بررسی صرفه جویی مالی ایجاد شده در استفاده از انواع مختلف ترمزهای الکتریکی اینورتر
بررسی چرخه بازگشت سرمایه در اشکال مختلف از ترمزهای الکتریکی
سلام خدمت دوستای عزیزم ترمزهای الکتریکی میتنی بر تکنولوژی اینورتر ها (VFD) از نظر صرفه جویی مالی بسیار قابل توجه است،
تصمیم داریم در مقاله فوق بررسی کنیم سطح انرژی سیوینگ و زمان چرخه برگشت سرمایه گذاری انواع روش های ترمزهای الکتریکی مبتنی بر اینورتر.
در مقاله (انرژی برگشتی حاصل از ترمز الکتریکی و راه حل هایی برای خطای اضافه ولتاژ اینورتر) و (بررسی انرژی ترمز درایوهای فرکانس متغیر در الکترومارکت) به صورت مفصل در مورد انرژی ترمزهای الکتریکی اینورتر ها و روش های مورد استفاده از جمله ریجنریتیو صحبت کردیم و توصیه میکنم اگر مقالات فوق را مطالعه نکردین قبل از مطالعه کامل مقاله فوق حتما یه سری به مقالات بالا بزنید.
خوب دیگه شروع میکنیم
Evaluating the life cycle cost of different forms of electrical braking
پول موضوع بسیار مهم در تصمیمات و انتخاب های انسان،مشاوره های فنی و تخصصی و مطالعه میتونه حافظ سرمایه و تضمین چرخه بازگشت سرمایه کوتاه مدت پول شما باشد.
هنگام سرمایه گذاری برای محصولاتی که در انرژی صرفه جویی می کنند، بررسی زمان بازگشت سرمایه ترمزهای الکتریکی به طور فزاینده ای اهمیت می یابد.
درایو AC برای کنترل سرعت و گشتاور استفاده می شود.
این عملکرد اصلی درایو های AC، به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی در مقایسه با دیگر روش های کنترلی استفاده شده، می باشد. در برنامه هایی از نوع فن و پمپ، ترمز به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال درایو های AC مدرن، در برنامه هایی که در آن ها نیاز به وجود یک ترمز است، به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند.
محاسبه هزینه مستقیم انرژی
Calculating the direct cost of energy
هزینه مستقیم انرژی را می توان بر اساس، مثلا؛ قیمت انرژی، زمان و توان برآورد شده ترمز در هر روز محاسبه کرد. اما یک سطح قیمت برآورد شده معمول، از 0.05 یورو برای هر کیلووات ساعت مورد استفاده قرار می گیرد.
هزینه کلی انرژی را می توان از طریق این فرمول به دست آورد:
هزینه = زمان ترمز (روز/ساعت) × متوسط توان ترمز (کیلووات) × قیمت انرژی (کیلووات ساعت/یورو) × 360
به عنوان مثال؛
یک درایو 100 کیلوواتی سالانه 8000 ساعت کار می کند، و هر ساعت با متوسط توان 50 کیلووات به مدت 5 دقیقه ترمز می کند، مثلا 667 ساعت در هر سال. هزینه های مستقیم سالانه انرژی ترمز 1668 یورو می باشد.
ارزیابی هزینه های سرمایه گذاری در بخش ترمزهای الکتریکی
اهداف سرمایه گذاری برای روش های مختلف ترمز الکتریکی متفاوت است. اجزایی که مشمول هزینه های سرمایه گذاری می گردند می بایست مورد محاسبه قرار گیرند؛
چاپر ترمز:
- هزینه های مازاد برای چاپر و مقاومت ترمز بعلاوه هزینه فضای اضافی برای این اجزا مورد نیاز است.
- هزینه تهویه اضافی برای چاپر ترمز لازم است.
تریستور یا IGBT مبنی بر ترمز های الکتریکی:
- هزینه مازاد برای تریستور یا IGBT بازیابی ترمز نسبت به درایوی که با همان توان و بدون قابلیت ترمز الکتریکی است.
باس DC مشترک:
- هزینه مازاد برای چاپر ترمز (DBU) و مقاومت ترمز، همچنین فضای موردنیاز برای این اجزا اگر در یک راهکار باس DC مشترک مورد نیازنمی باشند.
- تفاوت هزینه بین راهکار باس DC مشترک و راهکار تک درایو مربوطه.
محاسبه و بررسی چرخه بازگشت سرمایه در چرخه عمر
Calculating the life cycle cost
محاسبه چرخه بازگشت هزینه در چرخه عمر، صرفا به تصمیم گیری اقتصادی برای یک سرمایه گذاری کمک می کند.
سطح قیمت انرژی همانند قیمت درایو ها بسته به کشور، تأسیسات آب و برق، اندازه شرکت، نسبت علاقه مندی، مدت زمان صرف هزینه و وضعیت کلی اقتصاد کلان تغییر می نماید.
