آموزشیمقالات راهنمای فارسی

راهنمای جامع فارسی استفاده از درایو Hitachi SJ700

ارائه شده توسط الکترومارکت

اینورتر Hitachi SJ700، محصولی پیشرو از شرکت هیتاچی، در محدوده‌های توانی گسترده‌ای از 0.4 کیلووات تا 400 کیلووات تولید می‌شود. این درایو با پشتیبانی از ولتاژهای ورودی سه‌فاز 200 ولت و 400 ولت، انتخابی ایده‌آل برای کنترل دقیق و بهینه موتورهای آسنکرون است. یکی از قابلیت‌های برجسته SJ700، امکان عملکرد در حالت حلقه باز (Open Loop) بدون نیاز به اتصال انکودر و همچنین در حالت حلقه بسته (Closed Loop) با نصب کارت انکودر و اتصال آن به درایو است. این انعطاف‌پذیری، اینورتر هیتاچی SJ700 را برای کاربردهای متنوعی، از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین، مناسب می‌سازد.

در الکترومارکت، ما به ارائه اطلاعات جامع و کاربردی در مورد تجهیزات اتوماسیون صنعتی از جمله اینورتر هیتاچی SJ700 متعهد هستیم. برای آشنایی بیشتر با اصول کارکرد اینورترها و تفاوت‌های کنترل حلقه باز و بسته، می‌توانید به مقالات آموزشی موجود در وبلاگ الکترومارکت مراجعه کنید.


ورودی‌ها و خروجی‌های قدرتمند برای کنترل جامع

درایو Hitachi SJ700 برای ارائه حداکثر قابلیت کنترل و اتصال‌پذیری، مجهز به تعداد قابل توجهی ورودی و خروجی است:

  • 9 ورودی دیجیتال: این ورودی‌ها امکان دریافت فرمان‌های مختلف از سنسورها، کلیدها و PLCها را فراهم می‌کنند.
  • سه ورودی آنالوگ: برای کنترل دقیق سرعت یا گشتاور موتور از طریق سیگنال‌های آنالوگ ولتاژ یا جریان.
  • یک ورودی برای اتصال PTC دمای موتور: این ورودی حیاتی برای حفاظت از موتور در برابر افزایش دما و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی است.
  • یک خروجی پالسی PWM: برای ارسال سیگنال‌های کنترل به سایر تجهیزات.
  • یک خروجی رله‌ای: برای کنترل بارهای AC/DC.
  • پنج خروجی ترانزیستوری با کلکتور باز: این خروجی‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری را برای کنترل مدارهای جانبی فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، اینورتر SJ700 دارای دو اسلات برای اضافه نمودن کارت‌های توسعه مانند کارت انکودر است که قابلیت‌های درایو را به میزان قابل توجهی گسترش می‌دهد. همچنین، وجود یک درگاه RS485 امکان برقراری ارتباط سریال با سایر تجهیزات کنترلی مانند PLC و HMI را فراهم می‌کند و این درایو را به یک جزء کلیدی در سیستم‌های اتوماسیون یکپارچه تبدیل می‌نماید. الکترومارکت مفتخر است که تجهیزات جانبی و کارت‌های توسعه مورد نیاز برای اینورتر Hitachi SJ700 را نیز به مشتریان خود ارائه دهد.


ملاحظات اتصال مقاومت ترمز دینامیکی

در مدل‌های کوچک‌تر اینورتر Hitachi SJ700، مقاومت ترمز دینامیکی به سادگی بین ترمینال‌های P و RB متصل می‌شود. این مقاومت برای جذب انرژی برگشتی از موتور در هنگام کاهش سرعت یا توقف سریع و جلوگیری از افزایش ولتاژ در باس DC اینورتر ضروری است.

اما برای مدل‌های با توان بالاتر، به دلیل حجم بیشتر انرژی برگشتی، باید از یک Braking Unit (واحد ترمز) مجزا استفاده کرد که این واحد بین ترمینال‌های P و N نصب می‌گردد. انتخاب صحیح مقاومت ترمز و یا واحد ترمز متناسب با توان درایو و کاربرد مورد نظر، برای عملکرد ایمن و بهینه اینورتر SJ700 و جلوگیری از آسیب دیدن آن بسیار مهم است. کارشناسان الکترومارکت آماده‌اند تا شما را در انتخاب و نصب صحیح این قطعات راهنمایی کنند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال اطلاعات درباره درایوهای خانواده Gefran هستید، حتماً مقاله راهنمای جامع درایو Gefran ADL100، راهنمای جامع درایو Gefran ADL200 و راهنمای جامع درایو Gefran ADL300 را مطالعه کنید.


بررسی جامع کی‌پد (Keypad) اینورتر Hitachi SJ700

کی‌پد، به عنوان رابط کاربری اصلی، نقش مهمی در راه‌اندازی، نظارت و برنامه‌ریزی اینورتر Hitachi SJ700 ایفا می‌کند. سه مدل مختلف از کی‌پد برای این درایو طراحی شده است که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند:

  1. کی‌پد مدل SRE-OPE: این مدل به طور خاص برای درایوهای SJ700 سری LFu و HFu طراحی شده است و امکان دسترسی به تمام پارامترها و مشاهده وضعیت درایو را فراهم می‌کند.
  2. کی‌پد مدل S-OPE: این کی‌پد برای نصب مستقیم بر روی درایوهای سری HFE مناسب است. از طریق این کی‌پد، کاربران می‌توانند به راحتی متغیرهای عملیاتی را مشاهده و پارامترهای درایو را تغییر دهند. این کی‌پد برای عملیات روزمره و تنظیمات سریع بسیار کاربردی است.
  3. کی‌پد مدل OEX-SRW (مشهور به Copy Unit): این مدل یک کی‌پد پیشرفته با قابلیت‌های کپی‌برداری است. ویژگی اصلی OEX-SRW این است که شما را قادر می‌سازد تا پارامترهای تنظیم شده بر روی یک درایو را به راحتی کپی کرده و سپس این پارامترها را به یک یا چند درایو دیگر منتقل کنید. این قابلیت برای کاربردهایی که نیاز به تنظیمات مشابه در چندین درایو وجود دارد، مانند خطوط تولید با چندین موتور، بسیار زمان‌بر و کارآمد است.

لازم به ذکر است که مدل SRE-OPE بیشتر برای درایوهایی با استاندارد آمریکایی و مدل S-OPE برای درایوهایی با استاندارد اروپایی (بین‌المللی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکترومارکت تمامی مدل‌های کی‌پد مورد نیاز برای اینورتر Hitachi SJ700 را با مشاوره تخصصی در اختیار شما قرار می‌دهد.


آشنایی با کلیدهای کی‌پد و عملکردهای آن‌ها

جدول زیر، کاربرد هر یک از کلیدهای روی کی‌پد اینورتر Hitachi SJ700 را به تفصیل نشان می‌دهد:

کلید عملکرد
Run به منظور فرمان حرکت به موتور و آغاز به کار آن.
Reset/Stop برای متوقف نمودن موتور و همچنین برطرف نمودن خطاهای (فالت‌های) احتمالی.
پتانسیومتر اگر این پتانسیومتر بر روی کی‌پد موجود باشد، با فعال نمودن آن می‌توان سرعت موتور را به صورت دستی تنظیم نمود.
Func به منظور حرکت بین گروه‌های پارامتری و دست‌یابی به پارامترهای هر گروه استفاده می‌شود. این کلید دروازه ورود به منوهای تنظیمات است.
کلید جهت بالا (▲) برای حرکت به سمت بالا در بین پارامترها و یا افزایش مقدار عددی یک پارامتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کلید جهت پایین (▼) برای حرکت به سمت پایین در بین پارامترها و یا کاهش مقدار عددی درون یک پارامتر به کار می‌رود.
کلید STR (Store) به منظور ذخیره نمودن تغییرات اعمال شده در پارامترها به کار گرفته می‌شود. پس از تغییر هر پارامتر، فشردن این کلید برای ثبت تغییرات الزامی است.

