مقالات راهنمای فارسی

راهنمای کامل فارسی درایو Fuji Frenic Lift

ارائه شده توسط الکترومارکت

نگاهی به درایو تخصصی آسانسور Fuji Electric

شرکت ژاپنی Fuji Electric یکی از تولیدکنندگان موفق در زمینه قطعات الکترونیکی و البته تولیدکننده یک رنج متنوع از درایوهای کنترل سرعت است. درایوهای ساخت شرکت Fuji Electric با نام Frenic دارای چندین مدل از جمله Frenic Mini، Frenic Micro، Frenic Mega، Frenic HVAC، Frenic AQUA، Frenic VG، Frenic Multi، Frenic Ace و البته یک مدل درایو که مخصوص آسانسور طراحی شده به نام Frenic Lift است.

هر کدام از درایوهای بالا، جهت کاربردی خاص و یا برای کاربردهای همگانی طراحی شده، اما Frenic Lift به گونه‌ای است که توابع مربوط به آسانسور و لیفت در آن بهینه شده‌اند. هدف از تهیه این راهنما، آشنایی هرچه بیشتر با نحوه عملکرد درایو مورد نظر است.

در این مقاله از الکترومارکت، قصد داریم نحوه استفاده از یک درایو Frenic Lift را در یک تابلوی آسانسوری معمولی توضیح دهیم. در کاربردهای آسانسوری معمولاً از ورودی‌های آنالوگ استفاده نمی‌شود. بنابراین، فرمان‌ها از طریق ورودی‌های دیجیتال 1x تا 8x و FWD، REV و 1En و 2En به درایو داده می‌شود. تابلوهای آسانسوری دارای یک برد اصلی کنترل‌کننده آسانسور هستند که وضعیت سنسورها و کلیدهای درون کابین و راهرو و … را بررسی کرده و بر اساس آن، آسانسور را کنترل می‌کند. کنترلر آسانسور همچنین وظیفه کنترل درب آسانسور و موتور آسانسور را نیز بر عهده دارد.

از خروجی‌های برد کنترلی آسانسور، سیگنال‌هایی وارد درایو می‌گردد که جهت حرکت موتور و سرعت حرکت موتور را تعیین می‌کند. کنترلر در آسانسورهای پیشرفته‌تر، از ارتباطات سریال مانند CAN و RS485 و امثال آن برای کنترل درایو استفاده می‌کند. در الکترومارکت، ما تمامی تجهیزات لازم برای راه‌اندازی و نگهداری آسانسورها، از جمله درایوهای Fuji Frenic Lift و سایر لوازم جانبی را ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید برای اطلاع از جدیدترین محصولات و خدمات ما، به بخش محصولات در وب‌سایت ما مراجعه کنید.

از خروجی‌های رله‌ای و ترانزیستوری موجود بر روی درایو برای کنترل ترمز مکانیکی روی موتور آسانسور و برای کنترل کنتاکتورهای اصلی بین موتور و درایو و همچنین برای نشان دادن فالت درایو به برد اصلی کنترلر، استفاده می‌شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال اطلاعات تکمیلی درباره درایوهای خانواده Fuji هستید، حتماً مقاله راهنمای جامع Fuji Frenic Mini را مطالعه کنید.


معرفی سخت‌افزار درایو و کی پد Fuji Frenic Lift

کی پد

کی پد موجود بر روی درایو Frenic Lift دارای کلیدهای PROG و Shift و Reset و جهت بالا و جهت پایین و DATA است که برای پارامتردهی درایو در تابلوهای آسانسوری، قابل استفاده است. از کلیدهای FWD و REV و STOP و LOC/REM در کاربردهای آسانسوری استفاده نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با اجزای داخلی درایوها و نحوه عملکرد آن‌ها، می‌توانید مقاله [اصول عملکرد درایوهای صنعتی](لینک به مقاله اصول عملکرد درایوهای صنعتی در وبلاگ الکترومارکت) را در وبلاگ ما مطالعه کنید.


گروه‌های اصلی پارامتری Fuji Frenic Lift

پارامترهای درایو Frenic Lift در چندین گروه جداگانه دسته‌بندی شده است.

گروه پارامترها توضیح
F codes مرجع سرعت، حفاظت اضافه بار، ترمز DC و … برای تنظیمات اولیه
E codes ورودی و خروجی‌ها و زبان دستگاه و … در این گروه تنظیم می‌گردد.
C codes برخی سرعت‌ها و … در این گروه معرفی می‌گردد.
P codes پارامترهای موتور در این بخش وارد می‌شود.
H codes بازگشت به تنظیمات کارخانه و ریست و عملکرد فن و …
Y codes پارامترهای مربوط به ارتباطات سریال
L codes شتاب و سرعت و سایر عملکردهای آسانسور در این قسمت قرار دارد.

