرویس، برای مدت طولانی، معمولا باعث کاهش سرعت، طول عمر و بهره وری موتور خواهد شد.
  2. ممکن است موتورها، گشتاور شروع و خروج کافی را فراهم نکنند و اندازه یابی نادرست در زمان شروع و اضافه بارامکان پذیر است. این مسئله به نوبه خود می تواند بر طول عمر کلی موتور تاثیر بگذارد.
  3. برای انتقال بار بطور مستمر، فقط بر روی ظرفیت فاکتور سرویس تکیه نکنید.
  4. فاکتور سرویس برای بهره برداری در ولتاژ و فرکانس مجاز و در شرایط محیطی و ارتفاع از سطح دریا اجرا شد.

اکثر موتورها  دارای یک فاکتور وظیفه هستند که مقدار آن در موتورهای باز ۱٫۱۵ و برای موتورهای کاملا بسته ۱٫۰ است.

به طور سنتی، در موتورهای کاملا بسته خنک شده با فن (TEFC) مقدار SF ۱.۰ است،

اما در حال حاضر، اکثر تولید کنندگان موتورهای TEFC فاکتورهای سرویس ۱٫۱۵ را پیشنهاد می کنند،

همانند موتورهای  ODP. اکثر موتورهایی که در محل های خطرناک هستند،

با مقدارSF ۱٫۰  ساخته شده اند، اما برخی واحد های تخصصی، برای برنامه های کاربردی کلاس ۱، با فاکتور سرویس ۱٫۱۵، موجود می باشند.

پلاک مشخصات موتور نمایان گر SF
پلاک مشخصات موتور نمایان گر SF

لازم است که مقدار فاکتور سرویس در پلاک مشخصات موتور درج شود، البته فقط درصورتی که مقدار آن بالاتر از ۱٫۰ باشد.

گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.

مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.

بررسی

روان بودن متن - ۹۳%
کامل بودن متن - ۸۷%

۹۰%

میزان اسب بخار توان مجاز درهنگام بارگیری یا ضریب کار

مطالعه کنید
اصول طراحی درایو در خودروهای الکتریکی
User Rating: ۴.۶ ( ۳ votes)
برچسب ها

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 12 =

بستن