FLA موتور چیست؟
سلام.
چالشی که دوستان زیادی با آن روبرو هستند محاسبه دقیق FLA موتور است.
دو قشر از مهندسین با این موضوع درگیر هستند.
۱-مهندسین مکانیک و سازه.
۲-مهندسین برق و اتوماسیون.
مشکل بزرگی در استفاده نادرست و عدم درک اصطلاحات و واژه ها وجود دارد.
FLA
مقدار آمپر بار کامل. جریانی است که موتور در زمان ایجاد یک بازه مجاز کامل ، مصرف خواهد کرد،
که به عنوان گشتاورمجاز در سرعت مجاز تعریف شده است.
مقدار اسب بخار یا HP ، یک میانبر برای توصیف مقدار مشخصی از گشتاور در یک سرعت مشخص است.
اسب یا کیلووات موتور تنها یک رتبه بندی برای نشان دادن میزان FLA موتور است.
۱horsepower = ۷۴۵٫۶۹۹۸۷۲ watts
FLA بالاترین سطح جریانی است که الکتروموتور تا نقطه شکست میتواند تحمل کند و مقدار درصد تحمل جریان از جریان مرجع پلاک موتور محاسبه میشود و زمان در تحمل این درصد تاثیر گذار است.
در واقع FLA الکتروموتور را نیز میتوان اینگونه مثال زد: تحمل 160% اضاقه جریان در 60 ثانیه یا تحمل 200% اضافه جریان در 30 ثانیه یا تحمل 300% اضافه جریان در 15 ثانیه.
وقتی که شما جریان را با هر باری که اعمال می شود اندازه می گیرید ،
ما بعنوان یک RLA یا آمپر بار مصرفی به آن اشاره می کنیم.
این آمپر جریان ثابت و مداومی است که توسط موتور برای باردهی به وسیله ای که به آن متصل شده است، مصرف می شود.
مقدار کاری که از موتور خواسته می شود، توسط بار متصل شده به آن دیکته می شود ، نه مقدار باری که موتور ظرفیتش را دارد
اما در عین حال این بار توسط مقدار ظرفیت مجاز موتور محدود شده است.
بنابراین، یک طراح دستگاه ، حداکثر بار در نقطه پیک ، سرعتی که موتور باید با آن سرعت بچرخش درآید و مقدار گشتاور خروجی که باید ایجاد کند را تعیین می کند و این ، مقدار HP شفت را که او از موتور نیاز دارد، تعیین خواهد نمود.
سپس او یک موتور استاندارد با رتبه بندی HP را که بزرگتر از HP شفت مورد نیاز می باشد، انتخاب می کند.
این بدان معنی نیست که موتور همیشه این مقدار اسب بخار قدرت را تولید خواهد کرد
اما اگر بگوییم ( در زمانهایی) تا آن مقدار را تولید خواهد کرد ، درست گفته ایم.
زمانیکه مقدار RLA را اندازه میگیرید:
جریانی را مد نظر دارید که موتور برای انجام آن کار خاص به آن نیاز دارد.
شما در انتخاب راه انداز یا اینورتر (VFD) موتور نیز همین حساسیت را باید داشته باشید.
راهنمای خرید و انتخاب اینورتر VFD
نقاط حداکثر یا پیک ها ، واقعیت کار هستند و بطور ذاتی در طراحی موتور و درجه بندی آن در نظر گرفته می شوند. وقتی که شما نقاط پیک را ، مانند آنی که اشاره شد ، اندازه می گیرید، آنها عوامل گذرا هستند و تا زمانی که در شرایطی اتفاق می افتند که بطور صحیح ، تنظیم و کنترل شوند، نباید موجب نگرانی باشند.
محتمل تر است که بگویم ، قرائت آمپر ۱۳۰۰ که شما شاهدش بودید، یک جریان هجومی اولیه بود
تعریفیست برای اتفاقی که در زمان اولین بار انرژی دادن به سیم پیچهای موتور ، رخ می دهد.
برای کسری از ثانیه، سیم پیچهای موتور اساسا، یک اتصال کوتاه خواهد بود
البته تا زمانی که میدان های مغناطیسی برقرار می شوند.
۱۰الی ۱۳ بار درجه بندی FLC (جریان بار کامل)، غیر معمول نیست.
در واقع، این مقدار برای موتور کارآمد جدید انرژی، اغلب ۱۷الی ۲۰ بار می باشد.
به این دلیل است که شما در مدار موتور، از فیوزهای که می توانند سطوح بالایی از ولتاژ را تحمل کنند ( slow blow) ، استفاده می کنید.
