آموزشیمقالات راهنمای فارسی

بررسی جامع درایو Toshiba Q9: انتخابی هوشمندانه برای صنعت

ارائه شده توسط الکترومارکت

در دنیای امروز صنعت، کنترل دقیق و بهینه موتورها از اهمیت بالایی برخوردار است. درایوهای صنعتی یا اینورترها، به عنوان مغز متفکر سیستم‌های حرکتی، نقش حیاتی در این زمینه ایفا می‌کنند. در این مقاله از الکترومارکت، قصد داریم به طور جامع به معرفی و راهنمای استفاده از درایو Toshiba Q9 بپردازیم. این درایو، محصولی از شرکت معتبر توشیبا، با قابلیت‌های پیشرفته و کاربری آسان، گزینه‌ای هوشمندانه برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی محسوب می‌شود. ما در الکترومارکت، به شما کمک می‌کنیم تا با انتخاب صحیح و استفاده بهینه از این تجهیزات، راندمان کاری خود را به حداکثر برسانید.

مقدمه‌ای بر درایو Toshiba Q9

درایو Toshiba Q9 در بازه توان 1 اسب بخار تا 400 اسب بخار و با ولتاژهای ورودی سه‌فاز 230 ولت و سه‌فاز 460 ولت تولید می‌شود. این درایو به طور خاص برای کاربردهای پمپ (Pump) و سیستم‌های تهویه مطبوع (HVAC) بهینه‌سازی شده است. یکی از مزایای برجسته این درایو، قابلیت کار با هر دو نوع موتور القایی آسنکرون و همچنین موتورهای سنکرون آهن‌ربای دائمی (PM) است که انعطاف‌پذیری بالایی را در طراحی سیستم‌ها فراهم می‌آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع موتورهای صنعتی و سازگاری آن‌ها با درایوها، می‌توانید به مقالات تخصصی در وبلاگ الکترومارکت مراجعه کنید

 

همچنین جهت آشنایی بیشتر با انواع درایوها، توصیه می‌کنیم بخش راهنمای کامل اینورتر و درایوها در وبلاگ الکترومارکت را مطالعه نمایید.

ورودی‌ها و خروجی‌های درایو Toshiba Q9

این درایو دارای 8 ورودی دیجیتال برای دریافت فرمان‌های کنترلی، سه ورودی آنالوگ برای تنظیم پارامترهایی نظیر سرعت، سه خروجی رله‌ای برای فرمان به تجهیزات خارجی، یک خروجی ترانزیستوری کلکتور باز و دو خروجی آنالوگ برای نمایش وضعیت یا ارسال سیگنال به کنترل‌کننده‌های دیگر است.

نکات مهم در اتصال ترمینال‌ها:

  • ترمینال CC زمین مربوط به خروجی‌های AM و FM و ولتاژ SU+ است.
  • ترمینال CCA زمین مربوط به ورودی‌های RR و Rx و PP و ولتاژ خروجی 24P است.
  • همچنین ترمینال IICC مربوط به ورودی I/V است.

توجه بسیار مهم: ترمینال‌های CC و CCA و IICA نباید به یکدیگر یا به ارت متصل شوند، زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد نویز و یا آسیب به ورودی‌های درایو گردد. برای اطمینان از صحت سیم‌کشی و جلوگیری از آسیب به درایو، توصیه می‌شود از خدمات نصب و راه‌اندازی تخصصی الکترومارکت بهره‌مند شوید.

 


دیاگرام سیم کشی toshina q9
دیاگرام سیم کشی toshina q9


 

فعال‌سازی فیلتر EMI داخلی درایو Toshiba Q9

 

فیلتر EMI (تداخل الکترومغناطیسی) داخلی درایو، برای کاهش نویزهای الکتریکی تولیدشده توسط درایو و جلوگیری از تداخل آن با سایر تجهیزات الکترونیکی ضروری است. نحوه فعال‌سازی این فیلتر در مدل‌های مختلف درایو Toshiba Q9 متفاوت است. در ادامه، به روش‌های تنظیم آن در مدل‌های مختلف اشاره شده است.

نحوه تنظیم EMI Filter بر اساس مدل درایو:

  • مدل‌های 200 ولت با توان 0.5 تا 10 اسب بخار و مدل‌های 460 ولت با توان 1 تا 250 اسب بخار: در این درایوها از یک کلید خازن اتصال به زمین (Grounding Capacitor Switch) استفاده می‌شود. مقدار فیلتر را می‌توان با فشار دادن یا کشیدن این کلید، روی حداکثر (Maximum) یا صفر (Zero) تنظیم کرد. تنظیم پیش‌فرض این کلید، حالت حداکثر است.   

 

  • مدل‌های 200 ولت با توان 15 تا 20 اسب بخار و مدل‌های 460 ولت با توان 30 تا 100 اسب بخار: در این مدل‌ها نیز از یک کلید خازن اتصال به زمین استفاده شده است. با فشار دادن یا کشیدن این کلید، مقدار فیلتر را می‌توان روی بزرگ (Large) یا کوچک (Small) تنظیم نمود. تنظیم پیش‌فرض این کلید، حالت بزرگ است.