گروه‌بندی اصلی پارامترها در اینورتر Hitachi SJ700

پارامترهای اینورتر Hitachi SJ700 به منظور سازماندهی بهتر و دسترسی آسان‌تر، در 9 گروه اصلی دسته‌بندی شده‌اند. درک این گروه‌بندی، فرآیند تنظیم و عیب‌یابی درایو را به طور چشمگیری ساده می‌کند. دو گروه اولیه و پرکاربرد عبارتند از:

  • گروه D: این گروه به منظور نمایش مقادیر متغیرهای عملیاتی درایو مانند ولتاژ، جریان، سرعت، توان و غیره به کار می‌رود. این گروه برای نظارت بر عملکرد لحظه‌ای درایو حیاتی است.
  • گروه E: این گروه برای نمایش و مدیریت فالت‌ها (خطاها) و هشدارهای درایو استفاده می‌شود. در صورت بروز مشکل، این گروه اطلاعات لازم برای عیب‌یابی را فراهم می‌کند.

عملکرد سایر گروه‌های اصلی پارامترها به شرح زیر است:

گروه عملکرد گروه
F شامل پارامترهای مربوط به شتاب حرکت (Acceleration) و کاهش سرعت (Deceleration) و تنظیمات اولیه مربوط به پاسخ‌گویی درایو.
A این گروه شامل توابع اصلی درایو مانند مرجع سرعت، مرجع فرمان، نوع کنترل (V/F، وکتور و غیره)، الگوی شتاب‌گیری و سایر تنظیمات بنیادین است.
B پارامترهایی برای بهبود حرکت، تنظیم دقیق‌تر عملکرد موتور و پاسخ‌گویی درایو به تغییرات بار.
C معرف و تنظیم‌کننده ورودی‌ها و خروجی‌های کنترلی درایو، اختصاص عملکرد به ترمینال‌های ورودی/خروجی.
H پارامترهای مربوط به مشخصات موتور و قابلیت اتوتیونینگ (Auto-Tuning) برای انطباق بهینه درایو با موتور.
P پارامترهای مربوط به کارت‌های توسعه (Expansion Cards) که به درایو اضافه می‌شوند، مانند کارت انکودر یا کارت‌های ارتباطی.
U (User) پارامترهای قابل تعریف توسط کاربر برای ذخیره تنظیمات خاص یا سفارشی‌سازی.

نحوه استفاده از کلیدهای کی‌پد و تغییر پارامترها

فرآیند استفاده از کلیدهای روی کی‌پد و تغییر پارامترها در اینورتر Hitachi SJ700 به شرح زیر است:

  1. ورود به گروه‌ها: ابتدا کلید Func را فشار دهید. با این کار وارد گروه D خواهید شد (نمایشگر 001d را نشان می‌دهد).
  2. پیمایش در پارامترها: در این حالت، با استفاده از کلیدهای جهت بالا (▲) و پایین (▼)، می‌توانید بین پارامترهای موجود در تمامی گروه D حرکت کنید.
  3. مشاهده مقدار پارامتر: زمانی که به پارامتر دلخواه رسیدید، دوباره کلید Func را فشار دهید. با این کار، مقدار عددی درون آن پارامتر نمایش داده می‌شود.
  4. ورود به سایر گروه‌ها: برای ورود به سایر گروه‌های پارامتری (مانند A, B, C, F و غیره)، پس از فشردن کلید Func و در حالی که در یکی از پارامترهای گروه D قرار دارید، مجدداً با استفاده از کلیدهای جهت بالا (▲) و پایین (▼) می‌توانید گروه‌ها را تغییر دهید تا به گروه مورد نظر خود برسید.
  5. تغییر مقدار پارامتر: هنگامی که مقدار عددی پارامتر نمایش داده شد، با استفاده از کلیدهای جهت بالا (▲) و پایین (▼) می‌توانید مقدار متغیر را کم یا زیاد کنید.
  6. ذخیره تغییرات: برای save (ذخیره) شدن مقدار جدید در حافظه درایو، حتماً کلید STR را فشار دهید. این مرحله بسیار مهم است، در غیر این صورت تغییرات اعمال شده ذخیره نخواهند شد.

گروه اصلی D: نظارت بر وضعیت عملکرد درایو

گروه D در اینورتر Hitachi SJ700، شامل پارامترهایی از 001d تا 090d است. این گروه به طور خاص برای نمایش متغیرهای حیاتی درون درایو و وضعیت لحظه‌ای عملکرد آن طراحی شده است. اطلاعاتی که در این گروه به تصویر کشیده می‌شوند شامل ولتاژ، جریان، توان، سرعت، وضعیت ترمینال‌های ورودی و خروجی، دمای هیت‌سینک و موارد دیگر است. این گروه برای عیب‌یابی اولیه و نظارت مداوم بر عملکرد اینورتر SJ700 بسیار مفید است.

جدول زیر برخی از مهم‌ترین پارامترهای این گروه را نشان می‌دهد:

پارامتر توضیح پارامتر
001d فرکانس خروجی درایو (Output Frequency).
002d جریان خروجی درایو (Output Current) که جریان مصرفی موتور را نشان می‌دهد.
003d جهت حرکت و چرخش موتور (Motor Rotation Direction).
005d وضعیت ترمینال‌های ورودی دیجیتال (Digital Input Terminal Status)، نشان می‌دهد کدام ورودی فعال است.
006d وضعیت ترمینال‌های خروجی (Output Terminal Status)، نشان می‌دهد کدام خروجی فعال است.
008d سرعت موتور (Motor Speed) بر حسب واحد تنظیم شده (مانند دور در دقیقه یا فرکانس).
013d ولتاژ خروجی درایو (Output Voltage) اعمال شده به موتور.
013d توان خروجی درایو (Output Power)، توان واقعی تحویل داده شده به موتور.
018d دمای هیت‌سینک درایو (Heat Sink Temperature) که نشان‌دهنده دمای داخلی درایو است.
019d نمایش دمای موتور (Motor Temperature) در صورت اتصال سنسور دما (PTC).
104d نمایش دمای تخمین زده شده برای اضافه بار حرارتی موتور (Motor Thermal Overload Estimated Temperature).
080d تعداد خطاهای رخ داده در درایو (Number of Faults Occurred).
081d تا 086d 6 مورد از آخرین فالت‌های ثبت شده در درایو (Last 6 Faults).

گروه اصلی F: تنظیمات اولیه شتاب و کاهش سرعت

گروه F در اینورتر Hitachi SJ700 شامل چند پارامتر اولیه و ساده است که عمدتاً مربوط به عملکرد درایو در زمان افزایش و کاهش سرعت موتور می‌باشند. این گروه برای تنظیم پاسخ‌گویی کلی درایو و کنترل حرکت نرم و روان موتور بسیار مهم است.

