آهنرباهای فریت
آهنرباهای فریت Ferrite Magnets سرامیکهایی هستند که از ترکیب اکسید آهن و فلزهای دو ظرفیتی مانند باریم، استرانسیم،سرب، نیکل، کبالت و … ساخته میشوند. فریتها جزء مواد فریمغناطیسی هستند. آنها سخت و شکنندهاند و رنگشان خاکستری یا سیاه است.
کی از خاصترین کاربردهای فریت ها، تولید امواج رادیویی است که برای اولین بار در دنیا پرفسور دنیل استفانینی در سال 1992 روش جدید رسوبزدایی با استفاده از فریت ها را ابداع و آن را ثبت اختراع نمود و تاکنون بدون افشاء نحوه عملکرد ، شکت هیدروپت انگلستان است که در دنیا دانش فنی فرآوری آب ، با فنّاوری فریت را در اختیار دارد.
رسوبزدایی با فنّاوری فریت در مدلهای خانگی ،تجاری و صنعتی در 8 مدل اصلی در انگلستان تولید میگردند.
فریت ها ترکیبات سرامیکی میباشند که از اکسید آهن ، مولیبدن ، باریم و استرانسیوم در شرایط خاص ساخته میشود بهنحویکه یونهای آهن در مرکز بلورهها قرار میگیرند که با مولیبدن ، باریم و استرانسیوم احاطهشده است .
دلیل خاص بودن فریت های شرکت هیدروپت که آنرا غیرقابل کپیبرداری مینماید ، آنالیز مواد تشکیلدهنده آن نیست بلکه زمان و مقدار تزریق مولیبدن و استرانسیوم و توالی تزریق در فرکانسهای خاص میباشد .
فریت ها در رسوبزدای هیدروفلو نقش هسته ترانسفورماتور با فرکانس بالا را بازی میکنند و از آلیاژ بسیار خاص و پیچیده ساخته میشوند که قادر هستند سیگنالهای ارسالی را تا کیلومترها با حداقل توان دستگاه القاء نمایند.
فنّاوری فریت بههیچعنوان از مغناطیس یا آنتن الکترومغناطیسی یا هر وسیلهای میدانهای مغناطیسی دائم یا متغیر دارد استفاده نمینماید و مبانی طراحی کاملاً منحصربهفرد دارد و از اصول ترانسفورماتور استفاده مینماید.
اهمیت فنّاوری فریت در کاربردهایی مثل چاههای عمیق ،چاههای نفت و گاز و خطوط انتقال سیال نمایانگر میباشد.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد فریتها این است که امواج الکترومغناطیسی با طول موجهای بلند را جذب میکنند.
درحالیکه فلزها آنان را منعکس میکنند و مواد عایق آنها را از خود عبور میدهند.
از این ویژگی برای جذب امواج رادار و پنهانکاری هواپیماها استفاده میشود. برای این کار هواپیماها را بارنگهای خاصی که از فریتها ساخته میشوند رنگآمیزی میکنند.