  • مدل‌های 200 ولت با توان 75 و 100 اسب بخار و مدل‌های 460 ولت با توان 125 و 150 اسب بخار: در این درایوها از یک میله خازن اتصال به زمین (Grounding Capacitor Bar) استفاده شده است. برای تنظیم مقدار فیلتر روی بزرگ (Large) یا کوچک (Small)، کافیست این میله را وصل یا جدا کنید. تنظیم پیش‌فرض این میله در حالت کوچک قرار دارد.

  • مدل‌های 460 ولت با توان 175 اسب بخار و بالاتر: این مدل‌ها دارای یک پیچ خازن اتصال به زمین (Grounding Capacitor Screw) هستند. برای تنظیم مقدار فیلتر روی بزرگ (Large) یا کوچک (Small)، باید محل قرارگیری این پیچ را بین دو موقعیت A و B تغییر دهید. تنظیم پیش‌فرض این پیچ در حالت B قرار دارد که به معنای تنظیم روی حالت کوچک است.

نکته مهم: تنظیم فیلتر EMI بر اساس محیط نصب و الزامات استاندارد مربوطه بسیار مهم است. برای جلوگیری از تداخل با تجهیزات حساس، باید از تنظیمات مناسب استفاده کنید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر برای تنظیم دقیق فیلتر، می‌توانید با کارشناسان الکترومارکت در تماس باشید.


ترمینال‌های فرمان و وظایف آن‌ها در درایو Toshiba Q9

درایو Toshiba Q9 دارای مجموعه‌ای از ترمینال‌های ورودی و خروجی است که امکان کنترل دقیق و یکپارچه‌سازی آن با سیستم‌های اتوماسیون صنعتی را فراهم می‌آورد. در جدول زیر، توضیحات دقیق هر یک از این ترمینال‌ها آورده شده است.

نام ترمینال نوع عملکرد (تنظیمات پیش‌فرض در صورت برنامه‌ریزی)
ST ورودی دیجیتال حالت آماده به کار (Standby) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی. برای عملکرد عادی درایو، فعال‌سازی این ورودی ضروری است.
RES ورودی دیجیتال ریست (Reset) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی. با فعال‌سازی آن درایو در زمان بروز خطا ریست می‌شود و در مواقع عادی نادیده گرفته خواهد شد.
F ورودی دیجیتال راستگرد (Forward) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
R ورودی دیجیتال چپگرد (Reverse) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
S1 ورودی دیجیتال سرعت آتش‌نشانی (Fire Speed) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
S2 ورودی دیجیتال بیت 2 سرعت پیش‌فرض (Preset Speed Bit 2) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
S3 ورودی دیجیتال فیدبک دمپر (Damper Feedback) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
S4 ورودی دیجیتال توقف اضطراری (Emergency Off) – یک ورودی دیجیتال چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
O1A/B (OUT1) خروجی رله‌ای فرمان دمپر (Damper Command) – یک خروجی رله‌ای فرم A چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
O2A/B (OUT2) خروجی رله‌ای فرکانس مقصد (Reach Frequency) – یک خروجی رله‌ای فرم A چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی.
FLA خروجی رله‌ای رله خطا (N.O.) – یک رله خطا با کنتاکت باز.
FLB خروجی رله‌ای رله خطا (N.C.) – یک رله خطا با کنتاکت بسته.
FLC خروجی رله‌ای رله خطا (Common) – یک رله خطا با کنتاکت مشترک.
RR ورودی آنالوگ حالت فرکانس 1 (Frequency Mode 1) – یک ورودی آنالوگ چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی. (ورودی 0.0 تا 10 ولت – 0 هرتز تا حداکثر فرکانس).
RX ورودی آنالوگ بدون تخصیص (Unassigned) – یک ورودی آنالوگ چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی با ولتاژ -10 تا +10 ولت DC.
V/I ورودی آنالوگ بدون تخصیص (Unassigned)V: یک ورودی ولتاژ آنالوگ ایزوله چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی (ورودی 0 تا 10 ولت DC).<br>حالت فرکانس 2 (Frequency Mode 2)I (تنظیم پیش‌فرض): یک ورودی جریان آنالوگ ایزوله چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی (ورودی 4 [0] تا 20 میلی‌آمپر DC – 0 هرتز تا حداکثر فرکانس).
AM خروجی آنالوگ جریان خروجی (Output Current) – خروجی جریان یا ولتاژ که متناسب با فرکانس خروجی درایو یا مقدار تابع تخصیص داده شده به این ترمینال است.
FM خروجی آنالوگ فرکانس خروجی (Output Frequency) – خروجی جریان یا ولتاژ که متناسب با فرکانس خروجی درایو یا مقدار تابع تخصیص داده شده به این ترمینال است.
+SU ورودی DC منبع تغذیه پشتیبان 24 ولت DC (حداکثر 1.1 آمپر) برای کنترل درایو. یک جایگزین برای باتری پشتیبان EOI.
P24 خروجی DC خروجی 24 ولت DC (حداکثر 200 میلی‌آمپر).
PP خروجی DC منبع ولتاژ 10.0 ولت DC (حداکثر 10 میلی‌آمپر) برای پتانسیومتر خارجی.
FP خروجی پالسی فرکانس خروجی (Output Frequency) – یک خروجی پالسی چندمنظوره قابل برنامه‌ریزی که فرکانس آن بر اساس فرکانس خروجی است.
IICC مرجع بازگشتی (Return) برای ترمینال ورودی V/I. این ترمینال‌ها را به زمین (Earth Gnd) یا به یکدیگر وصل نکنید.
CCA مرجع بازگشتی (Return) برای ترمینال‌های RR, RX, P24 و PP.
CC مرجع بازگشتی (Return) برای ترمینال‌های AM, FM, +SU و ورودی‌های دیجیتال.

