روش های بررسی و تست موتور قبل از راه اندازی
حیطه تست موتور
باید توجه نمود که حیطه تست موتور به نوع و اندازه موتور بستگی دارد که بر روی فرمهای بازرسی نشان داده می شود.
ارتعاش موتور را باید در یک جهت سه محوره اندازه گیری کرد، یعنی:
– نقطه محور x– جنب محفظه یاطاقان در ارتفاع محور
– نقطه محور y– بالای محفظه یاطاقان
– نقطه محور z– هم محور با محفظه در ارتفاع محور
این اندازه گیریها باید با دستگاهی صورت پذیرد که مطابق با استاندارد ISO 2945 ساخته شده است (گستره فرکانسی 10 تا 1000 هرتز). وقتی موتور در دمای بهره برداری نرمال قرار دارد، سرعت ارتعاش در هر جهتی نباید از 8/2 میلیمتر بر ثانیه (rms) یا 4 میلیمتر بر ثانیه (پیک) فراتر رود.
چه مواردی باید درهنگام راه اندازی اینورتر مورد بررسی قرار گیرد؟”
در مورد یاطاقانهای دارای ردیاب مجاورت، مقدار فیلترنشده پیک تا پیک ارتعاش (شامل بریدگی محور) در هر باری بین بی باری تا بار کامل نباید از مقادیر زیر فراتر رود:
- 50 میکرومتر برای موتورهای دوقطب
- 60 میکرومتر برای موتورهای چهار قطب
- 75 میکرومتر برای موتورهای شش قطب یا بیشتر
حدود افزایش دمای یاطاقانها بعد از تست گرمای 5/3 تا 4 ساعته به قرار زیر می باشد:
یاطاقانها غلتان:
- اندازه گیری حلقه خارجی حداکثر 90 درجه سانتیگراد
- افزایش دمای ناشی از محیط حداکثر 50 درجه سانتیگراد
یاطاقانهای غلاف:
- دمای روغن حداکثر 90 درجه سانتیگراد
- افزایش دمای اندازه گیری شده بوسیله دماسنج مقاومتی (RTD) حداکثر 50 درجه سانتیگراد
- افزایش دمای روغن روانکاری ناشی از محیط حداکثر 30 درجه سانتیگراد (برای سیستمهای با چرخش روغن اجباری)
در هنگام راه اندازی یا راه اندازی مجدد موتورها ملاحظاتی باید صورت پذیرد تا از ارتعاشات زیاد در اثر پدیده ای به نام پایه شل اجتناب شود؛ یعنی پایه هایی که قبل از سفت کردن پیچهای نگهدارنده تماس افقی محکم با تکیه گاه ندارند.
این مساله را می توان در مرحله نصب اندازه گیری و رفع نمود یا در هنگام کار با شل کردن نوبتی هر یک از پیچهای نگهدارنده ضمن اندازه گیری ارتعاش موتور آنرا تشخیص داد.
شرایط پایه شل موتور
پایه های شل آنهایی هستند که قبل از سفت کردن پیچهای نگهدارنده تماس افقی محکمی با تکیه گاه ندارند؛ یکی یا چند تا از پایه ها ممکن است شل باشند که در شکلهای 1 تا 3 هم نشان داده شده است.
پروفیل ناحیه تماس پایه می تواند مطابق شکلهای 4 تا 6 باشد.
- شکل 1- ماشین بر روی پایه 3 قرار دارد، پایه 4 بالاآمدگی دارد یا شل است.
- شکل 2– ماشین بر روی قطر تشکیل شده بوسیله پایه های 3 و 2 قرار دارد، پایه 1 و 4 شل است.
- شکل 3– ته همه چهار پایه با تکیه گاه موازی نیست. پایه 3 و 4 شل است.
توجه: ماشینکاری مجدد پایه روتور در شکلهای 4 و 5 الزامی است؛ استفاده موقت از واشر گوه ای می تواند قابل قبول باشد (نگهداری).
فرمها
فرم 14- بازرسی موتور الکتریکی- نوع قفس سنجابی (شامل واحد کنترل)
فرم 4- بازرسی واحدهای کلیدزنی- تابلوی ولتاژ بالا
فرم 11- بازرسی واحد خروجی- تابلوی ولتاژ پایین
مرجع: کتاب راهنمای راه اندازی و نگهداری کارگاهی تاسیسات و تجهیزات برقی
مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.
گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما.
الکترومارکت | فروش اینورتر | سافت استارتر
سلام
اگه یک موتور واسه همراستایی با گیربکس نیاز به نصب کج باشه برای موتور مشکلی پیش نمیاد؟
سلام اگر شافت موتور تحت فشار از طرفین نباشد و به صورت عمودی نصب نشود نه مشکلی پیش نمیاد.
سلام
چطور می تونیم به یک م.ت.ر بار مجازی بدیم تا به مقدار جریان روی پلاک برسیم ؟؟/
یک راه سادش چی میتونه باشه ؟
سلام تنها راهی که تو دنیا استفاده میشود استفاده از دو موتور است که روبروی هم با استفاده از یک کوپلینگ متصل شده اند و یک موتور در مد گشتاور راه اندازی میشود و موتور دوم در مد سرعت در واقع موتوری که در مد ترک کنترل راه اندازی شده است مثل یک بار عمل میکند که حتی میتوانید سطح فشار و حجم بار را انتخاب کنید و یا کاهش و افزایش دهید.
آزمایش روتور قفل شده .
ولتاژ را به آرامی از صفر افزایش دهد تا به جریان نامی برسید .شفت موتور هم قفل باشد