🔎 در زمینه کنترل موتورهای بالابر، دانستن نحوه راه‌اندازی سریع این موتورها بسیار حیاتی است. مقاله‌ی راهنمای راه اندازی سریع موتور لیفت جرثقیل/تاورکرین با استفاده از اینورتر EMINVERTER اطلاعات کاربردی فراوانی ارائه می‌دهد.


توضیح پارامترها

در این بخش به توضیح مهم‌ترین پارامترها و نحوه تنظیم آن‌ها برای درایو Fuji Frenic Lift می‌پردازیم.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

در گروه پارامترهای H، پارامتر 03H مربوط به تغییر تنظیمات درایو و برگرداندن پارامترها به حالت تنظیمات کارخانه است. این پارامتر در حالت عادی بر روی صفر قرار دارد. اگر مقدار پارامتر 1=03H قرار داده شود، تمامی پارامترهای درایو به مقادیر Default تنظیم کارخانه برمی‌گردد.

مرجع سرعت درایو

مرجع سرعت درایو توسط پارامتر 01F تعیین می‌گردد. برای اینکه سرعت را توسط ورودی‌های 1x، 2x، 4x تعیین کنیم، مقدار 0=01F قرار داده شود. اگر از ورودی‌های آنالوگ برای تعیین سرعت درایو استفاده می‌شد، باید 1=01F یا 2=01F تنظیم می‌شد.

مد کنترلی درایو Fuji Frenic Lift

پارامتر 42F برای تعیین مد کنترلی درایو است. اگر از موتورهای آسنکرون القایی استفاده می‌کنید و بر روی موتور، انکودر نصب نمی‌شود 2=42F قرار داده شود. (Loop Open)

  • 0=42F: برای موتورهای آسنکرون به همراه انکودر (Loop Closed)
  • 1=42F: برای موتورهای گیرلس سنکرون که دارای شفت انکودر باشد (Loop Closed)
  • 2=42F: برای موتورهای آسنکرون بدون انکودر (Open Loop)
پارامتر توضیح
0=42F موتور آسنکرون + انکودر
1=42F موتور سنکرون + انکودر
2=42F موتور آسنکرون بدون انکودر Loop Open

پارامترهای گروه F: توابع اساسی (Fundamental Functions)

برخی توابع اولیه درایو در این گروه قرار دارند. جدول زیر، مهم‌ترین پارامترهای این گروه را نشان می‌دهد.

پارامتر تنظیم شود توضیح پارامتر
00F 0000 سطح دسترسی به پارامترها
01F 0 مرجع کنترل سرعت درایو
10F 1 نوع موتور از نظر حفاظت حرارتی اضافه بار
11F %150 درصد مجاز اضافه بار
12F 5 sec مدت مجاز اضافه بار
20F 0.5 Hz فرکانس شروع تزریق جریان DC
21F %50 مقدار جریان تزریقی DC
22F 0.5 sec مدت زمان تزریق جریان DC
23F 0.5 Hz سرعت کم اولیه در زمان استارت کردن
24F 0.5 sec مدت زمان سرعت کم اولیه
25F 0.5 Hz سرعت توقف
26F 12 KHz فرکانس کریر سوییچینگ
42F 2 مد کنترلی درایو (Open یا Close)
44F %100 محدود کردن جریان خروجی درایو

نکات تکمیلی برای پارامترهای 10F، 11F و 12F: پارامترهای 10F و 11F و 12F مربوط به اضافه بار موتور هستند. اگر موتور از نوع معمولی باشد 1=10F تنظیم می‌شود. در این نوع از موتورها برای خنک کردن موتور از یک فن که بر روی محور موتور نصب شده است کمک می‌گیرند. در این نوع از خنک‌کاری، اگر موتور با سرعت تند بچرخد گردش هوای فن می‌تواند سیم‌پیچی موتور را خنک کند، اما موتورهایی که به همراه درایو نصب می‌گردند در خیلی از مواقع با سرعت کمتر می‌چرخند در حالی که همان جریان موتور در سرعت تند را دارند. نتیجه اینکه فن روی موتور در سرعت کمتر، توانایی دفع همان مقدار حرارت را ندارد.

برای موتور آسانسور اگر از یک فن دارای موتور جداگانه استفاده شود و جریان هوای خنک‌کننده که از سیم‌پیچ‌های موتور عبور می‌کند مستقل از سرعت موتور آسانسور باشد و فن همواره در مدار باشد، در این حالت پارامتر 10F را بر روی عدد 2 تنظیم کنید. این تنظیمات دقیق به افزایش عمر موتور و درایو کمک می‌کند و الکترومارکت همواره توصیه می‌کند برای نصب و راه‌اندازی، از متخصصین مجرب کمک بگیرید. ما در الکترومارکت خدمات مشاوره و نصب تخصصی انواع درایوها را نیز ارائه می‌دهیم.