 


toshiba q9
toshiba q9

کی‌پد درایو Toshiba Q9: ابزاری برای کنترل و نظارت

درایو Toshiba Q9 به یک کی‌پد کاربرپسند مجهز است که شامل یک نمایشگر کوچک LED، یک صفحه بزرگ LCD، پنج کلید و یک دکمه چرخان (مشابه پتانسیومتر) می‌شود. این کی‌پد ابزار اصلی شما برای نظارت بر عملکرد درایو و تنظیم پارامترهای آن است.

  • صفحه کوچک LED:
    این نمایشگر برای نمایش فرکانس درایو در حال کار و یا کد خطا (فالت) یا هشدار (آلارم) در زمان بروز مشکل در اینورتر استفاده می‌شود.
  • صفحه بزرگ LCD:
    بر روی صفحه بزرگ LCD می‌توانید پارامترها را مشاهده و ویرایش کنید. این نمایشگر، امکان دسترسی به جزئیات تنظیمات را فراهم می‌آورد.
  • کلید RESET/STOP:
    این کلید در زمان بروز خطا برای ریست کردن فالت و بازگرداندن درایو به حالت عادی به کار گرفته می‌شود. همچنین برای توقف موتور در حالت کنترل دستی (Hand) استفاده می‌شود.
  • کلید Auto/Hand:
    این کلید امکان فرمان دادن به درایو را از روی کی‌پد (حالت Hand) یا از طریق ورودی‌ها و شبکه (حالت Auto) فراهم می‌نماید.
    • وقتی کلید Auto/Hand را فشار دهید و یک لامپ LED کوچک به نام Command Hand روشن شود، درایو در حالت دستی قرار دارد. در این حالت، اگر کلید Run را فشار دهید، موتور به حرکت در می‌آید و اگر کلید Reset/STOP را فشار دهید، موتور متوقف خواهد شد.
    • اگر کلید Auto/Hand را دوباره فشار دهید و چراغ Command Hand خاموش شود، امکان فرمان از طریق ورودی‌های درایو (مثلاً کلیدهای خارجی) و یا شبکه (مثلاً PLC) به وجود می‌آید.
  • کلید Mode:
    از این کلید برای وارد شدن به منوی پارامترها استفاده می‌شود.
  • کلید گردان (پتانسیومتر):
    برای حرکت بین پارامترها از این کلید گردان استفاده کنید. برای ورود به یک پارامتر، همین کلید گردان را فشار دهید (عملکرد Enter). مقدار عددی داخل پارامتر را با چرخاندن کلید گردان کم یا زیاد کنید. برای ذخیره کردن مقدار جدید نیز باید کلید گردان را فشار دهید.
  • کلید Esc:
    از این کلید برای انصراف از تغییرات و برای بازگشت به منوی قبلی استفاده کنید.

 


کدهای خطای درایو Toshiba Q9

 

آشنایی با کدهای خطا یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در نگهداری و عیب‌یابی هر درایو صنعتی است. درایو Toshiba Q9 نیز مانند سایر اینورترها، در صورت بروز مشکل، کدهای مشخصی را روی نمایشگر خود نمایش می‌دهد. این کدها به شما کمک می‌کنند تا علت اصلی خرابی را به سرعت شناسایی و رفع کنید. در ادامه، رایج‌ترین کدهای خطا به همراه توضیحات و راهکارهای اولیه برای هر یک آورده شده است.

