آموزشیاینورترسافت استارتر

فرق اینورتر و سافت استارتر – بخش چهارم

اینورتر یا سافت استارتر

چه وقت از سافت استارتر (RVSS) یا اینورتر (VFD) استفاده کنیم؟

فرق اینورتر و سافت استارتر / بخش چهارم

کنترل سرعت

سافت استارتر(RVSS)

برخی از سافت استارترها،کنترل سرعت آهسته محدود شده ای(Jog Operation) بین زمان  توقف و حرکت دارند که در شکل ۱۲، نشان داده شده است.

اینورتر یا سافت استارتر

،سانترنو سری ASAB دو سرعت ثابت آهسته رو به جلوی ۷٪ و ۱۵٪ و دو سرعت ثابت آهسته معکوس را ارائه می دهد. و در هر دو حالت رو به جلو و عقب ، بدون استفاده از کنتاکتور معکوس ، ارائه می دهد.

بعنوان مثال، یک موتور۱۸۰۰ (دور در دقیقه )، دارای سرعتهای کم در دسترس از ۱۸ تا۲۷۰ دور در دقیقه در هر دو جهت جلو و معکوس می باشد.

کنترل سرعت آهسته در طول مدت مربوط به افزایش درجه حرارت در SCR و موتور، کاملا عملکردی است.

رسیدن به سرعت کم ، شبیه به ایجاد شکل موج PWM، که در شکل ۱۳ نشان داده شده، به نظر می رسد.

البته این سرعت را به صورت دائم کار نمیتوان استفاده نمود و به گفته سازنده هم به عنوان سرعت هایی برای زمان های تست و تعمیر ماشین آلات به کار میرود و این هم به دلیل نحوه و الگوریتم راه اندازی سافت استارتر ها است که دربالا به آن اشاره شد.

شکل ۱۳- سانترنو سری ASAB شکل موج با سرعت آهسته
شکل ۱۳- سانترنو سری ASAB شکل موج با سرعت آهسته

اینورتر(VFD)

درایوها سرعت قابل تنظیم پیوسته و کاملی را در هر زمان از شروع تا توقف برای تمامی ساعات، با توجه به توانایی تنظیم فرکانس، ارائه می دهند.

اگرچه هر دو درایو و سافت استارتر می توانند در سرعت آهسته کار کنند، اما مدت زمان آن ، درهرکدام از آنها، وابسته به موتور و بار است.

حرارت ناشی از راه اندازی یک موتور در سرعت های آهسته، به زمان وابسته است.

به منظور حفاظت از SCR ها و موتور، سافت استارتر به ظرفیت حرارتی خواهد رسید،

اگر برای مدت زمان طولانی در سرعت کم  رها شود. عملیات مداوم یک درایو زیر ۵ هرتز،  نیاز به رتبه بندی مجدد خواهد داشت.

گشتاور کامل در سرعت صفر

سافت استارتر(RVSS)

سافت استارترها در یک فرکانس ثابت عمل می کنند و رسیدن به گشتاور کامل فقط با ولتاژ کامل امکان پذیر است.

گشتاور اولیه در یک سافت استارتر برنامه ریزی شده است.

ولتاژ مرتبط با تنظیم گشتاور، نقطه شروع سطح شیب دار است. گشتاور کامل در سرعت صفر امکان پذیر نیست.

اینورتر(VFD)

در برنامه های کاربردی درایو، گشتاور ۱۰۰٪ ، تا فرکانس خط در سرعت پایه، در دسترس است.

بالای سرعت پایه موتور، اسب بخار ۱۰۰٪ است و گشتاور کاهش می یابد.

نگه داشتن گشتاور یک مزیت است که یک درایو آن را در برنامه هایی مانند نوار نقاله شیبدار فراهم می کند که در آن تسمه را با یک بار ، از حرکت رو به عقب، بعد از توقف باز می دارد.

این نرم افزار تعیین خواهد کرد که آیا ویژگی های ایمنی دیگر، علاوه بر گشتاور کامل در سرعت صفر با یک درایو مورد نیاز است یا نه.

ممکن است یک سافت استارتر، برای رسیدن به عملکرد یکسان نیاز به استفاده از یک ترمز مکانیکی را داشته باشد.

هزینه اولیه

پایین آوردن شدت جریان راه اندازی اولیه، سافت استارتر (RVSS) یا اینورتر (VFD) هزینه های مشابه دارند، اما هرچه توان موتور، بالاتر برود،هزینه خرید اینورترنیز بیشترمی شود.

شکل ۱۴ و شکل ۱۵ مقایسه هزینه های اولیه استارتر  IEC و NEMA را در سافت استارتر و درایو نشان می دهد.

شکل ۱۴ - سافت استارتر(آبی)، استارتر IEC(قرمز) و مقایسه هزینه های VFD(اینورتر)
شکل ۱۴ – سافت استارتر(آبی)، استارتر IEC(قرمز) و مقایسه هزینه های VFD(اینورتر)
شکل ۱۵ - سافت استارتر، استارتر NEMA و مقایسه هزینه های VFD
شکل ۱۵ – سافت استارتر، استارتر NEMA و مقایسه هزینه های VFD

سایز فیزیکی

 

شکلهای ۱۶ و ۱۷ تفاوت در اندازه نسبی، بین یک درایو و سافت استارتر را در زمانی که یک سافت استارتر کوچکتر از یک درایو است، نشان می دهند.

درایوهای اندازه بزرگ، باید در یک مرکز کنترل موتور به سبک کابینه، نصب شده باشند، چون دستگاه های دیگر (مانند، محدودکننده های EMC ، معکوس کننده ها و جداسازها) نیز همراه با درایو نصب شده اند.

شکل ۱۶ - سافت استارتر، استارتر IEC و مقایسه اندازه فیزیکی درایو در ۴۰۰ ولت AC ، ۳ فاز
شکل ۱۶ – سافت استارتر، استارتر IEC و مقایسه اندازه فیزیکی درایو در ۴۰۰ ولت AC ، ۳ فاز
شکل ۱۷ - سافت استارتر، راه انداز NEMA و مقایسه اندازه فیزیکی درایو در ۴۸۰ ولت AC، ۳ فاز
شکل ۱۷ – سافت استارتر، راه انداز NEMA و مقایسه اندازه فیزیکی درایو در ۴۸۰ ولت AC، ۳ فاز

نگهداری (خدمات فنی و سرویس دهی)

سافت استارتر

سافت استارتر، به غیر از منافذ فن که باید شفاف و تمیز نگه داشته شود، به نگهداری کمی نیاز دارد.

اینورتر

بسته به نوع درایو، در تعمیر و نگهداری بطورسالانه ( یا حتی بیشتر از یک سال)، قطعات نیاز به بازرسی، تمیزشدن و یا تعویض دارند.

به عنوان مثال، در یک درایو عملیاتی ۲۴ ساعته ( شبانه روزی)، در سال سوم ، باید موارد زیر را تعویض کنید.

  • خازن های الکترولیتی باس DC
  • یکسو کننده ها
  • منبع تغذیه درایور کیت یکپارچه
  • موتور فن خنک کننده
  • فن های خنک کننده کوچک
  • مقاومت باس DC
  • کنتاکتور باس DC

 اینکه باید ظرف مدت مشخصی سراغ اینورتر بروید و سرویس دوره ای  انجام دهید یک استاندارد و اجتناب ناپذیر است.

سرویس های (Maintenance) دوره ای که معمولا به صورت ماهانه و سالانه تقسیم بندی میشوند در نهایت کمک به بالابردن راندمان کاری اینورتر و طول عمر و صرفه جویی در هزینه تعمیرات اینورتر می کند.

تنظیمات شروع و توقف

 

پروفایل های چندگانه استارت ( شروع)

 

سافت استارتر(RVSS)

دو مدل استارت برنامه ریزی شده مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرند.

در کمپرسورها شما ممکن است به گزینه های مختلف شروع برای روزهای سرد و گرم نیاز داشته باشید.

با SANTERNO ASAB  و شتاب خطی ، دیگر نیازی به دو شروع برنامه ریزی شده مختلف وجود ندارد.

با حذف نیاز به دو شروع برنامه ریزی شده، شتاب خطی خود را با بار تنظیم می کند.

اینورتر(VFD)

درایوهای فرکانس متغیر بسیار متنوع ، با کارایی های گوناگون هستند و دارای چندین نقطه توقف متعدد ، تنظیمات سرعت چندگانه، و کنترل از زمان راه اندازی تا توقف می باشند.

عملکرد با برق تک و یا ۳ فاز

اینورتر(VFD)

  • در مدل های ورودی برق تک و ۳ فاز در دسترس هستند
  • ورودی تکفاز نیاز به جریان لازم قابل توجهی دارد

سافت استارتر(RVSS)

  • با ساخت در اضافه بار ، محافظت شده
  • SCR ها ،هر سه فاز را کنترل می کنند
  • معمولا فقط در پیکربندی ۳ فاز در دسترس است

استارت های زماندار

 

سافت استارتر(RVSS)

زمان های استارت ACC، تا ۳۰ ثانیه معمول هستند.

بسیاری از سافت استارترها نیز دارای قابلیت فراتر از ۳۰ ثانیه و تا ۹۹۹ ثانیه هستند.

زمان های استارت طولانی، طبیعی نیستند و عملا غیر قابل استفاده هستند، و قابلیت های حرارتی سیستم را بالا میبرند، از جمله حرارت موتور، باید در نظر گرفته شود.

اینورتر(VFD)

در اینورتر ها زمان های شتاب ACC می توانند تا ۳۶۰۰ ثانیه یا بالا تر تنظیم شوند. زمان های تمدید شده، معمولا با بارهای اینرسی بالایی همراه هستند که سایز درایو مورد نیاز را کاهش می دهند.

شیب استارت در اینورتر ها حتما باید در زمان راه اندازی نسبت به بار و کاربری تنظیم گردد.

اینورتر ها رنج وسیعی از تایم شیب استارت و تایم شیب استپ در اختیار شما گذاشته اند اما این بدان معنی نیست که هر تایمی که مد نظر شما است لحاظ شود.

دو عامل اصلی جهت انتخاب درست تایم استپ و استارت تاثیر گذار است .

۱-تجربه راه اندازی های متعدد شما و آشنایی شما نسبت به کاربرد های مختلف.

۲-درخواست سیستم در واقع در بعضی از کاربردها خود ماشین و ساختار آن تایم استارت و استپ را محدود به بازه خاصی میکند.

بالا بودن غیر طبیعی تایم شیب استارت و استپ باعث گرم شدن موتور و بالارفتن جریان موتور میشود.

گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.

مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.

متشکرم که تا انتهای این مقاله با ما بودید منتظر نظرات خوبتون هستم.

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Open chat
چطور می تونم کمکتون کنم ؟
چطور می تونم کمکتون کنم ؟