ارزش های مطلق قیمت های داده شده در مثال های زیر، صرفا جهت نشان دادن اصول محاسبه استفاده شده اند.
1- ترمز های گاه و بیگاه
در این مورد برنامه زیر را در نظر بگیرید:
توان راه اندازی موتور به صورت مداوم در یک سرعت شفت 1500RPM و با 200 کیلووات است.
در صورت توقف اضطراری فرمان، برنامه ای برای کاهش در 10 ثانیه لازم است. بر اساس تجربه در فرآیند، یک توقف اضطراری در ماه یکبار اتفاق می افتد. اینرسی J یک سیستم درایو 122Kgm2 است.
هنگامی که توقف اضطراری فعال می شود، می توان از گشتاور بار صرف نظر کرد.
مجاسبه گشتاور ترمز موردنیاز برای موتور:
مقدار گشتاور معمول برای یک موتور 200 کیلووات، 1500rpm حدودا 1200Nm است. یک موتور AC معمولی توسط اینورتری که می تواند با 200% از گشتاور مقدار نامی کار کند، بالافاصله کنترل می شود. برای دستیابی به مقادیر گشتاور بالاتر، متناسبا جریان موتور بالاتری مورد نیاز است.
حداکثر توان ترمز در آغاز چرخه ترمز است.
ترمزهای الکتریکی
چاپر و مقاومت ترمز می بایست در برابر جریان، برای یک توان 300 کیلوواتی، مقاومت لحظه ای نماید. متوسط توان ترمز از رابطه زیر محاسبه می شود:
The average braking power is calculated below
هزینه ترمز مقاومتی:
چاپر ترمز برای حداکثر توان ترمز با 300 کیلووات، مورد نیاز است. اگر درایوی دارای تابعی محدود از توان باشد، مقاومت ترمز می تواند با توجه به توان 150kW سایزبندی شود. هزینه مازاد برای مقاومت و چاپر ترمز 15 میلیون تومان یا 4000 یورو است. مقاومت ترمز نیازمند 4 مترمربع فضای مازاد است.
با توجه به انرژی گرمایشی که ناچیز است و به کارگیری ترمز به صورت اضطراری، هزینه مازاد برای خنک سازی قابل اغماض است.
هزینه های مازاد کل شامل موارد زیر است:
- چاپر و مقاومت ترمز در کابینه، 4000 یورو
0.4 مترمربع فضای کف × euro/m2 500 ، 200 یورو
هزینه کل انرژی هدر رفته در یک ترمز عبارت است از؛
در این مورد هزینه انرژی ترمز ناچیز است.
هزینه درایو ریجنریتیو 4Q:
REGENERATIVE
هزینه های مازاد یک سرمایه گذاری مربوطه برای ترمز های الکتریکی با مدار تریستور غیر موازی در مقایسه با یک درایو با چاپر ترمز، 7000 یورو بیشتر است. همان طور که انتظار می رود، انرژی ذخیره شده نمی تواند به عنوان استدلالی برای پوشش هزینه های مازاد مورد نیاز به کار گرفته شود.
در ادامه توصیه میشود مطالعه شود:
ایستگاه پمپاژ نفت + تکنیک نصب اینورتر و بررسی سیوینگ انرژی این کاربرد
بررسی انرژی ترمز درایوهای فرکانس متغیر در الکترومارکت
انرژی برگشتی حاصل از ترمز الکتریکی و راه حل هایی برای خطای اضافه ولتاژ اینورتر
2-کاربرد جرثقیل
در این مورد برنامه زیر را درنظر بگیرید:
جرثقیل با قابلیت بالا بردن توان 100 کیلووات.
جرثقیل در دو قسمت تولید و راه اندازی نیازمند توان بسیار کاملی است. طولانی ترین زمان عملکرد جرثقیل می تواند سه دقیقه باشد. متوسط زمان کار بیش از یک سال برای جرثقیل 20% است.
در ادامه توصیه میشود مطالعه شود:
جرثقیل و روش های انتخاب موتور برای آن (بخش اول)
هزینه ترمز مقاومتی:
مقاومت و چاپر ترمز می بایست برای چرخه ترمز مداوم 100 کیلوواتی با توجه به حداکثر زمان ترمز که سه دقیقه است سایزبندی شوند. معمولا حداکثر سایزبندی چاپر ترمز برای یک ترمز یک دقیقه ای، در 10 دقیقه انجام می شود.
- چاپر و مقاومت ترمز در تابلو، 7800 یورو
ساختار مکانیکی جرثقیل، اجازه داشتن تابلو هایی با چاپر ترمز را می دهد. در نتیجه هزینه مازادی با توجه به فضای کف موردنیاز نیست.