 

کدهای خطای اصلی و توضیحات آن‌ها

 

کد خطا (نمایشگر) کد خطا (داخلی) توضیحات خطا راهکارهای اولیه
NErr 0 عدم وجود خطا: این کد نشان‌دهنده این است که هیچ خطایی از آخرین ریست ثبت نشده است. نیازی به اقدام نیست. این وضعیت عادی است.
OC1 1 اضافه جریان حین شتاب‌گیری: جریان خروجی درایو در لحظه افزایش سرعت موتور از حد مجاز فراتر رفته است. زمان شتاب‌گیری (Acceleration Time) را افزایش دهید. بار مکانیکی موتور را بررسی کنید.
OC2 2 اضافه جریان حین کاهش سرعت: جریان خروجی درایو در لحظه کاهش سرعت موتور از حد مجاز فراتر رفته است. زمان کاهش سرعت (Deceleration Time) را افزایش دهید. در صورت لزوم، مقاومت ترمز (Braking Resistor) نصب کنید.
OC3 3 اضافه جریان حین کار با سرعت ثابت: جریان خروجی درایو در حین کارکرد عادی از حد مجاز فراتر رفته است. بار مکانیکی موتور را بررسی کنید. از صحت اتصال کابل‌های خروجی و عدم وجود اتصال کوتاه اطمینان حاصل کنید.
OCL 4 اضافه جریان در هنگام استارت: این خطا معمولاً به دلیل اتصال کوتاه یا بار بسیار سنگین در لحظه راه‌اندازی رخ می‌دهد. کابل‌های خروجی و موتور را از نظر اتصال کوتاه بررسی کنید. پارامترهای گشتاور را بازبینی کنید.
OCA1-3 5-7 اتصال کوتاه IGBT: خطای سخت‌افزاری در یکی از IGBTهای فاز U, V یا W. این خطا معمولاً به سرویس تخصصی درایو نیاز دارد. با کارشناسان الکترومارکت تماس بگیرید.
EPHI 8 قطع فاز ورودی: یکی از فازهای ورودی سه‌فاز به درایو قطع شده است. ولتاژ ورودی درایو را با مولتی‌متر بررسی کنید. فیوزها و مدارشکن‌های ورودی را چک کنید.
EPHO 9 قطع فاز خروجی: یکی از فازهای خروجی از درایو به موتور قطع شده است. کابل‌های خروجی بین درایو و موتور را بررسی کنید. از اتصالات محکم و صحیح مطمئن شوید.
OP1-3 10-12 اضافه ولتاژ: ولتاژ باس DC درایو از حد مجاز فراتر رفته است. این خطا اغلب به دلیل کاهش سرعت سریع رخ می‌دهد. زمان کاهش سرعت را افزایش دهید. در صورت نیاز، مقاومت ترمز نصب کنید. ولتاژ ورودی را بررسی کنید.
OLIn 13 اضافه بار درایو: درایو به دلیل بار زیاد موتور دچار اضافه بار شده است. توان درایو را با توان موتور مقایسه کنید. بار مکانیکی موتور را کاهش دهید.
OLMt 14 اضافه بار موتور: موتور به دلیل بار مکانیکی بیش از حد یا نامناسب داغ شده است. بار موتور را کاهش دهید. پارامترهای حفاظت حرارتی موتور را بررسی کنید.
OH 16 دمای بیش از حد درایو: دمای داخلی درایو از حد مجاز فراتر رفته است. مطمئن شوید فن خنک‌کننده درایو کار می‌کند و فیلترهای آن تمیز هستند. تهویه تابلوی برق را بهبود بخشید.
EtN 40 خطای اتوتیونینگ: خطا در فرآیند تنظیم خودکار (Autotuning) موتور. مطمئن شوید پارامترهای نامی موتور به درستی وارد شده‌اند. اتصالات موتور را بررسی کنید.
Ot 32 اضافه گشتاور: گشتاور موتور از حد مجاز تعریف‌شده در پارامترهای F616 و F617 فراتر رفته است. بار مکانیکی موتور را بررسی و در صورت نیاز کاهش دهید.
LOSS 82 قطع سیگنال ورودی آنالوگ: سیگنال در ورودی‌های آنالوگ قطع شده یا از محدوده مجاز خارج شده است. کابل سیگنال ورودی را بررسی کنید. از سلامت سنسور یا منبع سیگنال مطمئن شوید.

نکات مهم برای عیب‌یابی و رفع خطا

 

  1. ریست کردن درایو: در بیشتر موارد، پس از رفع علت خطا، با فشار دادن کلید STOP/RESET روی کی‌پد، می‌توانید درایو را به حالت عادی بازگردانید.

  2. بازبینی تنظیمات: بسیاری از خطاهای اضافه جریان و اضافه بار، ناشی از تنظیمات نادرست پارامترها هستند. مطمئن شوید پارامترهای مربوط به موتور (توان، جریان، فرکانس) و زمان‌های شتاب‌گیری و کاهش سرعت به درستی تنظیم شده‌اند.

  3. بررسی محیط کار: از تهویه مناسب و عدم وجود گرد و غبار زیاد در محیط نصب درایو اطمینان حاصل کنید.

اگر با وجود بررسی‌های فوق، همچنان با خطاهای مکرر مواجه هستید، تیم پشتیبانی فنی الکترومارکت آماده ارائه خدمات تخصصی عیب‌یابی و تعمیر درایو Toshiba Q9 به شما است. با ما تماس بگیرید تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید.


بازگشت به تنظیمات کارخانه (Factory Reset)

با استفاده از پارامتر F007 می‌توانید تنظیمات فعلی روی درایو را به تنظیمات کارخانه‌ای تغییر دهید. در حالت عادی، مقدار این پارامتر صفر است. شما می‌توانید اعدادی بین 1 تا 12 را بر اساس جدول زیر به پارامتر F007 اختصاص دهید:

مقدار پارامتر F007 عملکرد
1 تنظیمات اروپایی در حافظه درایو بار شود.
2 تنظیمات آمریکایی در حافظه درایو بار شود.
3 تمامی پارامترها به مقادیر کارخانه‌ای تغییر خواهد کرد.
4 تاریخچه مربوط به فالت‌ها پاک می‌شود.
5 پارامتر مربوط به مدت کارکرد درایو صفر شود.
6 مقدار Form Type مقداردهی می‌شود.
7 پارامترهای مربوط به User در حافظه Save گردد.
8 مقادیر مربوط به User به حافظه بار شود.
9 پارامتر مربوط به مدت کارکرد فن پاک شود.
10 واحد مربوط به شتاب روی 0.01 ثانیه باشد.
11 واحد مربوط به شتاب روی 0.1 ثانیه باشد.
12 مقادیر موجود در حافظه کی‌پد را به مقادیر کارخانه‌ای تغییر می‌دهد.

 


مرجع فرمان درایو Toshiba Q9: نحوه کنترل حرکت

فرمان‌های حرکت، توقف و جهت چرخش موتور را می‌توان از روی کی‌پد، از طریق ترمینال‌های ورودی درایو، یا از طریق ارتباطات سریال و شبکه به درایو داد. پارامتر F003 تعیین می‌کند که این فرمان از چه طریقی به درایو داده می‌شود. جدول زیر، پنج روش مختلف را به اختصار توضیح می‌دهد:

مقدار پارامتر F003 عملکرد
0 فرمان‌های حرکت از طریق ترمینال‌های ورودی اعمال می‌گردد.
1 فرمان‌های حرکت توسط کلیدهای روی کی‌پد صادر می‌شود.
2 فرمان از طریق ارتباط RS485 دو سیمه کی‌پد به درایو داده می‌شود.
3 فرمان از طریق ارتباط RS485 چهار سیمه ترمینال‌ها به درایو داده می‌شود.
4 فرمان از طریق برد توسعه ارتباط سریال دریافت می‌گردد.

 

در حالت پیش‌فرض، مرجع فرمان درایو از طریق ترمینال‌های ورودی F و R است. اما اگر یکی از ورودی‌های دیجیتال را بر روی سرعت override تنظیم کنید، مرجع فرمان، در زمانی که ورودی override فعال می‌گردد، نامعتبر خواهد شد و فقط override معتبر است. همچنین با استفاده از پارامتر F106 می‌توان برای برخی از ورودی‌ها، ایجاد اولویت نمود. برای جزئیات بیشتر در مورد سیم‌بندی و ورودی/خروجی‌های درایوها، می‌توانید به بخش آموزش‌های فنی در وبلاگ الکترومارکت مراجعه کنید.


مرجع تعیین سرعت 1

پارامتر F004 مرجع تعیین سرعت را مشخص می‌کند. در حالت پیش‌فرض، ورودی آنالوگ RR، سرعت را تعیین خواهد نمود. این ورودی، ولتاژی بین صفر تا +10 ولت را دریافت می‌کند و بر اساس این ولتاژ، سرعت موتور کنترل می‌شود. جدول زیر، سایر تنظیمات این پارامتر را نشان می‌دهد:

مقدار پارامتر F004 توضیح
1 ورودی آنالوگ I/V، سرعت را تنظیم می‌کند.
2 سرعت توسط ورودی آنالوگ RR تعیین می‌شود.
3 سرعت به وسیله ورودی آنالوگ Rx تعیین می‌گردد.
4 توسط کلیدهای روی کی‌پد، سرعت کنترل می‌گردد.
5 کنترل سرعت از طریق ورودی RS485 دو سیمه کی‌پد.
6 کنترل سرعت توسط ورودی RS485 چهار سیمه ترمینال‌ها.
7 برد توسعه ارتباطی، سرعت را کنترل می‌نماید.
8 برد توسعه 2Rx ورودی آنالوگ.
9 برد توسعه I/V ورودی آنالوگ.
10 کنترل سرعت به وسیله ورودی‌های Up و Down.
11 ورودی برد توسعه‌ای قطار پالس، سرعت را مشخص می‌کند.
12 برد توسعه‌ای قطار پالس سرعت زیاد، وظیفه کنترل سرعت موتور را به عهده می‌گیرد.

 


پارامترهای اولیه درایو Toshiba Q9

جدول زیر تعدادی از پارامترهای اولیه و اساسی درایو Toshiba Q9 را نشان می‌دهد. این پارامترها، تنظیمات پایه‌ای برای راه‌اندازی و عملکرد درایو را فراهم می‌کنند.

پارامتر توضیح
F000 انتخاب شتاب مثبت و منفی با نرخ ثابت یا اتوماتیک
F001 جبران گشتاور به صورت اتوماتیک یا دستی
F008 جهت چرخش موتور
F009 نرخ شتاب مثبت 1
F010 نرخ شتاب منفی 1
F011 حداکثر فرکانس خروجی درایو
F012 حد بالای فرکانس تنظیمی برای درایو
F013 حد پایین فرکانس تنظیمی برای درایو
F014 فرکانس مبنای موتور – فرکانس نامی موتور
F015 منحنی الگوی V/f
F016 درصد جبران گشتاور در سرعت‌های کم به صورت دستی
F200 انتخاب اولویت بین دو مرجع تعیین سرعت 1 و 2
F207 مرجع تعیین سرعت 2
F208 فرکانسی که در آن، مرجع تعیین سرعت 1 و 2 جابجا می‌شوند.
F600 درصد جریان اضافه بار

 

برای درک عمیق‌تر و انتخاب صحیح مقاومت ترمز مناسب برای درایو خود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی جامع ما با عنوان
🔗 نحوه انتخاب مقاومت ترمز
را در وبلاگ الکترومارکت مطالعه کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با اصول و فاکتورهای کلیدی در انتخاب این قطعه‌ی حیاتی بیشتر آشنا شوید.

پارامترهای ترمینال‌های ورودی و خروجی

جدول زیر نیز شامل پارامترهایی است که ورودی‌ها و خروجی‌های درایو Toshiba Q9 را تنظیم و پیکربندی می‌نماید. این پارامترها به شما امکان می‌دهند تا عملکرد درایو را بر اساس نیازهای سیستم خود سفارشی‌سازی کنید.

پارامتر توضیح
F005 تنظیم عملکرد و معرفی خروجی آنالوگ FM
F006 کالیبره نمودن ولتاژ آنالوگ خروجی FM
F682 پلاریته ولتاژ و جریان آنالوگ خروجی FM
F683 مقدار بایاس ولتاژ یا جریان برای خروجی FM
F681 تعیین نوع خروجی آنالوگ FM (ولتاژ یا جریان)
F684 مدت زمان فیلتر خروجی برای ترمینال FM
F670 تنظیم عملکرد و معرفی خروجی آنالوگ AM
F671 کالیبره نمودن ولتاژ یا جریان خروجی آنالوگ AM
F685 پلاریته ولتاژ یا جریان آنالوگ خروجی AM
F686 مقدار بایاس برای ولتاژ یا جریان آنالوگ خروجی AM
F676 معرفی و تنظیم عملکرد خروجی قطار پالس FP
F677 فرکانس پالس‌های خروجی از FP
F105 عملکرد درایو در زمانی که دو ورودی Forward و Reverse همزمان فعال شوند.
F106 ایجاد اولویت برای برخی از ورودی‌ها
F633 ایجاد یک ولتاژ برای تشخیص قطع شدن ارتباط کابل ورودی‌های آنالوگ
F644 عملکرد درایو در زمان قطع شدن ارتباط کابل ورودی‌های آنالوگ
F111 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال F
F112 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال R
F113 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال ST
F114 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال RES
F115 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال 1S
F116 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال 2S
F117 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال 3S
F118 معرفی عملکرد ورودی دیجیتال 4S
F130 معرفی عملکرد خروجی رله‌ای 1 OUT
F131 معرفی عملکرد خروجی رله‌ای 2 OUT
F132 معرفی عملکرد خروجی رله‌ای FL
F100 تعیین یک فرکانس به عنوان سرعت کم نزدیک به صفر
F101 تنظیم فرکانس موسوم به Reach Speed
F102 محدوده باند فرکانس موسوم به Reach Speed
F201 مقدار حداقل ولتاژ یا جریان آنالوگ ورودی I/V در نقطه 1
F202 مقدار حداقل فرکانس متناظر با ورودی آنالوگ I/V در نقطه 1
F203 مقدار حداکثر ولتاژ یا جریان آنالوگ ورودی I/V در نقطه 2
F204 مقدار حداکثر فرکانس متناظر با ورودی آنالوگ I/V در نقطه 2
F210 حداقل ولتاژ آنالوگ ورودی RR در نقطه 1
F211 حداقل فرکانس متناظر با ورودی آنالوگ RR در نقطه 1
F212 حداکثر ولتاژ آنالوگ ورودی RR در نقطه 2
F213 حداکثر فرکانس متناظر با ورودی آنالوگ RR در نقطه 2
F216 حداقل ولتاژ آنالوگ ورودی Rx در نقطه 1
F217 حداقل فرکانس متناظر با ورودی آنالوگ Rx در نقطه 1
F218 حداکثر ولتاژ آنالوگ ورودی Rx در نقطه 2
F219 حداکثر فرکانس متناظر با ورودی آنالوگ Rx در نقطه 2
F470 مقدار بایاس برای ورودی آنالوگ I/V
F471 ضریب برای ورودی آنالوگ I/V
F472 مقدار بایاس برای ورودی آنالوگ RR
F473 ضریب برای ورودی آنالوگ RR
F474 مقدار بایاس برای ورودی آنالوگ Rx
F475 ضریب برای ورودی آنالوگ Rx

 


پارامترهای حفاظت درایو و موتور Toshiba Q9

حفاظت از درایو و موتور در برابر شرایط غیرعادی، از اهمیت حیاتی برخوردار است. درایو Toshiba Q9 دارای مجموعه‌ای کامل از پارامترهای حفاظتی است که به شما امکان می‌دهد تا سیستم خود را در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کنید. جدول زیر، شامل تعدادی از این پارامترها برای حفاظت درایو و موتور است:

پارامتر توضیح
F622 مدت زمان حرکت خارج از محدوده سرعت مجاز
F623 حد بالای محدوده تشخیص خطای اضافه سرعت
F624 حد پایین محدوده تشخیص خطای اضافه سرعت
F307 بهبود دادن ولتاژ اصلی
F610 فعال نمودن خطای کاهش جریان
F611 حد پایین جریان خروجی برای خطای جریان کم
F612 مدت زمان تشخیص خطای جریان کم
F609 محدوده باند جریان کم برای خطای جریان کم
F617 درصد جبران گشتاور به صورت دستی
F631 فعال نمودن حفاظت اضافه بار درایو و اضافه بار حرارتی موتور
F615 فعال نمودن خطای اضافه گشتاور
F616 درصد میزان اضافه گشتاور مجاز در حال کار عادی
F617 درصد میزان اضافه گشتاور مجاز در حالت Regenerative
F618 مدت زمان برای تشخیص خطای اضافه گشتاور
F651 فعال نمودن خطای کمبود گشتاور
F652 درصد میزان کاهش گشتاور در حالت کار عادی
F653 درصد میزان کاهش گشتاور در حالت Regenerative
F654 مدت زمان تشخیص خطای کمبود گشتاور
F605 فعال نمودن خطای قطع فاز خروجی درایو
F608 فعال نمودن خطای قطع فاز ورودی درایو
F301 فعال نمودن ری‌استارت اتوماتیک فالت
F303 تعداد ری‌استارت اتوماتیک فالت
F305 تعیین عملکرد خطای اضافه ولتاژ
F416 جلوگیری از توقف موتور زیر بار سنگین – فاکتور 1
F601 مقدار درصد جریان موتور برای جلوگیری از خطای اضافه جریان
F627 فعال نمودن خطای کاهش ولتاژ
F625 درصد سطح ولتاژ برای خطای کاهش ولتاژ
F628 مدت زمان تشخیص خطای کاهش ولتاژ
F613 تشخیص خطای اتصال کوتاه در زمان استارت
F620 کنترل عملکرد فن خنک کننده درایو

 


پارامترهای مرتبط با سرعت

کنترل دقیق سرعت موتور یکی از اصلی‌ترین وظایف یک درایو است. درایو Toshiba Q9 امکانات گسترده‌ای را برای تنظیم و کنترل سرعت موتور در اختیار شما قرار می‌دهد. جدول زیر به برخی از این پارامترها اشاره دارد:

پارامتر توضیح
F311 جلوگیری از حرکت راستگرد یا چپگرد موتور
F260 فرکانس Jog
F261 روش توقف موتور در زمان Jog
F262 عملکرد کلید Jog روی کی‌پد
F018 فرکانس پله‌ای 1
F019 فرکانس پله‌ای 2
F020 فرکانس پله‌ای 3
F021 فرکانس پله‌ای 4
F022 فرکانس پله‌ای 5
F023 فرکانس پله‌ای 6
F024 فرکانس پله‌ای 7
F287 فرکانس پله‌ای 8
F288 فرکانس پله‌ای 9
F289 فرکانس پله‌ای 10
F290 فرکانس پله‌ای 11
F291 فرکانس پله‌ای 12
F292 فرکانس پله‌ای 13
F293 فرکانس پله‌ای 14
F294 فرکانس پله‌ای 15

 


پارامترهای خاص Toshiba Q9

برخی از پارامترها به تنظیمات پیشرفته‌تر و خاص درایو Toshiba Q9 مربوط می‌شوند که امکان بهینه‌سازی عملکرد درایو را برای کاربردهای پیچیده‌تر فراهم می‌کنند. این پارامترها شامل مواردی نظیر منحنی‌های V/f، فرکانس سوئیچینگ و تنظیمات مربوط به PTC (Positive Temperature Coefficient) برای حفاظت حرارتی موتور می‌شوند.

پارامتر توضیح
F504 الگوی شتاب مثبت و منفی 1 تا 4
F505 فرکانس 1 برای انتخاب بین شتاب‌های متفاوت
F300 فرکانس سوئیچینگ کریر
F316 مد کنترلی فرکانس کریر
F190 فرکانس 1 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F191 ولتاژ 1 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F192 فرکانس 2 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F193 ولتاژ 2 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F194 فرکانس 3 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F195 ولتاژ 3 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F196 فرکانس 4 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F197 ولتاژ 4 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F198 فرکانس 5 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F199 ولتاژ 5 در منحنی f/v پنج نقطه‌ای
F240 Start Frequency شروع فرکانس
F500 نرخ شتاب مثبت 2
F501 نرخ شتاب منفی 2
F502 الگوی منحنی شتاب مثبت و منفی 1
F503 الگوی منحنی شتاب مثبت و منفی 2
F637 فعال نمودن استفاده از PTC شماره 1
F638 فعال نمودن استفاده از PTC شماره 2
F645 نحوه عملکرد PTC
F646 مقاومت اهمی PTC در زمان اضافه حرارت

 


پارامترهای موتور Toshiba Q9

تنظیم دقیق پارامترهای مربوط به موتور در درایو، برای عملکرد بهینه و حفاظت از موتور ضروری است. این پارامترها به درایو کمک می‌کنند تا ویژگی‌های خاص موتور متصل شده را شناسایی و بر اساس آن‌ها کنترل دقیقی اعمال کند.

پارامتر توضیح
F405 توان نامی موتور (KW)
F406 جریان نامی موتور (A)
F407 سرعت نامی موتور (RPM)
F409 فرکانس نامی موتور (Hz)
F410 مقاومت اهمی سیم‌پیچ استاتور
F411 جریان بی‌باری موتور (%)
F412 اندوکتانس نشتی موتور
F413 لغزش موتور در بار نامی
F400 اتوتیون 1
F402 اتوتیون 2

 


پارامترهای PID

کنترل‌کننده‌های PID (تناسبی-انتگرالی-مشتق‌گیر) برای حفظ پایداری و دقت در فرآیندهایی که نیاز به کنترل بازخورد (Feedback Control) دارند، به کار می‌روند. درایو Toshiba Q9 امکانات کاملی برای تنظیم و استفاده از کنترل‌کننده PID داخلی خود فراهم می‌کند.

پارامتر توضیح
F359 نوع کنترل PID
F360 سیگنال فیدبک PID
F361 فیلتر تأخیری برای فیدبک PID
F362 بهره P (تناسبی) مربوط به فیدبک PID
F363 بهره I (انتگرالی) مربوط به فیدبک PID
F364 حد بالای انحراف از PID
F365 حد پایین انحراف از PID
F366 بهره D (دیفرانسیلی) فیدبک PID
F367 حد بالای مقدار Process PID
F368 حد پایین مقدار Process PID
F369 تأخیر در کنترل PID
F370 حد بالای خروجی PID
F371 حد پایین خروجی PID
F372 نرخ افزایش Process
F373 نرخ کاهش Process
F374 حد تشخیص فرکانس زمان

نتیجه‌گیری

درایو Toshiba Q9 با ارائه طیف وسیعی از قابلیت‌ها، از کنترل دقیق موتورها و بهینه‌سازی مصرف انرژی گرفته تا سیستم‌های حفاظتی پیشرفته، یک راهکار جامع و کارآمد برای انواع کاربردهای صنعتی است. در این مقاله تلاش کردیم تا با ارائه جزئیات مربوط به کی‌پد، پارامترهای مختلف و کاربردهای آن، راهنمای جامعی را برای استفاده از این درایو قدرتمند ارائه دهیم.

 

 

ما در الکترومارکت به عنوان مرجع تخصصی تامین تجهیزات برق و اتوماسیون صنعتی، آماده ارائه انواع درایوهای توشیبا از جمله مدل Q9 و همچنین ارائه مشاوره‌های فنی، نصب و راه‌اندازی و خدمات پس از فروش به شما مشتریان گرامی هستیم. هدف ما در الکترومارکت، کمک به شما برای انتخاب بهترین و کارآمدترین راهکارها برای نیازهای صنعتی‌تان است. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و همچنین برای دسترسی به مطالب آموزشی بیشتر، به وبلاگ الکترومارکت مراجعه کنید و از مقالات مفید ما بهره‌مند شوید.

 

📞 تماس با ما – الکترومارکت🔧 الکترومارکت با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره، فروش و تعمیر انواع اینورتر، آماده خدمت‌رسانی به شماست.📍 دفتر مرکزی: شهریار خیابان شهید رزاق دوست پلاک ۱۷ 
📱 تلفن تماس: ۰۹۱۲۲۶۵۹۱۵۴
🌐 وب‌سایت: electromarket.ir
📩  در دسترس برای مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا