۶ تصور غلط رایج که درمورد اینورتر VFD ممکن است داشته باشید
ازآنجاییکه اینورتر یا VFD ها در صنعت دارای کاربردهای متفاوتی میباشند و ازنظر قیمت، برند و مدل انواع مختلف و متنوعی دارند، ممکن است برای استفاده از نقطه قوت مدلی خاص بهراحتی دچار برداشت نادرست شویم.
در زیر لیستی از ۶ مورد از تصورات غلط در مورد اینورترها که در طول زمان با آنها برخورد کردهایم، ارائهشده است.
نگاهی به لیست بیندازید تا مطمئن شوید در کاربرد اینورتر در پروژه خود دچار برداشت غلط نشدهاید.
۱-برنامه ریزی و کنترل اینورتر VFD ها مشکل و پیچیده است!
تمامی اینورترها بخصوص نسل جدید آنها با لیست قابلتوجه ای از پارامترها وارد بازار میشوند، پارامترهایی مانند:
- ترک کنترل یا کنترل گشتاور (Torque control)
- وکتور کنترل یا کنترل برداری (Vector Control)
- کنترل ولتاژ و فرکانس (VF-ifd Control)
- پوزیشن کنترل یا کنترل موقعیت (Position control)
- کاربرد هایی خاص مثل مولتی پمپ (booster pumps and pumping)
- کاربرد هایی خاص مثل ریجنریتیو (Regenerative)
ولی اجازه ندهید این گستردگی و این همه پارامتر شما را به اشتباه بیندازد.
برای راهاندازی و استفاده از یک اینورتر (VFD)، تنظیم و بازبینی تمامی این پارامترها لازم نیست.
بر اساس تجارب بهدستآمدهی تیم الکترومارکت در پروژههای اجرایی و نصب بسیار زیاد (بیشتر از 1000 نصب فعال)، راهاندازی بیشتر درایوها تنها نیازمند چندین پارامتر ابتدایی است.
که ملزم به تنظیم آنها هستید (معمولاً در حدود ۱۰ پارامتر)، البته این موضوع به معنای بدون فایده و کاربرد بودن سایر پارامترها نیست.
درواقع پارامترهای دیگر در زمانها و کاربردهای خاص موردنیاز است نه در تمامی موارد.
۲- اینورتر VFD ها بسیار گران قیمت هستند!
آیا واقعا چنین است؟
اینورتر VFDها در بین استارترهای رایج یا سایر دستگاهها، گزینه گران قیمتی فرض میشوند.
اما باید توجه داشت که همیشه در هنگام مقایسه تمامی قابلیت ها و ظرفیت های دستگاه لحاظ گردند. اینورتر یا همان VFD ها در مقایسه با سیستم های سنتی کنتاکتوری و حتی سافت استارتر ها به هیچ وجه گران نیستند.
درواقع در طول زمان بسیاری از تولیدکنندگان، تلاش زیادی را در جهت کاهش هزینه ها و ارائه ی درایوهای مقرون به صرفه تر به کارگرفته اند.
با نگاهی بر میکرودرایوهای سری D700 میتسوبیشی یا سری وگا شرکت سانترنو SINUS VEGA ، مشاهده میشود این سری از مدلها بهطور خاص برای کسانی طراحی شده که به دنبال درایوی اقتصادیتر و سادهتر هستند.
ذکر این نکته بسیار مهم است که گذشته از هزینه اضافی، در بسیاری از کاربردها، اینورتر VFD ها صرفهجویی قابلتوجهی را به ارمغان میآورند که باعث میشود هزینه اولیه درایو در طول چند ماه تا چند سال بازگردانده شود.
علاوه بر این، در برخی برنامههای خاص، اینورتر VFD ها قادر به افزایش آپ تایم تولید و تجهیزات بوده و در تمامی موارد نیز طول عمر موتور و تجهیزات مکانیکی مرتبط را بسیار افزایش میدهند.
با کنار هم گذاشتن تمام این موارد میبینید که این تصور هم کاملاً غلط است البته تجربه و نظر بنده اینگونه است.
لذا اگر اینورتر VFD درست انتخاب شود:
اصلاً آپشن گرانی نیست. درواقع باید بدانید کدام مدل یا حتی کدام مارک در کاربری موردنظر شما بهترین خدمت را انجام میدهد.
بهطور مثال بعد از یک بررسی ساده برای یک چاه آب با موتور ۱۶۰ کیلووات با تعجب میبینید که یک راهانداز کنتاکتوری سیستم ستاره مثلث با مارک معتبر، هم قیمت یک اینورتر باکیفیت با مارک آسیایی و با ضمانت است.
چهبسا که در کاربری فوق با توجه به قابلیتهای خاصی که میتواند به کمک اینورتر ارائه شود، حتی 2 برابر هزینه کردن نیز ارزش دارد.
بهطور مثال ازجمله قابلیتهایی که نصب اینورتر و خرید اینورتر (VFD) برای موتور چاه آب یا همان کف کش ها به وجود میآورند میتواند به موارد زیر اشاره کرد:
- حذف جریان راهاندازی
- حذف ضربه مکانیکی به مکانیزم پمپ ازجمله پروانه
- حذف ضربه قوچ
- حذف پدیده خوردگی پروانه در اثر کاویتاسیون
- اعلام خطای کم بودن سطح آب چاه
- حذف نوسانات شبکه و تأثیرات آن در راندمان کاری پمپ
- بهبود ضریب توان (نزدیک کردن کسینوس فی به 1) و …
نتیجه ی این قابلیت ها که با نصب صحیح و تنظیم پارامتر دقیق اینورتر حاصل میشود، منجر به دو یا سه برابر شدن طول عمر الکتروموتور شناور و متعلقات مربوط به آن میشود.
در کل با یک بررسی اجمالی متوجه این موضوع میشوید که نصب اینورتر در بعضی از کاربردها در مقایسه با راهاندازهای کنتاکتوری بسیار ارزانتر میباشد.
“برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قابلیت نصب اینورتر روی الکتروموتور چاه آب توصیه میشود این مقاله مطالعه شود: مزایای استفاده از اینورتر پمپ شناور
۳-قرار دادن اینورتر VFD روی موتور شما همواره منجر به صرفهجویی در انرژی خواهد شد.
اگرچه صرفه جویی در انرژی مزیت بسیار مهمی است که میتواند از استفادهٔ اینورتر VFD حاصل شود،
ولی همواره صرفه جویی موضوع مورد بحث نیست.
بیشترین صرفه جویی در انرژی را در برنامه ها و کاربردهای فن یا پمپ خواهید دید
چراکه آنها اغلب نیازی به این ندارند که در بیشترین سرعت کار کنند.
ازآنجایی که اینورتر VFD میتواند با بار و گشتاور اعمالی روی موتور مطابقت پیدا کند،
به طور مؤثری میتواند هرگونه توان اضافی که در طول زمانهای خاص مورد نیاز نیست را حذف کند.
صرف نظر از برنامه (کاربرد) یا سرعت استفاده شده، بهطور معمول VFD مزایایی مجزایی را برای هر کاربردی فراهم میکند.
البته هدف از این سؤال نفی کردن موضوع صرفهجویی حاصل از نصب اینورتر VFD نیست.
مطلب این است که اینورتر VFD صرفاً باهدف صرفهجویی خریداری و نصب نگردد، زیرا این موضوع نیاز به کارشناسی و مطالعه دارد.
حتی در موارد ذکرشده مثل پمپها و فنها صرفاً با نصب اینورتر VFD صرفهجویی برای شما حاصل نمیگردد.
درواقع اینورتر VFD تنها یک ابزار رسیدن به صرفهجویی است اما اگر فرد مشاور یا نصب کننده به درست عمل نکند ممکن است صرفهجویی حاصل نگردد.
چهبسا که در مواردی با نصب اشتباه یا برنامهریزی اشتباه اینورتر VFD
شما دچار تلفات گرمایی بسیار بالا در موتور شوید که این مسئله نقطه مقابل خواسته شما است.
توصیه می شود:بهترین برنامه های کاربردی برای درایوهای فرکانس متغیر
۴- اینورتر VFD را باید بر اساس اسب بخار موتور انتخاب نمایید.
برخلاف باور عمومی، اسب بخار دقیق ترین راه برای توصیف جریان یک موتور یا انتخاب اینورتر VFD نیست.
عوامل متعددی میتواند اسب بخار موتور را تحت تأثیر قرار دهند،
اما یک راه برای اطمینان از این که شما اینورتر VFD را به درستی انتخاب نموده
و یا متناسب با اندازه موتور خود برآورد کردهاید، بررسی پلاک موتور برای رده بندی آمپر بار کامل (FLA) است.
اگر با نحوه یافتن این اطلاعات آشنایی کافی ندارید، لطفاً مقاله «چگونه پلاک موتور را بخوانیم» را مطالعه نمایید.
بنابراین بهراحتی میتوانید تمام اطلاعات موردنیاز برای پیدا کردن یک VFD یا خرید اینورتر و انتخاب اینورتر مناسب برای موتور خود را بیابید.
مطالعه این مقاله توصیه می شود: ۱۹ اطلاعات ضروری که می توانید بر روی پلاک موتور بیابید
در کل انتخاب اینورتر تنها متناسب با اسب بخار موتور باور غلطی است، چهبسا در برخی برندها بر روی پلاک خود VFD چیزی بهعنوان اسب بخار یا کیلووات دیده نمیشود و صرفاً جریان ذکر شده است.
“البته در انتخاب اینورتر VFD تاثیر کاربری (اپلیکیشن) مورد استفاده بسیارمهم است و نباید نادیده گرفته شود”
۵- اینورتر VFD ها کلیهٔ نوسانات و لغزش های مکانیکی و الکتریکی را از بین خواهند برد.
اینورتر VFD ها شوک مکانیکی و جریان های الکتریکی راه انداز بالا را از بین میبرند،
VFD ها همچنین میتوانند جریان های فرکانس بالای مضر در سیستم قدرت شما تولید کنند.
در اکثر اینورتر VFD ها، مهندسان ما استفاده از حداقل یک راکتور خطی
یا همان چوک ورودی برای کمک به کنترل هارمونیک مضر و هدر رفت توان را توصیه میکنند که میتواند همراه با اینورتر شما نصب شوند.
میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد هارمونیکها و نحوه کار فیلتر هارمونیکها این لینک رامطالعه فرمایید. چوک ورودی (LINE REACTOR) چیست؟
هر چه توان اینورتر VFD بزرگ تر باشد باید در مورد این نکته دقیق تر باشید.
چرا که نه تنها میتواند بر سیستم قدرت شما تأثیر منفی بگذارد
بلکه بر سیستم قدرت همسایگان شما نیز تأثیر منفی خواهد داشت.
۶-برای استفاده نیاز به یک سری از موتور های ویژه دارید.
بسیاری از مردم این تصور را دارند که اینورترها نیاز به استفاده نوع خاصی از موتور دارند،
اما میتوان VFD ها را بر روی هر موتور القایی ۳ فازی به کار برد.
بااین حال، چند نکته است که شما باید قبل از استفاده از VFD ها در موتور خود در نظر بگیرد.
مثلا، اگر یک موتور قدیمی دارید حتما باید درجه عایق بندی آن را بررسی کنید
که ببینید آیا فرکانس حامل روی بدنه موتور شما تاثیر منفی میگذارد یا نه.
مطمئن شوید که موتور شما، زمانی که در حال اجرا در سرعتهای پایین است به درستی خنک میشود.
مطمئن شوید طول کابل خروجی بیشازحد طولانی نباشد که باعث DV / DT شود و ذخیره ولتاژی در بدنه موتور و کابل ایجاد نگردد.
بررسی این نکات همگی کمک خواهند کرد که موتور شما به نحو عالی و استاندارد عمل کند.
امیدوارم که مطالعهٔ کامل این شش تصور غلط
در ارتباط با استفاده از اینورتر ها به شما در درک بهتر
مزایای VFD در کاربرد موردنظر شما کمک کرده باشد.
آگاهی از اینکه چگونه VFD بر کلیه بخشهای پروژه شما تأثیر خواهد گذاشت
ازجمله موتور شما به شما کمک میکند پروژه شما به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن اجرا شود.
لیست موجودی اینورتر های ما را بررسی کنید تا پیشنهادهای زیاد ما از مدلها و اندازههای VFD را مشاهده فرمایید.
یا به پانل های اینورتر که برای فروش با هر چیزی که شما نیاز دارید در داخل یک باکس نگه میداریم نگاهی بیندازید.
گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.
مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.
متشکرم که تا انتهای این مقاله با ما بودید.
تصورات غلط دیگر را که میشناسید و تجربه های شخصی خود را در قسمت نظرات بیان بفرمایید
و در انتهای مقاله با ما به اشتراک بگذارید.
فرق اینورتر و سافت استارتر – بخش اول
با سلام و احترام
ایا استفاده از vfd برای الکتروپمپ هایی که رفت و برگشتی هستند به منظور کنترل دبی ایرادی ندارد؟
اگر توضیح اضافه ای هم دارید ممنون میشوم ارایه بفرمایید
سلام .
مطالب سایت بسیار عالی است.
تشکر از زحماتتون
سلام خدمت شما دوست عزیز.
ممنون از حسن توجه شما به الکترومارکت .
نظرات و پیشنهادات شما دوستان عزیز باعث ارتقای سطح کیفی الکترومارکت میگردد.