مهم‌ترین پارامترهای این گروه عبارتند از:

پارامتر توضیح پارامتر
001F سرعت پیش‌فرض (Default Speed) که می‌تواند به عنوان یک سرعت از پیش تعیین شده برای برخی عملیات استفاده شود.
002F (Acc) مدت زمان افزایش سرعت از صفر به فرکانس ماکزیمم (Acceleration Time). این پارامتر تعیین‌کننده سرعت شتاب‌گیری موتور است.
003F (Dec) مدت زمان کاهش سرعت از فرکانس ماکزیمم به صفر (Deceleration Time). این پارامتر سرعت توقف موتور را کنترل می‌کند.
004F جهت چرخش موتور (Motor Rotation Direction) زمانی که کلید Run روی کی‌پد فشرده می‌شود. این پارامتر امکان تعیین جهت اولیه حرکت موتور را فراهم می‌کند.

گروه اصلی A: قلب تنظیمات پیشرفته درایو

گروه A یکی از مهم‌ترین گروه‌های پارامتری در اینورتر Hitachi SJ700 است، زیرا اغلب پارامترهای اساسی و پیشرفته درایو در این گروه جای دارند. این گروه کنترل جامعی بر نحوه عملکرد درایو، مرجع فرمان‌دهی، منابع تعیین سرعت و بسیاری از توابع کلیدی دیگر را فراهم می‌کند.

در این گروه می‌توانید موارد زیر را تنظیم کنید:

  • مرجع فرمان درایو: تعیین منبعی که دستورات حرکت و توقف را به درایو صادر می‌کند (مانند کی‌پد، ترمینال‌ها، شبکه).
  • مرجع انتخاب سرعت: مشخص کردن منبعی که سرعت مورد نظر موتور را تعیین می‌کند (مانند پتانسیومتر، ورودی‌های آنالوگ، ورودی‌های دیجیتال، شبکه).
  • فرکانس مبنا (Base Frequency): نقطه مرجع برای منحنی V/F.
  • حداکثر فرکانس خروجی: حداکثر فرکانسی که درایو می‌تواند به موتور اعمال کند.
  • انتخاب و تنظیم ورودی‌های آنالوگ: پیکربندی عملکرد ورودی‌های آنالوگ برای کنترل سرعت یا سایر متغیرها.
  • انتخاب سرعت توسط ورودی‌های دیجیتال (Multi-step Speed): تعریف چندین سرعت از پیش تعیین شده که با فعال کردن ورودی‌های دیجیتال خاص، موتور با آن سرعت‌ها حرکت می‌کند.
  • روش کنترلی درایو: انتخاب نوع کنترل موتور (مانند V/F، Sensorless Vector Control، Closed Loop Vector Control). برای درک بهتر این روش‌ها، به مقاله ما در الکترومارکت با عنوان “تفاوت روش‌های کنترل در اینورترها” مراجعه کنید.
  • ترمز DC (DC Braking): تنظیمات مربوط به ترمز موتور با تزریق جریان DC برای توقف سریع.
  • برخی تنظیمات PID: پارامترهای مرتبط با کنترلر PID داخلی درایو برای کاربردهای حلقه بسته.
  • الگوی شتاب مثبت و منفی: تنظیم منحنی‌های شتاب‌گیری و کاهش سرعت برای حرکت نرم‌تر و بهینه‌تر.

جداول زیر، پارامتر 001A که مرجع انتخاب سرعت را مشخص می‌کند، معرفی می‌نماید:

گزینه توضیح پارامتر 001A: مرجع انتخاب سرعت
00 تنظیم سرعت توسط پتانسیومتر روی کی‌پد.
01 تنظیم سرعت توسط ترمینال‌های کنترلی درایو (مانند ورودی‌های آنالوگ O, OI, O2).
02 سرعت حرکت موتور در پارامتر 001F تنظیم می‌گردد (سرعت پیش‌فرض).
03 سرعت درایو از طریق شبکه RS485 تعیین گردد. این گزینه برای ارتباط با PLC یا سیستم‌های SCADA کاربردی است.
04 برد توسعه شماره یک، سرعت را تعیین می‌کند.
05 برد توسعه شماره دو، سرعت را تعیین می‌کند.
06 سرعت توسط ورودی قطار پالس (Pulse Train Input) معین می‌شود.
07 تعیین سرعت به روش Easy Sequence (پارامتر 017A) که یک تابع برنامه‌ریزی ساده است.
08 سرعت خروجی، نتیجه اجرای یک فرآیند محاسباتی داخلی در درایو است.

پارامتر 002A مرجع انتخاب فرمان درایو را مشخص می‌کند. این پارامتر تعیین می‌نماید که درایو از کجا فرمان حرکت (Run/Stop) را دریافت کند. این تنظیم برای یکپارچگی درایو با سیستم کنترل کلی بسیار مهم است.

جدول زیر، مرجع فرمان‌دهنده به درایو را مشخص می‌کند:

گزینه توضیح پارامتر 002A: مرجع فرمان درایو
01 فرمان حرکت راست‌گرد (FW) و چپ‌گرد (RV) از طریق ورودی‌های ترمینالی Fw و Rv داده می‌شود.
02 فرمان حرکت و توقف از روی کی‌پد صادر می‌گردد.
03 فرمان حرکت از طریق شبکه RS485 تعیین می‌شود.
04 فرمان حرکت و توقف از طریق کارت توسعه شماره یک داده می‌شود.
05 فرمان حرکت و توقف توسط کارت توسعه شماره دو صادر می‌شود.

تنظیم فرکانس مبنا و حداکثر فرکانس خروجی

پارامترهای 003A و 004A مقادیر فرکانس مبنا (Base Frequency) و حداکثر فرکانس خروجی درایو (Maximum Output Frequency) را تعیین می‌نمایند. این دو پارامتر برای تعریف محدوده کاری فرکانسی و در نتیجه محدوده سرعتی موتور بسیار حیاتی هستند.

برای درایوهایی که با استاندارد اروپایی تنظیم می‌شوند، هر دو مقدار معمولاً بر روی 50 هرتز (Hz) تعیین شده است. با این حال، بسته به نوع کاربرد درایو و نیازهای موتور، فرکانس 004A را می‌توان بین 30 هرتز تا 400 هرتز تنظیم نمود. به عنوان مثال، در کاربردهای با سرعت بالا (مانند اسپیندل‌ها)، حداکثر فرکانس می‌تواند بسیار بالاتر از 50 یا 60 هرتز باشد.

مقدار پارامتر 003A (فرکانس مبنا) برای تعیین شیب منحنی V/F (ولتاژ به فرکانس) به کار می‌رود و معمولاً همان مقدار 50 Hz (یا 60 Hz برای استاندارد آمریکا) نگه داشته می‌شود تا نسبت ولتاژ به فرکانس ثابت بماند.

نکته مهم: مقدار فرکانس مبنا (003A) همواره باید مساوی یا کوچکتر از حداکثر فرکانس خروجی (004A) قرار بگیرد. تنظیم نادرست این پارامترها می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب یا آسیب به موتور شود. برای جزئیات بیشتر در مورد تنظیمات V/F، مقاله “تنظیمات V/F در اینورترها” در وبلاگ الکترومارکت را مطالعه کنید.