قرائت آمپر ۵۰۰ می تواند دال بر شروع جریان و یا جریان روتور قفل شده (LRC) باشد ،
جریان بالایی که در زمان شتاب گرفتن موتور از یک نقطه صفر، اتفاق می افتد و می تواند تا چندین ثانیه طول بکشد.
این کاملا نرمال است و در واقع، اگر شوک بار بالا باشد (یا بار زیادی برای موتور ایجاد شود) ،
شما بعضی اوقات می توانید (LRC) را در خلال عملیات مشاهده کنید.
در مورد کمپرسور، LRC می تواند گاهی اوقات در زمانی که دریچه خالی کردن بار بسته می شود، اتفاق بیافتد.
کمپرسور به طور کلی، در حالت بی بار شروع بکار می کند، این بدین معنی است که محتوای اتاق فشرده سازی ، به هوا تخلیه می شوند ، چون موتور درغیر این صورت شروع بکار نخواهد کرد.
سپس بعد از چندین ثانیه ، دریچه بسته می شود.
یک افزایش فشار ناگهانی بر روی کمپرسور ایجاد می شود
ممکن است دوباره برای یک لحظه باعث ایجاد یک جریان روتور قفل شده (LRC) کاملا نرمال در موتور شود.
اما چون در این حالت، سیم پیچهای موتور قبلا مغناطیسی شده اند،
شما هیچگاه قادر به دیدن سطح جریان هجومی کامل نخواهید بود، مانند قرائت شما از آمپر ۱۳۰۰٫
اگر مطمئن هستید که شما آمپر ۱۳۰۰ را بعد از افزایش ۵۰۰ آمپری مشاهده کردید،
آنگاه این می تواند حاکی از شرایط یک اتصال کوتاه در مدار باشد که می تواند باعث نگرانی جدی شود.
انتخاب موتورهای القایی برای کاربردهای صنعتی ( قسمت اول)
نکته:البته شرایط فوق شرایط راه اندازی با مدار ستاره مثلث است در راه اندازی با یک اینورتر فرکانس متقیر (مزایای استفاده از VFDها، اینورترها و درایوها)تمامی شرایط متفاوت است در واقع شما جریان های هجومی لحظه ای نخواهید داشت و این بدان معنی نیست که جریان FLA دیگر نیاز به محاسبه نیست همانطور که در بالا ذکر شد.
جرثقیل و روش های انتخاب موتور برای آن (بخش اول)
آیا می خواهید یک درایو فرکانس متغیر (inverter) جدید انتخاب کنید؟
خرید اینورتر و انتخاب اینورتر (inverter) یا کنترل کننده موتور ایده آل (بی نقص) می تواند کاری نسبتاً رعب آور باشد به دلیل اینکه برای هر کاربرد و سیستم خاص متغیرهای بسیاری در امر انتخاب دخیل هستند. با این حال ذیلاً برخی نکات کلیدی و توصیه های مفید برای کمک به شما در انتخاب درایو مناسب ارائه شده است. امید است پیچیدگی های انتخاب ساده تر گردد به گونه ای که بتوانید نیازمندیهای کاربرد مورد نظرتان را بیابید.
[
در نهایت منظور از fla همان جریان هجومی(لحظه ای) است که در زمان بار کامل به موتور اعمال میشود؟و با جریان هجومی لحظه راه اندازی متفاوت است؟
سلام.
FLA بالاترین سطح جریانی است که الکتروموتور تا نقطه شکست میتواند تحمل کند و مقدار درصد تحمل جریان از جریان مرجع پلاک موتور محاسبه میشود و زمان در تحمل این درصد تاثیر گذار است.
در واقع FLA الکتروموتور را نیز میتوان اینگونه مثال زد: تحمل ۱۶۰% اضاقه جریان در ۶۰ ثانیه یا تحمل ۲۰۰% اضافه جریان در ۳۰ ثانیه یا تحمل ۳۰۰% اضافه جریان در ۱۵ ثانیه.
در واقع در محاسبه نقطه شکست سیم پیچ موتور ۳ عامل تاثیر گذار است
۱-تیپ الکتروموتور
۲-زمان اعمال اضافه جریان
۳-درصد اعمال اضافه جریان
شما یک الکتروموتور نورد یا اسیاب سنگ را فرض کنید یک زمان راه اندازی با درصد مشخصی از اضافه جریان دارین و همین موتور در حال کار نیز فشارهایی را تحمل میکند که درصد و زمانش با لحظه راه اندازی متفاوت است.
این درصد ها حتما در انتخاب اینورتر و متعلقات قدرت باید لحاظ شود.
در خدمت شما هستم.