فرض بر این است که در 50 درصد از مواقع جرثقیل در سمت ژنراتور عمل می کند، یعنی به طور میانگین 2.4 ساعت/روز. کل هزینه تلف شده عبارت است از:
Cost = 2.4 (h/day) × 100(kW) × 0.05(euro/kWh) × 365 = 4380 euros
هزینه درایو ریجنریتیو 4Q در کاربرد جرثقیل:
ترمزهای الکتریکی
Cost of 4Q drive
درایو IGBT 4Q ریجنریتیو برای برنامه های جرثقیل توصیه می شوند.
هزینه مازاد برای ترمز الکتریکی با مدار ورودی IGBT (ریجنریتیو) در مقایسه با درایو با چاپر ترمز، 4000 یورو است.
محاسبه بازپرداخت مستقیم نشان می دهد که یک هزینه مازاد 4000 یورو، همان مقدار انرژی ذخیره شده را طی سال اول استفاده به ارمغان می آورد.
3- کاربرد سانتریفیوژ
در این مورد برنامه زیر را در نظر بگیرید:
سانتریفیوژ قند و شکر با موتور 6 قطبی و توان 160 kW.
موتور نیازمند گشتاور بسیار بالا در لحظه راه اندازی در یک سیکل 30 ثانیه ای برای سرعت بخشیدن به سبد سانتریفیوژ تا حداکثر 1100r/min است.
سانتریفیوژ در یک سیکل ۳۰ ثانیه ای شکر مایع داخل سبد خود را به چرخش در می آورد. هنگامی که شکر ها خشک و تصویه میگردند، موتور تا حد امکان از سرعت سانتریفیوژ می کاهد تا امکان عمل شارژ و دشارژ فراهم شود.
زمان در سیکل دسته ای شارژ، چرخش و دشارژ ثابت است، بنابراین تنها فرصت افزایش تولید، افزایش نرخ شتاب و کاهش سرعت است که این فرصت با استفاده از یک درایو IGBT 4Q ریجنریتیو بعنوان ولتاژ لینک DC حاصل می شود.
ولتاژ لینک DC در زمان کاهش شتاب استپ افزایش پیدا میکند.
از این طریق موتور می تواند حدود 3 ثانیه در هر سیکل سریع تر عمل کند. این به معنای افزایش توان عملیاتی و تولید است که بهره وری روند را بهبود می بخشد. تلفات ناشی از این عمل برای IGBT 10% است.
در ادامه توصیه میشود مطالعه شود:
سیستم ریجنریتیو سانتریفیوژ شکر کـارخانه قنـد اصفهـان
گراف Regenerative SINUS PENTA سانتریفیوژ شرکت قند اصفهان
لازم به ذکر است گروه مهندسی الکترومارکت در سال 1390 یک پروژه ریجنریتیو برای 2 موتور 315 کیلووات طراحی ،نصب و راه اندازی نموده است .
پروژه اجرا شده با 3 اینورتر سانترنو سری پنتا انجام شده است (دو درایو موتوری و یک درایو ریجنریتیو) و کلیات پروژه در لینک های بالا ارایه شده است.
“نکته:درایو سانترنو سری پنتا SINUS PENTA با تغییر اپلیکیشن به درایو 4Q و ریجنریتیو تبدیل میشود و با نصب چند سخت افزار میتواند کار خود را شروع کند.
ترمزهای الکتریکی
نمادها و تعاریف
AC = جریان یا ولتاژ متناوب
B = ضریب اصطکاک
C = ضریب یا ثابت
Cosϕ = کسینوس زاویه الکتریکی بین جریان و ولتاژ بنیادی
DC = جریان یا ولتاژ مستقیم
DPF = جابجایی ضریب توان که به عنوان Cosϕ1 تعریف می شود در جایی که ϕ1 زاویه فاز بین جریان فرکانسی بنیادی (امتداد تجهیزات) و جزء فرکانسی ولتاژ تغذیه است.
I = جریان (Ampere,A)
J = اینرسی (Kgm2)
n = سرعت دوران (دور در دقیقه، rpm)
P = توان (وات، W)
PF = ضریب توان که به عنوان PF تعریف می شود = P/S (ولت آمپر/توان) = I1/IS × DPF (با جریان سینوسی PF برابر است با DPF)
T = گشتاور (نیوتن متر، Nm)
t = زمان
THD = اعوجاج هارمونیکی کل که به این عنوان تعریف می گردد
در جایی که I1 مقدار rms جریان فرکانسی بنیادی است.
U = ولتاژ (V)
E = انرژی (ژول، J)
ω = سرعت زاویه ای (ثانیه/رادیان،
“با تشکر از مطالعه شما .الکترومارکت را به اشتراک بگذارید.
“محبت و دانش را به اشتراک بگذاریم”
“از فروشگاه ما دیدن فرمایید”
It’s actually a cool and helpful piece of info. I’m satisfied that you shared this helpful information with
us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.
Thank you for your attention
I know this web page offers quality dependent articles and other data, is there
any other website which gives these information in quality?