تنظیمات ورودی‌های آنالوگ برای کنترل دقیق سرعت

پارامترهای 005A تا 017A در گروه A برای تنظیم دقیق ورودی‌های آنالوگ اینورتر Hitachi SJ700 به کار می‌روند. این درایو دارای سه ورودی آنالوگ مجزا است که انعطاف‌پذیری بالایی را در کنترل سرعت موتور فراهم می‌کنند:

  • ورودی O: این ورودی سیگنال ولتاژ آنالوگ بین صفر تا +10 ولت را برای کنترل سرعت درایو دریافت می‌کند. این رایج‌ترین نوع ورودی آنالوگ است.
  • ورودی 2O: این ورودی سیگنال ولتاژ آنالوگ بین -10 تا +10 ولت را برای کنترل سرعت درایو استفاده می‌کند. این قابلیت برای کاربردهایی که نیاز به کنترل سرعت در هر دو جهت (مثلاً در ماشین‌آلات بسته‌بندی یا جرثقیل‌ها) وجود دارد، بسیار مفید است.
  • ورودی OI: این ورودی سیگنال جریان ورودی آنالوگ را برای کنترل سرعت استفاده می‌کند (معمولاً 4-20 میلی‌آمپر). ورودی‌های جریان نسبت به نویز مقاوم‌تر هستند و برای انتقال سیگنال در فواصل طولانی‌تر مناسبند.

پارامتر 005A عملکرد ورودی AT را تعیین می‌کند. اگر یکی از ورودی‌های دیجیتال موجود بر روی درایو را در حالت 16=AT تنظیم کنید، به وسیله این ورودی می‌توانید انتخاب سرعت را بین دو متغیر مختلف قرار دهید.

گزینه توضیح پارامتر 005A: عملکرد ورودی AT
00 انتخاب بین دو ورودی O و OI.
01 انتخاب بین دو ورودی O و 2O.
02 انتخاب بین ورودی O و پتانسیومتر کی‌پد.
03 انتخاب بین ورودی OI و پتانسیومتر کی‌پد.
04 انتخاب بین ورودی 2O و پتانسیومتر کی‌پد.

ولتاژ و فرکانس متناظر با هر کدام از ورودی‌های آنالوگ را می‌توانید در پارامترهای جداول زیر تنظیم کنید. این تنظیمات به شما امکان می‌دهند تا نقطه شروع (minimum) و نقطه پایان (maximum) محدوده ولتاژ/جریان را به فرکانس‌های مورد نظر موتور نگاشت کنید.

گروه پارامترها ورودی آنالوگ مربوطه
A011 تا A015 ورودی آنالوگ O
A101 تا A105 ورودی آنالوگ OI
A111 تا A114 ورودی آنالوگ O2

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه سیم‌کشی و تنظیم دقیق ورودی‌های آنالوگ اینورتر Hitachi SJ700، به بخش منابع آموزشی در الکترومارکت مراجعه کنید.


انتخاب سرعت توسط ورودی‌های دیجیتال (Multi-Step Speed)

اگر قصد دارید با استفاده از ورودی‌های دیجیتال، سرعت درایو را انتخاب کنید، پارامترهای 019A تا 035A برای انتخاب مدل و تعیین سرعت‌های مورد نظر به کار می‌رود. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا چندین سرعت از پیش تعیین شده را برنامه‌ریزی کنید و با فعال کردن ترکیبی از ورودی‌های دیجیتال، موتور را با سرعت‌های مختلفی به حرکت درآورید.

دو روش اصلی برای این منظور وجود دارد که در پارامتر 019A تنظیم می‌شود:

  1. انتخاب 16 فرکانس با 4 ورودی دیجیتال: اگر بخواهید با استفاده از 4 ورودی دیجیتال، 16 فرکانس مختلف را انتخاب کنید، باید مقدار 00=019A را قرار دهید. برای این منظور، 4 ورودی دیجیتال را باید در گروه پارامترهای C (C001 تا C008) پیکربندی نمایید تا به عنوان ورودی‌های انتخاب سرعت چندگانه عمل کنند. این روش برای کاربردهایی که نیاز به تعداد زیادی سرعت از پیش تعریف شده است، بسیار مناسب است.

  2. انتخاب 7 سرعت با 7 ورودی دیجیتال: اما اگر می‌خواهید با 7 تا از ورودی‌های دیجیتال، 7 سرعت متفاوت را برای درایو مشخص کنید، مقدار 01=019A تنظیم می‌گردد. این روش برای کاربردهای با تعداد سرعت‌های کمتر، سیم‌کشی ساده‌تری دارد.

جدول زیر، پارامترهای مربوط به تعیین سرعت‌های چندگانه را نشان می‌دهد:

پارامتر توضیح پارامتر
019A روش انتخاب سرعت توسط ورودی‌های دیجیتال.
A020 Speed 0 (سرعت پله 0)
A021 Speed 1 (سرعت پله 1)
A022 Speed 2 (سرعت پله 2)
A023 Speed 3 (سرعت پله 3)
A024 Speed 4 (سرعت پله 4)
A025 Speed 5 (سرعت پله 5)
A026 Speed 6 (سرعت پله 6)
A027 Speed 7 (سرعت پله 7)
A028 Speed 8 (سرعت پله 8)
A029 Speed 9 (سرعت پله 9)
A030 Speed 10 (سرعت پله 10)
A031 Speed 11 (سرعت پله 11)
A032 Speed 12 (سرعت پله 12)
A033 Speed 13 (سرعت پله 13)
A034 Speed 14 (سرعت پله 14)
A035 Speed 15 (سرعت پله 15)

هر یک از این پارامترها (A020 تا A035) به شما امکان می‌دهند تا یک مقدار فرکانس خاص را برای هر پله سرعتی تعیین کنید. این قابلیت به ویژه در فرآیندهایی که نیاز به تغییر سرعت‌های متوالی و از پیش تعریف شده دارند، کاربرد فراوان دارد. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد تنظیمات ورودی/خروجی دیجیتال، می‌توانید به مقاله “راهنمای تنظیم ورودی و خروجی‌های دیجیتال در اینورترها” در وبلاگ الکترومارکت مراجعه کنید.


تنظیمات فرکانس Jog و روش توقف موتور

تنظیمات مربوط به فرکانس Jog (Jog Frequency) را در پارامترهای 038A و 039A وارد کنید. فرکانس Jog، یک فرکانس با اولویت حداکثر است که برای حرکت‌های لحظه‌ای و کنترل شده (مانند حرکت‌های آهسته برای تنظیم یا نگهداری) استفاده می‌شود. اگر یکی از ورودی‌های دیجیتال را برای فرمان Jog تنظیم نموده باشید، با فعال کردن ورودی Jog، تمامی سرعت‌های دیگر کنسل شده و سرعت Jog به درایو و موتور اعمال می‌گردد. این ویژگی برای عملیات‌هایی مانند کالیبراسیون یا جابجایی دقیق بسیار مفید است.

جدول زیر، پارامترهای مربوط به تنظیم فرکانس Jog و روش توقف موتور در زمان فعال شدن ورودی Jog را نشان می‌دهد:

پارامتر توضیح پارامتر
038A سرعت درایو در حالت Jog (Jogging Speed). این پارامتر مقدار فرکانس (و در نتیجه سرعت) موتور را در حالت Jog تعیین می‌کند.
039A روش توقف موتور در زمان فعال شدن ورودی Jog (Jog Stop Method). این پارامتر نحوه رفتار موتور پس از غیرفعال شدن فرمان Jog را کنترل می‌کند.
00 (039A) حرکت آزادانه بار و موتور (Freewheel Stop). موتور پس از قطع فرمان، به آرامی و بدون ترمز الکتریکی متوقف می‌شود.
01 (039A) شتاب منفی (Deceleration Stop). موتور با یک شیب کاهشی کنترل شده متوقف می‌شود (بر اساس زمان Deceleration تنظیم شده).
02 (039A) ترمز DC (DC Braking). جریان DC به موتور تزریق می‌شود تا توقف سریع و محکمی انجام شود.
03 (039A) حرکت آزادانه موتور و بار تا رسیدن به فرکانس Jog، سپس توقف.
04 (039A) شتاب منفی تا رسیدن به فرکانس Jog، سپس توقف.
05 (039A) ترمز DC تا رسیدن به فرکانس Jog، سپس توقف.