پارامترهای گروه E: توابع ترمینال گسترش یافته (Extension Terminal Functions)

ورودی و خروجی‌ها را در این گروه می‌توانید پیکربندی کنید.

پارامتر تنظیم گردد توضیح پارامتر
01E 0 ورودی 1x به عنوان ورودی 1SS
02E 1 ورودی 2x به عنوان ورودی 2SS
03E 2 ورودی 3x به عنوان ورودی 4SS
04E 8 ورودی 4x به عنوان ورودی ریست فالت
05E 60 ورودی 5x در آسانسور استفاده نمی‌شود
06E 61 ورودی 6x در آسانسور استفاده نمی‌شود
07E 62 ورودی 7x در آسانسور استفاده نمی‌شود
08E 63 ورودی 8x به عنوان ورودی حالت باطری

زمانی که پارامتر 0=01F قرار داده شود، سرعت درایو، از طریق ترکیب پایه‌های 1x و 2x و 3x ورودی درایو تعیین خواهد شد. با استفاده از سه ورودی دیجیتال می‌توانید 8 سرعت مختلف را تعریف کنید.

8 سرعت مورد نظر را در پارامترهای 04C تا 11C تعریف می‌کنید و ترتیب فعال کردن ورودی‌ها برای رسیدن به سرعت‌های 8 گانه بر اساس جدول زیر خواهد بود:

سرعت پارامتر X3=SS4 X2=SS2 X1=SS1 تنظیم – سرعت
سرعت توقف 04C 0 0 0 0
سرعت متوسط بازرسی 05C 1 0 0 20
C06 0 1 0 0
C07 0 1 1 Creep speed=5 Hz
C08 1 0 0 0
C09 1 0 1 Low speed = 5 Hz
C10 1 1 0 0
سرعت زیاد 11C 1 1 1 50 Hz

از پارامترهای 20E تا 27E نیز برای اختصاص رله‌ها و ترانزیستورهای خروجی استفاده می‌شود.

پارامتر تنظیم شود توضیح پارامتر
20E 12 خروجی 1y به عنوان کنترل کنتاکتورهای اصلی
21E 71 خروجی y2 speed agreement
22E 78 خروجی y3 door control
23E 73 خروجی y4 During acceleration
24E 57 خروجی رله‌ای 5y به عنوان کنترل کننده ترمز مکانیکی
27E 99 خروجی C/B/A30 به عنوان فالت

زبان کی پد LCD Fuji Frenic Lift

برای تبدیل و تغییر زبان، از پارامتر 46E استفاده کنید. اگر این پارامتر را روی 1 قرار دهید زبان انگلیسی انتخاب می‌شود.

واحد اندازه‌گیری سرعت

پارامتر 21C واحد سرعت در جدول پارامترها را مشخص می‌کند. اگر این پارامتر را مساوی 2 قرار دهید، پارامترها بر اساس HZ معرفی می‌گردد. این پارامتر به صورت پیش فرض بر روی 0 قرار دارد که پارامترهای سرعت را به صورت RPM دریافت می‌کند یا نشان می‌دهد.


پارامترهای موتور  (Motor Parameters)

پارامترهای منوی P مربوط به موتور است و پارامترهای اولیه موتور به علاوه اتوتیون در این بخش قرار دارد.

پارامتر تنظیم شود توضیح پارامتر
01P از روی پلاک موتور تعداد قطب‌های موتور
02P از روی پلاک موتور قدرت نامی موتور (Kw)
03P از روی پلاک موتور جریان نامی موتور (A)
04P 2 فعال کردن اتوتیون
06P توسط اتوتیون محاسبه می‌گردد جریان بی‌باری موتور
07P توسط اتوتیون محاسبه می‌گردد مقاومت اهمی استاتور (1R%)
08P توسط اتوتیون محاسبه می‌گردد اندوکتانس استاتور (X%)
12P توسط اتوتیون محاسبه می‌گردد لغزش موتور در بار نامی

نکته مهم: ابتدا پارامترهای 01P و 02P و 03P را درایو بدهید. کنتاکتورهای اصلی باید فعال گردند تا ارتباط بین موتور و درایو برقرار گردد. سپس پارامتر 04P را مساوی 2 قرار دهید و تا پایان اتوتیون، صبر کنید. اتوتیونینگ صحیح موتور برای عملکرد بهینه Fuji Frenic Lift بسیار حیاتی است.

ری ست اتوماتیک فالت‌ها

پارامترهای 05H و 04H مربوط به ری ست فالت‌ها به صورت اتوماتیک است. اگر 0=04H باشد فالت‌ها به صورت دستی یا از طریق ورودی Reset Fault قابل بازنشانی هستند، اما اگر 1=04H یا یک عدد تا 10 انتخاب گردد، به صورت اتوماتیک ری ست خواهد شد. تعداد مجاز برای ری ست اتوماتیک در 04H تنظیم می‌شود. 05H فاصله زمانی بین وقوع خطا و ری ست اتوماتیک را مشخص می‌کند. الکترومارکت توصیه می‌کند همواره به پیام‌های فالت درایو توجه جدی داشته باشید و برای رفع عیوب احتمالی، از خدمات عیب‌یابی و تعمیر درایو که توسط متخصصین ما ارائه می‌شود، بهره ببرید.

عملکرد فن خنک کننده درایو Fuji Frenic Lift

پارامتر 06H به صورت پیش فرض بر روی 999 قرار دارد یعنی فن درایو، همواره در حال کار است. این باعث می‌شود بعد از مدتی، فن خراب شود. برای اینکه عمر فن زیاد شود 0=06H قرار داده شود. در این صورت وقتی درایو گرم می‌کند فن روشن می‌شود و وقتی هیت سینک درایو خنک است، درایو خاموش می‌ماند.

شتاب‌ها در منحنی شتاب

شتاب مثبت اصلی را در پارامتر 12E و شتاب اصلی منفی را در پارامتر 13E و شتاب حرکت از سرعت پیاده روی به سرعت صفر در حالت توقف را در پارامتر 14E وارد کنید. این پارامترها در Fuji Frenic Lift نقش کلیدی در نرمی حرکت آسانسور ایفا می‌کنند.

پارامتر تنظیم گردد توضیح پارامتر
12E 2.5 sec شتاب مثبت اصلی
13E 2.5 sec شتاب منفی اصلی
14E 1 sec شتاب از سرعت کند به سرعت صفر
10E 1.5 شتاب مثبت برای سرعت متوسط بازرسی
11E 1.5 sec شتاب منفی برای سرعت متوسط بازرسی
19L 2 s-curve 1
20L 2 s-curve 2
21L 2 s-curve 3
22L 2 s-curve 4
23L 2 s-curve 5
24L 2 s-curve 6
25L 2 s-curve 7
26L 2 s-curve 8
27L 2 s-curve 9
28L 2 s-curve 10

کنترل ترمز مکانیکی و کنتاکتورهای اصلی

پارامترهای 80L تا 84L مربوط به کنترل ترمز مکانیکی روی موتور و پارامترهای 85L و 86L نیز مربوط به عملکرد کنتاکتورهای اصلی 1k و 2k است که در مسیر بین خروجی درایو و سیم‌پیچ‌های موتور قرار دارد. این بخش از تنظیمات Fuji Frenic Lift برای ایمنی و عملکرد صحیح آسانسور حیاتی است.

پارامتر تنظیم شود توضیح پارامتر
80L 1=time, 2=current نوع عملکرد ترمز مکانیکی
81L %100 مقدار جریان موتور برای عملکرد ترمز
82L 0 تأخیر در وصل ترمز مکانیکی
83L 0 تأخیر در قطع ترمز مکانیکی
84L 0 مدت زمان چک کردن عملکرد ترمز
85L 0.2 sec مدت زمان لازم برای وصل شدن کنتاکتور 1k و 2k
86L 0.5 sec تأخیر در قطع کنتاکتورهای 1k و 2k

این راهنمای جامع به شما کمک می‌کند تا با قابلیت‌ها و تنظیمات درایو Fuji Frenic Lift آشنا شده و از آن در تابلوی آسانسور خود به بهترین شکل استفاده کنید. الکترومارکت به عنوان مرجع شما در تامین تجهیزات اتوماسیون صنعتی، آماده ارائه مشاوره، فروش و خدمات پس از فروش انواع درایوها و قطعات مرتبط است.

همچنین تیم فنی الکترومارکت با ارائه مشاوره تخصصی و خدمات تعمیرات انواع درایو، آمادگی دارد تا در اجرای پروژه‌های صنعتی شما همراه باشد. جهت ارتباط با ما به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

📞 تماس با ما – الکترومارکت

🔧 الکترومارکت با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره، فروش و تعمیر انواع اینورتر، آماده خدمت‌رسانی به شماست.

📍 دفتر مرکزی: شهریار خیابان شهید رزاق دوست پلاک ۱۷ 
📱 تلفن تماس: ۰۹۱۲۲۶۵۹۱۵۴
🌐 وب‌سایت: electromarket.ir
📩  در دسترس برای مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا