با نصب درایو کنترل دور موتور زمین را نجات دهیم
بحران مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن امروزه ازهر طرف وجود دارد.
بهترین راه حل برای این چالش بزرگ و تقریبا دیده و توجه نشده استفاده موثر تر از انرژی است،
استفاده از اینورتر یا همان درایو کنترل دور موتور (VFD) برای کنترل هوشمندانه موتور ها در بهینه سازی مصرف انرژی تاثیر ویژه ای دارد،که نتایج بسیار مثبتی در زمینه های مالی،عملیاتی و زیست محیطی رو شامل میشه.
تقاضای جهان برای انرژی پایان نخواهد یافت…
دلم به حال زمین میسوزد،دلم به حال حیوانات..حشرات..ماهی ها..لاک پشت ها..
انسان ها در حال نابود کردن طبیعت بکر این جانداران هستند…
چرا؟
من یوسف رجبی به فکر فرو میروم و دلم به حال پسرم میسوزد با خودم فکر میکنم آیا در آینده آنها میتوانند مثل امروز ما از بودن آب،از بودن زمین،از بودن درخت ها لذت ببرند..آیا در آینده حیوانات امروزی هستند و منقرض نشده اند؟
آیا فرزندان ما در آینده میتوانند شیر آب را باز کنند و از بودن این نعمت الهی در این سطح استفاده کنند؟
بیایین تلاش کنیم تا زمین را نجات دهیم
راه کاری که در این مقاله به آن میپردازیم راهکاری است در خور شغل و تخصص ما یعنی اتوماسیون صنعتی ،
امیدوارم هرشخصی در خور شغل و تخصص خود برای نجات زمین تلاش کند.
انرژی الکتریکی
باید تقاضا برای انرژی الکتریکی رشد بیشتری نسبت به فرم های دیگر انرژی داشته باشد،در غیر این صورت تولید گازهای گلخانه ای بیشتر خواهد شد و زمین با خطر آلودگی های زیست محیطی مواجه میشه
آمار آلودگی در پس این چالش به این شکل است که صنایع مختلف حدود 40% از کل انرژی الکتریکی تولید شده و الکتروموتور ها حدود 28% از کل انرژی الکتریکی جهان رو مصرف میکنند.
Save the Earth with mounted drive motor speed control VARIABLE FREQUENCY DRIVES
اینورتر ها یا همان درایو کنترل دور موتور (VFD) سرعت موتور رو به صورت هوشمندانه تنظیم میکنند و مصرف انرژی الکتروموتور رو حدود 30% تا 50% کاهش میدهند،حتی در مواردی خاص و استفاده از قابلیت های کلیدی کاربرد و درایو این صرفه جویی انرژی تا 90% هم افزایش میابد.
پمپ ها
پمپ ها یکی از رایج ترین کاربری های موتورها هستند که بیشترین پتانسیل برای صرفه جویی انرژی رو دارن،
به عنوان مثال در اکثر پمپ ها در صورت نصف شدن سرعت در پمپ ها تنها 12.5% یا یک هشتم انرژی برای کار را لازم دارند.
صنعت آب و فاضلاب
اجازه بدین نگاهی به صنعت آب و فاظلاب بی اندازیم،
عملکرد بسیاری از موتور ها در کاربری پمپ بیشتر از مقدار حداقل تقاضا است،
باشیر های کنترل دبی سنتی و بستن دریچه خروجی پمپ موتور ها اغلب در سرعت نامی خود کار میکنند
و جریان به صورت مکانیکی محدود میشه،
اتفاقی که اتلاف شدید انرژی رو در بر خواهد داشت،به وسیله نصب اینورتر یا همان درایو کنترل دور موتور سرعت موتور را کنترل و به اندازه تقاضا میرسد،
توصیه میشود مطالعه شود: افزایش راندمان و 11 روش کاهش مصرف انرژی در ایستگاه های پمپاژ
بگذارید مثالی ملموس بزنم:
یک الکتروموتور 50 کیلیواتی که 48 هفته در سال کار میکند مصرفی معادل 400.000 kwh کیلووات ساعت در هر سال دارد،
بهینه سازی مصرف انرژی در پمپ ها به وسیله درایو کنترل دور موتور حدود 40% خواهد بود چیزی معادل 19.000 یورو در هر سال که معادل 77.000.000 تومان میشود،
پمپ ها به تنهایی 10% کل انرژی الکتریکی جهان رو مصرف میکنند.
حال تصور کنید:
چشمان خود را ببندید و تصور کنید همه پمپ های جهان به صورت هوشمندانه و با کمک درایو کنترل دور موتور کنترل شوند، انرژی ذخیره شده چیزی بیشتر از 740 میلیارد کیلووات ساعت خواهد شد،بهینه سازی به وسیله درایو های کنترل دور موتور میتونه جایگزین 176 نیروگاه ذغال سنگ بشه،همچنین تولید دی اکسید کربن به میزان 590 میلیون تن کاهش پیدا میکند.
اینچنین دستاوردی تنها با تمرکز استفاده درایو کنترل دور موتور بر روی پمپ ها به دست می آید،با توجه به وجود میلیون ها دستگاه تهویه صنعتی و کمپرسورهای تولید هوای فشرده که در جهان وجود دارد میتوان بهینه سازی رو به میزان قابل توجهی افزایش داد.
“توصیه میشود در ادامه مطالعه شود: پمپاژ و 5 دلیل بر مزیت استفاده از اینورتر در کاربرد پمپ
هزینه خرید درایو کنترل دور موتور خیلی سریع بازخواهد گشت هزینه صرفه جویی میزان مصرف در اپلیکیشنی مثل آسانسور فقط ظرف چند ماه با هزینه خرید درایو کنترل دور موتور برابری میکند.
هزینه خرید درایو هزینه ناچیزی است به نسبت صرفه جویی انرژی ایجاد شده زمان کار دستگاه تا پایان عمر خودش است.
با پیشرفت تکنولوژی در صنعت امروز درایو کنترل دور موتور جایگاهی انکار ناپذیر رو دارند،تجهیزاتی که به صورت باورنکردنی در صرفه جویی مصرف انرژی به ما کمک میکنن.
اما تنها 10% از کل موتورهای جهان به درایو کنترل دور موتور تجهیز شده است.
و این نشون میده که صرفه جویی مقدار عظیمی از انرژی جهان در انتظار ما است و همچنین 90% موتور های جهان منتظر من و شما هستند برای نصب درایو کنترل دور موتور VFD.
در ادامه مطالعه شود: ایستگاه پمپاژ نفت + تکنیک نصب اینورتر و بررسی سیوینگ انرژی این کاربرد
بنا براین اجازه بدین صحبت کنیم و ببینیم درایو های کنترل دور موتور چگونه صرفه جویی در الکتروموتور ها ایجاد میکنند.
با ما همراه باشید در مقالات بعدی.
“با تشکر از مطالعه شما .الکترومارکت را به اشتراک بگذارید. :)” h4=”محبت و دانش را به اشتراک بگذاریم
از فروشگاه الکترومارکت دیدن فرمایید
با سلام و عرض ادب
به عنوان مهندس رشته هیدرولیک، که البته با ایستگاههای پمپاژ و خطوط لوله انتقال آب سر و کار دارم، مطالب برقی شما برایم بسیار آموزنده و مفید است. خسته نباشید. خدا قوت.
سلام نظر لطف شماست ممنون از نگاه زیبای شما
باعرض سلام ممنون از سایتتون،
مهندس من یه اینورتر دلتا ۱.۵کیلوات نصب کردم
وقتی اینورتر راروشن می کنم رو سنسور خازنی نویز می اندازه وسنسور رااز کار می اندازه
ممنون میشم راهنمای کنی
سلام،
بهترین کار و کم هزینه ترین کار استفاده از کابل شیلد دار که شیلد آن مسی باشد در سنسور و ارت کردن شیلد کابل از یک طرف،
نکته:
اگر در زمان برق دار کردن اینورتر (power on) این مشکل به وجود میاد باید از تجهیزات و تکنیکهای فیلترینگ صنعتی مثل:
استفاده از کابل شیلد دار در ورودی و ارت شیلد از یکطرف ،نصب چوک ورودی ،استفاده از EMI فیلتر و استفاده از هسته فریت در مسیر ورودی برق اینورتر است.
اگر زمان استارت موتور (Run) این مشکل به وجود می آید باید از تجهیزات و تکنیکهای فیلترینگ در خروجی استفاده شود مثل:
استفاده از کابل شیلد مس در کابل خروجی موتور و ارت کردن شیلد از یکطرف،استفاده و نصب چوک خروجی،کاهش فرکانس حامل یا همان کریر تا محدوده ۳ کیلوهرتز.
پیشنهاد میشود در راستای شناخت نویز و هارمونیک های ایجاد شده توسط اینورتر مقالات فوق را حتما مطالعه فرمایید:
چه مواردی باید درهنگام راه اندازی اینورتر مورد بررسی قرار گیرد؟
بررسی توان خازنی کابل + چالش ها و راه حل ها
چگونه می توان از شر هارمونیک ها خلاص شد؟
کاهش خطرهارمونیک ها دراینورتر فرکانس متغیر
یک تقاضا!
خسته نباشید دوست عزیز
حیف از این مطلب زیبا و اعتماد مخاطب نسبت به دانش شما که با بی توجهی به املای یک کلمه (و تکرار چند باره این اشتباه!)، آسیب ببیند.
سلام .ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز،
درست میفرمایید کلمه تقاضا چندین بار تکرار شده بود و مشکل املایی داشت با تذکر شما دوست عزیز تصحیح شد.