این تنظیمات امکان کنترل دقیق حرکت موتور در حالت Jog را فراهم می‌کنند، که برای عملیات‌های نیازمند دقت بالا یا ایمنی خاص بسیار مهم است.


روش‌های کنترلی پیشرفته درایو Hitachi SJ700

یکی از مهم‌ترین تنظیمات در هر اینورتر، انتخاب روش کنترلی مناسب برای موتور است. اینورتر Hitachi SJ700 در پارامتر 044A این امکان را به شما می‌دهد تا روش کنترلی درایو را به دقت مشخص کنید. انتخاب صحیح این پارامتر، نقشی کلیدی در بهینه‌سازی عملکرد موتور، مصرف انرژی و پایداری سیستم دارد. این پارامتر تعیین‌کننده اصلی برای انتخاب بین کنترل حلقه باز (Open Loop) و کنترل حلقه بسته (Closed Loop)، و همچنین انواع مختلف کنترل برداری است.

جدول زیر گزینه‌های موجود برای پارامتر 044A و توضیحات مربوط به هر یک را نشان می‌دهد:

گزینه توضیح پارامتر 044A: روش کنترلی درایو
00 (VC) روش V/F با گشتاور ثابت (Constant Torque V/F Control): این روش برای کاربردهایی مناسب است که نیاز به گشتاور ثابت در تمام محدوده سرعت وجود دارد، مانند نوار نقاله‌ها، اکسترودرها و بالابرها. در این حالت، نسبت ولتاژ به فرکانس ثابت نگه داشته می‌شود.
01 (VP) روش V/F با گشتاور متغیر (Variable Torque V/F Control): این روش عمدتاً برای فن‌ها و پمپ‌ها که نیاز به گشتاور متغیر با سرعت دارند (گشتاور با مجذور سرعت متناسب است) استفاده می‌شود. این روش بهینه‌سازی مصرف انرژی را در این کاربردها فراهم می‌کند.
02 (Free) روش V/F با تنظیم توسط کاربر (User Defined V/F Control): این گزینه به کاربر اجازه می‌دهد تا منحنی V/F را به صورت دستی و با دقت بالا تنظیم کند. این قابلیت برای کاربردهای خاص که نیاز به کنترل غیرخطی ولتاژ و فرکانس دارند، مفید است.
03 (SLV) کنترل برداری بدون انکودر (Sensorless Vector Control): یک روش کنترل پیشرفته که بدون نیاز به انکودر، گشتاور و سرعت موتور را با دقت بالایی کنترل می‌کند. این گزینه برای کاربردهایی که نصب انکودر دشوار یا پرهزینه است، ایده‌آل است. این روش گشتاور بالایی را در سرعت‌های پایین ارائه می‌دهد.
04 (OSLV) کنترل برداری بدون انکودر (0Hz Sensorless Vector Control): نسخه‌ای پیشرفته‌تر از کنترل برداری بدون انکودر که امکان کنترل گشتاور در فرکانس‌های نزدیک به صفر هرتز را فراهم می‌کند. این برای کاربردهایی با نیاز به گشتاور راه‌اندازی بالا و نگه‌داشتن بار در حالت سکون بدون لغزش بسیار مناسب است.
05 (2V) کنترل برداری با نصب انکودر روی موتور (Closed Loop Vector Control): دقیق‌ترین روش کنترلی است که با استفاده از فیدبک انکودر، کنترل بسیار دقیق گشتاور، سرعت و موقعیت موتور را فراهم می‌کند. این روش برای کاربردهایی که نیاز به دقت بالا، پاسخ‌گویی سریع و نگه‌داشتن موقعیت دقیق دارند (مانند ماشین‌آلات CNC، رباتیک و آسانسورها) ضروری است.

انتخاب روش کنترلی مناسب برای اینورتر Hitachi SJ700 بستگی به نوع موتور، کاربرد، دقت مورد نیاز و بودجه پروژه شما دارد. کارشناسان الکترومارکت می‌توانند شما را در انتخاب بهینه‌ترین روش کنترلی راهنمایی کنند.


ترمز DC: راهکاری برای توقف سریع و کنترل شده

ترمز DC (Direct Current Braking) یک روش موثر برای توقف سریع موتورهای AC است. هنگامی که به سیم‌پیچ‌های یک موتور سه‌فاز به جای ولتاژ AC سه‌فاز، یک ولتاژ DC اعمال شود، روتور موتور در جای خود قفل می‌شود و موتور به سرعت توقف می‌یابد. این روش به ویژه در کاربردهایی که نیاز به توقف اضطراری یا توقف دقیق موتور وجود دارد، بسیار کاربردی است.

پارامترهای 051A تا 059A در اینورتر Hitachi SJ700 به تنظیمات مربوط به ترمز DC اختصاص دارند:

پارامتر توضیح پارامتر
051A فعال یا غیرفعال نمودن ترمز DC (DC Braking Enable/Disable).
052A فرکانس فعال شدن ترمز DC در زمان توقف (DC Braking Start Frequency at Stop). موتور در این فرکانس شروع به ترمز DC می‌کند.
053A مدت زمان تأخیر در تزریق DC در زمان توقف (DC Injection Delay Time at Stop).
054A مقدار جریان تزریقی DC% (DC Injection Current Percentage). این پارامتر شدت ترمز را تعیین می‌کند.
055A مدت زمان تزریق DC برای توقف (DC Injection Duration for Stop).
057A مقدار جریان تزریقی ترمز DC در زمان استارت (DC Injection Current at Start). این برای جلوگیری از حرکت اولیه ناخواسته موتور مفید است.
058A مدت زمان تزریق جریان DC در زمان استارت (DC Injection Duration at Start).
059A فرکانس کریر در زمان تزریق جریان DC (Carrier Frequency during DC Injection). این پارامتر فرکانس سوئیچینگ PWM در حین ترمز DC را مشخص می‌کند.

تنظیم صحیح این پارامترها برای دستیابی به توقف ایمن و مؤثر موتور، بدون وارد آمدن فشار بیش از حد به درایو و موتور، ضروری است.


محدوده‌های فرکانس خروجی: تعیین حدود عملکرد

پارامتر 061A و 062A در اینورتر Hitachi SJ700 به ترتیب برای تعیین حد بالای سرعت (و فرکانس خروجی) و حد پایین فرکانس خروجی به کار می‌روند. این پارامترها برای محافظت از موتور و اطمینان از عملکرد آن در محدوده ایمن و مطلوب ضروری هستند.

  • 061A: حد بالای سرعت و فرکانس خروجی (Maximum Output Frequency/Speed Limit): این پارامتر حداکثر فرکانسی را که درایو می‌تواند به موتور اعمال کند، محدود می‌کند. تنظیم این حد برای جلوگیری از افزایش سرعت موتور بیش از حد مجاز و آسیب دیدن آن حیاتی است.
  • 062A: حد پایین فرکانس خروجی (Minimum Output Frequency): این پارامتر حداقل فرکانسی را که موتور می‌تواند با آن کار کند، تعیین می‌کند. در برخی کاربردها، کار کردن موتور در فرکانس‌های بسیار پایین (نزدیک به صفر) می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد و آسیب به موتور شود. تنظیم این حد می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند.

کنترل PID: بهبود دقت و پایداری سیستم

کنترل PID (Proportional-Integral-Derivative) یک الگوریتم کنترلی قدرتمند است که در بسیاری از سیستم‌های حلقه بسته برای حفظ یک متغیر فرآیند در یک نقطه تنظیم (Set Point) مشخص استفاده می‌شود. اینورتر Hitachi SJ700 دارای یک کنترلر PID داخلی است که به شما امکان می‌دهد تا عملکرد سیستم را با دقت بیشتری کنترل کنید، به خصوص در کاربردهایی که نیاز به حفظ ثابت یک متغیر (مانند فشار، دما، سطح یا دبی) وجود دارد.

پارامترهای 071A تا 079A مربوط به تنظیمات کنترل PID در اینورتر SJ700 هستند:

پارامتر توضیح پارامتر
071A فعال یا غیرفعال نمودن کنترل PID (PID Control Enable/Disable).
072A بهره تناسبی PID (Proportional Gain – P Gain). این پارامتر مسئول پاسخگویی سریع به خطا است.
073A بهره انتگرالی PID (Integral Gain – I Gain). این پارامتر برای از بین بردن خطای حالت ماندگار (Steady-State Error) به کار می‌رود.
074A بهره مشتقی PID (Derivative Gain – D Gain). این پارامتر برای کاهش نوسانات و بهبود پاسخگویی در سیستم‌های سریع استفاده می‌شود.
A075 (PV Scale) مقیاس تبدیل PV (Present Value) یا مقدار فعلی. این پارامتر برای تنظیم مقیاس ورودی بازخورد (مانند سنسور فشار یا دما) به واحدی که اینورتر درک می‌کند، استفاده می‌شود.
A076 (PV Offset) سیگنال مبدأ PV (Present Value Offset). برای تنظیم نقطه صفر یا افست سیگنال بازخورد.
077A عملکرد معکوس PID (PID Reverse Action). تعیین می‌کند که آیا کنترلر PID در جهت مستقیم یا معکوس عمل کند (مثلاً برای پمپ‌ها، افزایش فشار با افزایش سرعت و برای فن‌ها، کاهش فشار با کاهش سرعت).
078A محدود کردن خروجی PID (PID Output Limit). برای تنظیم حداقل و حداکثر خروجی PID که به فرکانس موتور اعمال می‌شود.
A079 ورودی انتخاب برای Feed Forward PID. این ورودی به کنترلر PID اجازه می‌دهد تا قبل از وقوع خطا، به تغییرات ورودی پاسخ دهد و عملکرد سیستم را بهبود بخشد.

تنظیم دقیق پارامترهای PID نیاز به دانش و تجربه دارد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، می‌توانید با متخصصان الکترومارکت در تماس باشید.


الگوی شتاب مثبت و شتاب منفی: حرکت‌های نرم و بهینه

الگوی منحنی شتاب مثبت (Acceleration Pattern) و شتاب منفی (Deceleration Pattern) در اینورتر Hitachi SJ700 را می‌توان در پارامترهای 097A و 098A تنظیم نمود. همچنین، پارامترهای 131A و 132A نیز برای تنظیم دقیق‌تر منحنی‌های مورد نظر به کار گرفته می‌شوند. این تنظیمات به شما امکان می‌دهند تا حرکت موتور را بسیار نرم و کنترل شده انجام دهید، که در بسیاری از کاربردهای حساس (مانند آسانسورها، نوارهای نقاله با محصولات شکننده و ماشین‌آلات دقیق) حیاتی است.

پارامتر توضیح پارامتر
A097 الگوی منحنی شتاب مثبت (Acceleration Curve Pattern).
A098 الگوی منحنی شتاب منفی (Deceleration Curve Pattern).
00 Acc و Dec خطی (Linear Acc/Dec): ساده‌ترین نوع شتاب‌گیری و کاهش سرعت، که به صورت خطی افزایش یا کاهش می‌یابد.
01 منحنی S-Curve (به شکل S): این منحنی شتاب‌گیری و کاهش سرعت را به صورت نرم و تدریجی آغاز و پایان می‌دهد. این الگو لرزش‌ها و ضربات مکانیکی را کاهش می‌دهد و برای حرکت نرم‌تر بار، به ویژه در آسانسورها و بالابرها، ایده‌آل است.
02 منحنی U-Shape: (شکل U)
03 منحنی U-Inverse: (شکل U وارونه)
04 منحنی Acc و Dec برای آسانسور (Elevator Acc/Dec Curve): یک الگوی خاص شتاب‌گیری و کاهش سرعت که بهینه‌سازی شده برای کاربردهای آسانسوری است و راحتی حرکت مسافران را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، پارامترهای 150A، 151A، 152A و 153A در کاربردهای آسانسوری، نرخ شتاب در ابتدای Acc و Dec و در انتهای Acc و Dec را نشان می‌دهند. این پارامترها امکان تنظیم دقیق‌تر شتاب و کاهش سرعت را برای تضمین حرکت نرم و ایمن در آسانسورها فراهم می‌آورند.


گروه پارامترهای B: تنظیمات پیشرفته و حفاظتی

گروه پارامترهای B در اینورتر Hitachi SJ700 شامل طیف وسیعی از تنظیمات پیشرفته و حفاظتی است که برای پایداری، ایمنی و بهینه‌سازی عملکرد درایو و موتور حیاتی هستند. این گروه شامل پارامترهای مربوط به ری‌استارت اتوماتیک فالت، عملکرد حفاظتی اضافه بار گرمایی موتور، حفاظت اضافه بار عمومی، سطح دسترسی به پارامترها، مقایسه‌کننده‌ها، بازگشت به تنظیمات کارخانه، فرکانس سوئیچینگ درایو، منحنی V/F با تنظیم دستی، مقاومت ترمز و کنترل ترمز مکانیکی، و چندین مورد دیگر است.

ری‌استارت اتوماتیک فالت‌ها و حفاظت از موتور

پارامترهای 001B تا 011B مربوط به ری‌استارت اتوماتیک فالت‌ها (Automatic Fault Restart) می‌باشند. این قابلیت به درایو اجازه می‌دهد تا پس از وقوع برخی فالت‌های خاص، به صورت خودکار ری‌استارت شده و به کار خود ادامه دهد. این ویژگی در کاربردهایی که توقف ناگهانی سیستم می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند (مانند خطوط تولید پیوسته)، بسیار ارزشمند است.

حفاظت اضافه بار حرارتی موتور، توسط پارامترهای 012B تا 020B تنظیم می‌گردد. این پارامترها به درایو امکان می‌دهند تا دمای موتور را به صورت مداوم پایش کند و در صورت افزایش بیش از حد دما، برای جلوگیری از آسیب به موتور، فرمان توقف صادر کند.

حفاظت موتور در برابر اضافه بار (Overload Protection)، حداکثر اضافه بار و مدت مجاز برای اضافه بار و … در پارامترهای 021B تا 030B قابل تنظیم است. به عنوان مثال:

  • پارامتر 022B: مقدار مجاز اضافه بار (Overload Limit) را تعیین می‌کند.
  • پارامتر 023B: مدت زمان شتاب منفی و کاهش سرعت، پس از وقوع خطای اضافه بار را معین می‌کند. این تنظیم برای اطمینان از توقف ایمن و کنترل شده موتور در شرایط اضافه بار ضروری است.

محدودیت جهت چرخش موتور و فرکانس سوئیچینگ

پارامتر 035B برای ایجاد محدودیت در جهت چرخش موتور (Motor Rotation Direction Limit) به کار می‌رود. این پارامتر بسیار مهم است، به خصوص در کاربردهایی که حرکت تنها در یک جهت خاص مجاز یا ایمن است (مانند تسمه‌نقاله یک‌طرفه یا پمپ‌های تک‌جهته):

  • اگر این پارامتر بر روی 00 تنظیم گردد، امکان چرخش موتور در هر دو طرف راستگرد و چپگرد وجود دارد.
  • اما اگر بخواهیم موتور فقط در یک جهت مجاز به چرخش باشد، مقدار این پارامتر را 01 (فقط راستگرد) یا 02 (فقط چپگرد) قرار می‌دهیم.

پارامتر 083B، جهت تنظیم فرکانس سوئیچینگ کریر (Carrier Frequency) می‌باشد. فرکانس سوئیچینگ، سرعت کلیدزنی ترانزیستورهای IGBT خروجی درایو را مشخص می‌کند. مقدار این فرکانس بستگی به توان درایو و نیازهای کاربرد دارد. فرکانس کریر بالاتر می‌تواند صدای موتور را کاهش دهد اما ممکن است باعث افزایش تلفات در درایو شود. به عنوان مثال: برای درایوهای در محدوده 7.5 و 11 کیلووات، مقدار فرکانس کریر را حدود 8 کیلوهرتز قرار می‌دهند.


بازگشت به تنظیمات کارخانه (Factory Reset)

بازگرداندن اینورتر Hitachi SJ700 به تنظیمات کارخانه (Factory Reset) یک عمل مهم برای شروع مجدد پیکربندی یا رفع مشکلات پیچیده است. فرض کنید می‌خواهیم یک درایو 700SJ هیتاچی را بر اساس تنظیمات اروپایی (بین‌المللی) به تنظیمات کارخانه بازگردانیم:

  1. تنظیم استاندارد: ابتدا پارامتر 085B را بر روی تنظیم 01=Eur (European Standard) قرار دهید.
  2. فعال‌سازی ریست: سپس، پارامتر 084B را بر روی 01 قرار دهید تا تمامی پارامترهای این درایو به تنظیمات کارخانه برگردد.
  3. ترکیب کلیدها: همزمان کلیدهای جهت بالا (▲) و پایین (▼) روی کی‌پد را با هم فشار دهید و نگه دارید.
  4. تأیید ریست: حالا همزمان، برای سه ثانیه کلید Reset/STOP را نیز فشار دهید و نگه دارید تا پارامتر 084b شروع به چشمک زدن کند.
  5. رها کردن: اکنون کلید Reset/STOP را رها کنید. با انجام این مراحل، پارامترهای کارخانه سازنده بر اساس استاندارد اروپایی در حافظه درایو بارگذاری و ذخیره می‌شوند. این فرآیند می‌تواند برای عیب‌یابی یا آماده‌سازی درایو برای یک کاربرد جدید مفید باشد.

روش توقف موتور و کنترل فن خنک‌کننده

پارامتر 091B روش توقف موتور (Motor Stop Method) را مشخص می‌کند. این پارامتر برای کنترل نحوه توقف موتور پس از قطع فرمان Run بسیار مهم است:

  • در اکثر کاربردها، نیاز است که سرعت موتور بر اساس یک شیب تعریف شده کاهش پیدا کند تا سرعت موتور به حداقل خود یا صفر برسد. برای این منظور 00=091B تنظیم می‌گردد (توقف با کاهش سرعت کنترل شده).
  • در برخی کاربردها مانند فن و هواکش، نیاز است که موتور و بار بر اثر اینرسی خودشان بایستند و درایو نقشی در کاهش سرعت ندارد. بنابراین 01=091B (Free Run to Stop) قرار داده می‌شود. این روش در کاربردهایی که نیاز به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در هنگام توقف است یا توقف آهسته مشکلی ایجاد نمی‌کند، مفید است.

برای کنترل عملکرد فن خنک‌کننده درایو، پارامتر 092B کاربرد دارد. فن خنک‌کننده درایو نقش حیاتی در حفظ دمای کاری مناسب آن ایفا می‌کند و طول عمر درایو را افزایش می‌دهد:

  • اگر فن درایو همواره در حال کار باشد، عمر فن ممکن است کاهش یابد. می‌توان مقدار پارامتر 092B را روی 01 قرار داد تا فقط زمانی که درایو در حال کار است (یعنی موتور در حال چرخش است)، فن خنک‌کننده درایو روشن شود. این تنظیم به افزایش طول عمر فن و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

از پارامترهای 095B و 096B برای کنترل مقاومت ترمز دینامیکی (Resistor Braking) استفاده می‌شود که پیش‌تر به آن اشاره شد. همچنین، از پارامترهای 098B و 099B برای مشخص نمودن سنسور حرارتی موجود بر روی موتور که وظیفه حفاظت موتور در برابر داغ شدن را به عهده دارد، استفاده می‌شود. این قابلیت حفاظتی بسیار مهم است و از آسیب دیدن موتور به دلیل افزایش بیش از حد دما جلوگیری می‌کند.

پارامترهای 100B تا 113B در زمانی که بخواهیم منحنی V/F را خودمان مقداردهی کنیم (User Defined V/F) کاربرد پیدا می‌کند. برای این کار، مقدار پارامتر 044A باید روی 02 قرار داده شده باشد. این قابلیت امکان تنظیمات بسیار سفارشی را برای کاربردهای خاص فراهم می‌آورد.


ترمز مکانیکی: هماهنگی درایو با سیستم ترمز خارجی

درایو Hitachi SJ700 قابلیت هماهنگی با ترمزهای مکانیکی نصب شده بر روی موتور را نیز دارد. این ویژگی به ویژه در کاربردهایی مانند بالابرها، جرثقیل‌ها و آسانسورها که نیاز به نگه‌داشتن بار در حالت سکون به صورت ایمن وجود دارد، بسیار مهم است.

جدول زیر، پارامترهایی را نشان می‌دهد که بر عملکرد ترمز مکانیکی که بر روی موتور نصب می‌گردد، تأثیر دارند:

پارامتر توضیح پارامتر
120B فعال یا غیرفعال نمودن ترمز مکانیکی (Mechanical Brake Enable/Disable).
121B تأخیر در باز شدن ترمز در زمان استارت (Brake Open Delay at Start). این پارامتر زمان لازم برای باز شدن کامل ترمز قبل از شروع حرکت موتور را تعیین می‌کند.
122B تأخیر فیدبک ترمز در زمان استارت (Brake Feedback Delay at Start).
123B تأخیر در بسته شدن ترمز در زمان توقف (Brake Close Delay at Stop). این زمان لازم برای بسته شدن کامل ترمز پس از توقف موتور است.
124B تأخیر در فیدبک ترمز (Brake Feedback Delay).
125B فرکانس درایو در زمان باز شدن ترمز (Drive Frequency at Brake Open). این پارامتر حداقل فرکانسی را مشخص می‌کند که درایو باید به آن برسد تا فرمان باز شدن ترمز صادر شود.
126B حداقل جریان خروجی درایو در زمان باز شدن ترمز (Minimum Output Current at Brake Open). این پارامتر حداقل جریانی را تعیین می‌کند که باید به موتور اعمال شود تا درایو فرمان باز شدن ترمز را صادر کند.

برای کنترل ترمز مکانیکی روی موتور، یکی از رله‌های خروجی درایو باید توسط پارامترهای گروه C به عنوان رله کنترل‌کننده ترمز مکانیکی تعریف شود. این هماهنگی بین درایو و ترمز مکانیکی، ایمنی و کارایی سیستم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.


پارامترهای گروه C: پیکربندی ورودی و خروجی‌های درایو

گروه پارامترهای C در اینورتر Hitachi SJ700 به منظور معرفی و پیکربندی ترمینال‌های ورودی و خروجی درایو، و همچنین تعیین عملکرد هر یک از آن‌ها به کار می‌رود. این گروه امکان سفارشی‌سازی کامل نحوه تعامل درایو با سیستم کنترل خارجی و سایر تجهیزات را فراهم می‌کند.

تعریف ورودی‌های دیجیتال

پارامترهای 001C تا 008C برای تعریف عملکردهای مختلف ورودی‌های دیجیتال ترمینال‌های 1 تا 8 استفاده می‌شوند:

پارامتر توضیح پارامتر
001C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 1.
002C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 2.
003C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 3.
004C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 4.
005C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 5.
006C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 6.
007C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 7.
008C تعریف ورودی دیجیتال ترمینال 8.

هر کدام از پارامترهای 001C تا 008C می‌توانند یک مقدار عددی بین 01 تا 75 داشته باشند که نوع عملکرد ترمینال در صورت فعال شدن (مانند فرمان Run، فرمان Reset، انتخاب سرعت چندگانه و …) را نشان می‌دهد. این انعطاف‌پذیری به کاربر اجازه می‌دهد تا ورودی‌های دیجیتال را متناسب با نیازهای دقیق کاربرد خود پیکربندی کند.

پارامترهای 011C تا 019C نیز نوع کنتاکت ورودی (از لحاظ بسته یا باز بودن کنتاکت – NO یا NC) را برای ورودی‌های ترمینال‌های 1 تا 8 مشخص می‌کند. در حالت پیش‌فرض، همه کنتاکت‌ها NO (Normally Open) محسوب می‌شوند، اما می‌توانید آن‌ها را برای مطابقت با سیم‌کشی کنترل خود تغییر دهید.


تعریف خروجی‌های دیجیتال

پارامترهای 021C تا 029C برای تعریف و پیکربندی خروجی‌های دیجیتال اینورتر Hitachi SJ700 استفاده می‌شوند:

پارامتر توضیح پارامتر
021C معرفی خروجی دیجیتال ترمینال 11.
022C معرفی خروجی دیجیتال ترمینال 12.
023C معرفی خروجی دیجیتال ترمینال 13.
024C معرفی خروجی دیجیتال ترمینال 14.
025C معرفی خروجی دیجیتال ترمینال 15.
026C معرفی رله خروجی آلارم (Alarm Relay Output). این خروجی برای اعلام وضعیت‌های هشداردهنده استفاده می‌شود.
027C معرفی خروجی دیجیتال FM (Frequency Monitor Output). این خروجی می‌تواند برای نظارت بر فرکانس خروجی درایو استفاده شود.
028C معرفی خروجی دیجیتال AM (Analog Monitor Output). این خروجی می‌تواند برای نمایش یک متغیر آنالوگ (مانند جریان یا ولتاژ) استفاده شود.
029C معرفی خروجی دیجیتال 1AM.

مقدار عددی که در پارامترهای 021C تا 029C قرار می‌گیرد، می‌تواند عددی بین 00 تا 56 باشد که عملکرد هر خروجی را تعیین می‌نماید (مانند فعال شدن درایو، رسیدن به سرعت خاص، وضعیت خطا و …).

با پارامترهای 031C تا 036C نیز می‌توان وضعیت خروجی‌ها را NO (Normally Open) یا NC (Normally Closed) تعریف نمود. این قابلیت امکان سازگاری درایو با انواع مختلف مدارهای کنترلی را فراهم می‌کند.

به منظور کالیبره نمودن ورودی‌های آنالوگ O، OI و O2 نیز از پارامترهای 081C تا 123C استفاده کنید. کالیبراسیون صحیح ورودی‌های آنالوگ برای اطمینان از دقت کنترل سرعت و سایر متغیرها بسیار مهم است.


پارامترهای گروه H: تنظیمات موتور و اتوتیونینگ

گروه پارامترهای H در اینورتر Hitachi SJ700 به تنظیمات مربوط به موتور و قابلیت اتوتیونینگ (Auto-Tuning) اختصاص دارد. اتوتیونینگ یک ویژگی حیاتی است که به درایو امکان می‌دهد تا به صورت خودکار مشخصات موتور متصل شده را شناسایی کرده و پارامترهای داخلی خود را برای بهترین عملکرد با آن موتور تنظیم کند. این فرآیند باعث افزایش کارایی، کاهش مصرف انرژی و بهبود پایداری سیستم می‌شود.

پارامتر توضیح پارامتر
H001 نوع اتوتیون درایو و موتور (Auto-Tuning Type).
01 = اتوتیون ساکن (Static Auto-Tuning): این نوع اتوتیون بدون چرخش موتور انجام می‌شود و برای موتورهایی که نمی‌توانند در حین اتوتیون حرکت کنند (مثلاً به دلیل بار متصل)، مناسب است.
02 = اتوتیون گردان (Rotational Auto-Tuning): این نوع اتوتیون نیاز به چرخش موتور دارد و دقیق‌ترین نتایج را ارائه می‌دهد، زیرا درایو می‌تواند پاسخ موتور را در حین حرکت واقعی اندازه‌گیری کند.
H002 انتخاب اطلاعات موتور (Motor Information Selection).
00 = موتور با اطلاعات استاندارد (Standard Motor Information): درایو از اطلاعات نامی موتور که به صورت دستی وارد شده‌اند، استفاده می‌کند.
01 = موتور با اطلاعات بدست آمده از اتوتیون (Motor Information from Auto-Tuning): درایو از پارامترهایی که به صورت خودکار توسط فرآیند اتوتیون محاسبه شده‌اند، استفاده می‌کند.
H003 توان نامی موتور (Nominal Motor Power) بر حسب کیلووات (kW).
H004 تعداد قطب‌های موتور (Number of Motor Poles).

نکته مهم: انجام اتوتیون برای هر موتور جدیدی که به درایو متصل می‌شود، به شدت توصیه می‌شود. این کار باعث می‌شود درایو به بهترین شکل با ویژگی‌های خاص موتور شما سازگار شود و حداکثر عملکرد و کارایی را ارائه دهد.

تیم فنی الکترومارکت با ارائه مشاوره تخصصی و خدمات تعمیرات انواع درایو، آمادگی دارد تا در اجرای پروژه‌های صنعتی شما همراه باشد. جهت ارتباط با ما به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

📞 تماس با ما – الکترومارکت

🔧 الکترومارکت با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره، فروش و تعمیر انواع اینورتر، آماده خدمت‌رسانی به شماست.

📍 دفتر مرکزی: شهریار خیابان شهید رزاق دوست پلاک ۱۷ 
📱 تلفن تماس: ۰۹۱۲۲۶۵۹۱۵۴
🌐 وب‌سایت: electromarket.ir
📩  در دسترس برای مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا