آموزشیاینورتر

چه مواردی باید درهنگام راه اندازی اینورتر مورد بررسی قرار گیرد؟

راهنمای نصب اینورتر

هدف از راه اندازی اینورتر سرعت متغیر (SINUS VEGA)-(VSDs)-(VFD)

ارائه و ارزیابی پارامترهای اصلی در اینورتر سانترنو سینوس وگا.

هدف اصلی چک لیست و اطمینان خاطر قبل از تحویل نصب و استارت پروژه است.

برای این که اطمینان حاصل شود:

1.اینورتر AC و موتور باید به درستی نصب شده باشند و در زمان نصب اینورتر استاندارد های ایمنی و سیم کشی، برای مثال:  IEC 60364 و یا استاندارد  AS 3000 استرالیا، باید رعایت شوند.

2. کابل های قدرت و موتور به درستی سایزبندی شده، نصب و بسته شوند.

3. همه قسمتهای پوشش های محافظ که کابل قدرت را پوشانده اند، در هر دو سمت از ابتدا و انتهای کابل ( یعنی در هر دو سر از کابلی که از یک سمت به پایانه PE در اینورتر و در انتهای سر دیگر خود به موتور، DB و یا MCC وصل می شود) باید به درستی ارت شوند.

4. کابل های کنترل، با توجه به طراحی و اتوماسیون مورد نیاز سیستم  کنترل نصب شده است.

5. همه ی پوشش های محافظ کابل قدرت، فقط از یک سمت، به درستی ارت شوند.

ترجیحا در سمت مربوط به سیستم کنترل فرآیند ( آن سمتی از انتهای کابل که بهتر ارت می شود).

6. قبل از راه اندازی و جریان یافتن انرژی برای اولین بار در سیستم، نباید هیچ نقصی در کابل ها وجود داشته باشد.

7.اگر مسافت اینورتر فرکانس متغیر تا موتور بیش از 100 متر میباشد حتما از چوک خروجی استفاده شود.

اسپیک (نوسانات شدید)ولتاژ بالا (DV/ DT) و حفاظت موتور

8.حتما در اینورتر هایی با توان بالای 75 کیلووات از چوک DC استفاده شود.(در صورت نبود چوک DC داخلی)

چه مواردی باید درهنگام راه اندازی اینورتر مورد بررسی قرار گیرد؟
چه مواردی باید درهنگام راه اندازی اینورتر مورد بررسی قرار گیرد؟

مقایسه چوک ورودی AC در مقابل چوک لینک DC در الکترومارکت

 

اگر در اینورتر های بالای 75 کیلووات یا حتی در رنج های پایین تر ترمینال جمپر بین P1 و DC+ وجود داشت بیان گر این است که اینورتر فوق فاقد چوک DC داخلی است.

 

انتخاب تنظیمات کاربردی صحیح برای نصب اینورتر

” تنطیم پارامترهای مهم در اینورتر در زمان نصب  از مقوله هاییست که کمتر به آن اشاره میشود.

هنگامی که تمام بررسی های پایه ای صورت گرفت و برگه تست راه اندازی تکمیل شد،

اینورتر سرعت متغیر آماده راه اندازی می باشد.

بررسی توان خازنی کابل + چالش ها و راه حل ها

توصیه می شود که وقتی انرژی برای اولین بار به اینورتر منتقل می شود، هیچ جریانی نباید از کابل های موتور عبور کند،(کابل های موتور باید قطع باشد) البته این شرایط فقط تا زمانی ادامه دارد که همه تنظیمات پارامترهای اساسی اینورتر نصب شوند و از درستی ست کردن پارامترها اطمینان حاصل فرمایید.

این کار می تواند جلوی بروز مشکلاتی مانند: راه اندازی موتور در جهت اشتباه و شروع حرکت موتور با شتابی که بیش از حد سریع است را بگیرد. باز بودن درپوش مدار ( درپوش محفظه مدار)، هیچ خطری را در فرآیند راه اندازی یک مبدل PWM (اینورتر فرکانس متغیر)  ایجاد نمی کند.

KEYPAD SINUS PENTA
KEYPAD SINUS PENTA
NEW KEYPAD SINUS PENTA
NEW KEYPAD SINUS PENTA

بعد از نصب فیزیکی اینورتر زمانی که تنظیمات مهم اولیه اینورتر تکمیل شده و تمامی بررسی ها تحت بار الکتریکی صورت گرفت، کابل موتور تحت تست عایق بندی قرار گرفته و به سیستم متصل می شود تا تحت شرایط بی باری راه اندازی، مورد آزمایش قرار گیرد.

اینورتر سرعت متغیر فقط زمانی درست عمل خواهد کرد که:
پارامترهای مهم و اساسی به درستی و متناسب با آن کاربرد خاص، تنظیم شده باشند.

به طور مثال پارامترهایی که برای راه اندازی یک اکسترودر پلاستیک تنظیم میشود

نسبت به پارامترهایی که برای راه اندازی اینورتر روی قلاب جرثقیل تنظیم میشود متفاوت هستند.


موارد زیر پارامترهایی اساسی و پایه ای هستند .

باید قبل از اینکه اینورتر سرعت متغیر به یک بار مکانیکی متصل شود، مورد بررسی قرار گیرند:

–  ولتاژ پایه مناسب و درست، برای ولتاژ تغذیه انتخاب شود که برای اتصال موتور الکتریکی به خروجی نیز مناسب باشد.

در ایران،این ولتاژ استاندارد معمولا 400 ولت و 3 فاز می باشد.

در استرالیا این ولتاژ استاندارد معمولا 415 ولت و 3 فاز می باشد.

پس میتوان اطمینان حاصل کرد که نسبت مناسبی از ولت به هرتز برای موتور فراهم می شود.

ولتاژ تک فاز کشور های مختلف

فرکانس پایه مناسب و صحیح باید برای ولتاژ منبع تغذیه انتخاب شود تا برای اتصال موتور الکتریکی به خروجی مناسب باشد.

در ایران، این فرکانس استاندارد معمولا 50 هرتز می باشد.

از این رو، می توان اطمینان حاصل کرد که نسبت درستی از ولت به هرتز برای موتور فراهم شده است.

ولتاژ و فرکانس تک فاز در جهان
ولتاژ و فرکانس تک فاز در جهان

 

پس از آن، تنظیمات پارامترهای مهم و کاربردی اینورتر باقی مانده را می توان به شرح زیر انتخاب کرد:

1- حداکثر سرعت (Maximum speed)

حداکثر سرعت، معمولا روی فرکانس 50 هرتز تنظیم شده، اما اغلب روی سرعت بالاتری تنظیم می شود تا متناسب با کاربرد مورد نظر باشد.

لازم است اطمینان حاصل شود که این حداکثر سرعت، اینورتر را فراتر از حدود مجاز نبرد.

F0.07=Upper limit~Max output freq

2- حداقل سرعت (Minimum speed)

حداقل سرعت، معمولا برای یک پمپ یا فن درایو صفر هرتز بوده، اما اغلب روی سرعت بالاتری تنظیم می شود تا متناسب با مقدار گشتاور ثابت در کاربرد مورد نظر باشد. لازم است اطمینان حاصل شود که این حداقل سرعت، اینورتر را پایین تر از حدود مجاز نبرد.

F0.08=0~Upper limit of freq

3- جریان مجاز موتور  (Current Motor)

نسبت سایز موتور تعیین کننده جریان موتور و اصلی ترین و قابل اطمینان ترین عامل برای تشخیص جریان دقیق موتور پلاک موتور میباشد.

رتبه جریان در اینورتر همیشه باید برابر یا بالاتر از درجه جریان موتور باشد.

برای حفاظت کافی از موتور، رتبه جریان باید بطورصحیح انتخاب شود.

F1.03=Rated current

حتما جریان دقیق موتور را در پارامتر مربوطه در اینورتر اعمال نمایید.

مخصوصا در اینورتر هایی که از لحاظ سایز در رتبه بالاتری از موتور انتخاب شده است.[/quote]

4- حدود جریان الکتریکی (Current limit)

حدود یا بازه جریان، گشتاور استارت موتور را تعیین می کند.

اگر انتظار می رود که مقدار گشتاور در شروع حرکت، بالا باشد،

رقم 180٪  در تنظیمات، بعنوان حداکثر مقدار گشتاور در هنگام راه اندازی، ارائه می شود.

البته در سری سینوس پنتا این عدد تا 250% نیز قابل افزایش است.

FL.07=Auto current limiting threshold

 

این حدود جریان برای لحظه استارت و جریان های لحظه ای که احتمال دارد به موتور وارد شود انتخاب میشود.

عواملی که باید برای انتخاب درست این عدد در نظر بگیرید مواردی است چون :

1-     نوع بار از نظر کاربری (آسانسور-پله برقی-پمپ-شناور-فن و…)

2-     تحمل جریان حد بالای موتور یا FLA موتور که در مدل ها و مارک های مختلف متفاوت میباشد.

تحمل حد بالای جریان که به درصد تنطیم میشود درواقع مقدار جریانی است که اینورتر میتواند در زمانی مشخص که این زمان معمولا با درصد تنظیم شده رابطه مستقیم دارد را تحمل نماید.

شما با تنظیم این عدد روی 150% در 60 ثانیه به موتور اجازه میدهید تا 50% جریان بیشتری را از عدد تنظیم شده که معمولا جریان پلاک موتور است را بتواند در زمان تعیین شده تحمل کند در بعضی از موارد باید این عدد بالاتر یا پایین تر انتخاب شود یا در تنظیم زمان دقت بیشتری شود.به عنوان مثال:

·         شما به هیچ عنوان در کاربردی مثل پمپ شناور جریان بالاتری نباید داشته باشید این یک قانون است اگر جریان موتور شما بالاتر از سطح مجاز (جریان پلاک موتور) رفت حتی در زمان های کوتاه به دنبال مشکل و رفع آن در سیستم باشید با بالابردن درصد تحمل جریان ریسک ایراد خرابی را بالا میبرید.

·         شما حتما در کاربردی مثل قلاب جرثقیل درصد بالای اضافه جریان را خواهید داشت به دلیل خاصیت نوع بار و محدودیت های انتخاب موتور.

“مقایسه چوک ورودی AC در مقابل چوک لینک DC در الکترومارکت”

5- زمان افزایش سرعت (Acceleration time)

زمان افزایش سرعت (Acceleration)، زمان بندی صعودی را از صفر تا حداکثر سرعت تعیین می کند.

این زمان بندی باید در رابطه با اینرسی بار مکانیکی و نوع (کاربرد) برنامه کاربردی آن انتخاب شود.

در یک برنامه پمپاژ،افزایش سرعت باید به حدی آهسته باشد که از ایجاد ضربه قوچ در لوله ها جلوگیری کند.

در یک پله برقی باید افزایش سرعت به حدی آهسته باشد که باعث سقوط افراد درحین حرکت نشود.

در یک کشنده ورق که وظیفه تغذیه ورق برای پرس های مکانیکی را دارد باید افزایش سرعت به حدی سریع باشد که پس از استارت برای کشش قبل از بسته شدن دهانه پرس تغذیه به صورت کامل صورت گرفته باشد.

F0.12=Acc time 1

6- زمان کاهش سرعت (Deceleration time)

زمان کاهش سرعت، یک زمان بندی نزولی از حداکثر سرعت تا مقدار صفر را تعیین می کند.

این تنظیمات فقط در صورتی قابل اجرا است که گزینه ” توقف رمپ” انتخاب شده باشد.

رها کردن در زمان استپ”  و ” ترمز DC ” از گزینه هاییست که در این مورد استفاده می شود.

F0.13=Dec time 1

برای درک هرچه بیشتر انرژی ترمز و ریجنریتیو توصیه میشود مقاله فوق را مطالعه فرمایید: انرژی ترمز و احیای آن (REGENERATIVE)

زمان کاهش سرعت، فقط زمانی می تواند کوتاه تر از زمان نرمال کاهش سرعت باشد که یک مقاومت ترمز دینامیکی در سیستم نصب شده باشد.

توجه داشته باشید شما میتوانید چندین تایم کاهش سرعت را در اینورتر های سانترنو داشته باشید.

تایم تنظیم شده در اینورتر برای استپ در زمان کاهش سرعت با پتانسیو متر یا موارد دیگر نیز اعمال میشود.

برای رفع این مشکل و داشتن تایمی کوتاه برای توقف و تایمی بلند برای کاهش سرعت در زمان کار موتور یا برعکس این فرایند میتوانید از تایم توقف دوم در حین کار استفاده کنید.

نباید در بارهایی با اینرسی بالا، زمان کاهش سرعت را خیلی کوتاه انتخاب نمود.

اگر زمان کاهش سرعت، پایین تر از زمان نرمال کاهش سرعت بارالکتریکی باشد، آنگاه ولتاژ DC به سطح بالاتری افزایش یافته (پدیده ریجنریتیو) و می تواند منجر به اعمال خطاهایی غیر منتظره ماننده (ولتاژ بیش از حد مجاز است) شود.

7- تقویت گشتاور شروع (Starting torque boost)

تقویت موتور و افزایش گشتاور، زمانی انجام می شود که بار الکتریکی، گشتاور اولیه بالایی داشته باشد. این ویژگی باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد تا از شار بیش از اندازه موتور در سرعت های پایین جلوگیری شود. وقتی تنظیمات بیش از حد بالا باشد، باعث می شود که موتور بیش از اندازه گرم شود.

F3.07=Torque boost

فقط باید میزان تقویت گشتاور را به اندازه کافی انتخاب نمود تا بتوان اطمینان حاصل کرد که درایو سرعت متغیر در طول زمان شروع، از گشتاور اولیه بار، بیشتر می شود.

تقویت گشتاور در کاربرد هایی مورد نیاز است که راه اندازی آن مشکل و سخت است اما بعد از راه اندازی جریان موتور به شدت کاهش میابد مثل:

سانتریفیوژهای قند- سانتریفیوژهای خشک کن فرش-آسیاب های پلاستیک یا سنگ شکن ها با چرخ لنگ بزرگ.

8- تنظیم اتوماتیک پارامترهای موتور (Auto tuning) و اینورتر

پارامتر فوق یکی از مهم ترین و حیاتی ترین پارامترهایی است که باید تنظیم شود .

تنظیم این پارامتر باعث افزایش راندمان و عملکرد بهتر الکتروموتور میشود.

با تنظیم این پارامتر  شناحت کامل موتور توسط اینورتر انجام میشود و پارامترهای :(Rated currentCurrent without loadStator resistanceRotor resistanceLeakage inductanceبه صورت اتوماتیک و فوق العاده دقیق انجام میشود.

P1.10=Auto tuning

توجه: پروسه Auto tuning باید در زمان بی باری موتور انجام شود و اگر شرایط جدا کردن بار را از موتور ندارین پارامتر فوق را به صورت استاتیک عملیاتی کنید.

اینورتر سینوس وگا
اینورتر سینوس وگا

سخن پایانی //

تنظیمات دیگری نیز وجود دارد که لازم است در درایو های سرعت متغیر دیجیتالی و مدرن، به آنها توجه شود.

مواردی که در بالا آمده، بسیار مهم بوده و باید قبل از راه اندازی بررسی شود.

بقیه پارامترها معمولا دارای یک مرحله تنظیم پیش فرض هستند که احتمالا برای اکثر برنامه های کاربردی مناسب خواهد بود.

با این حال، این آیتم ها باید مورد بررسی قرار گرفته و برای داشتن عملکردی بهینه، تنظیم شوند.

برای بهترین شکل راه اندازی اینورتر خود به گروه مهندسی الکترومارکت اعتماد کنید.

19 اطلاعات ضروری که می توانید بر روی پلاک موتور بیابید

ایجاد خطا در اینورتر را جدی بگیرید .

قبل از ریست کردن و استارت مجدد خطای مورد نظر را بررسی و رفع نمایید.

لیست خطاهای اینورتر و توضیح کوتاه دلیل خطا در دفترچه راهنمای اینورتر موجود است.

حتما به حافظه خطاها مراجعه کنید و پارامترهای جریان و فرکانس موتور را در زمان ایجاد خطا بررسی نمایید.

بازرسی و سرویس دوره ای اینورتر :

سرویس دوره ای اینورتر یکی از الزامات تولید است

• اندازه گیری ولتاژ و جریان ورودی اینورتر و ثبت آن.
• اندازه گیری هر سه جریان خروجی درایو با مولتی متر ومقایسه آن با نمایشگر پانل وهمچنین سه فاز خروجی نسبت به یکدیگر و ثبت آن.
• ثبت ولتاژ لینک DC از روی پانل دستگاه.
• ثبت دمای داخلی درایو از روی پانل دستگاه.
• بررسی نمایید که اینورتر لرزش نداشته باشد.
• بررسی نمایید که کابلهای متصل به اینورتر یا همان اینورتر گرم نباشند.
• بررسی نمایید که فن اینورتر به نرمی کار کند وصدای غیر عادی نداشته باشد.

جریان هوای فن کم و ضعیف نباشد

درایو را خاموش نموده و پس از گذشت ده دقیقه به جهت تخلیه خازنهای لینک DC موارد زیر را چک کنید.

• پره های فن را بازبینی نمایید تا گرد و خاک روی آن ننشسته باشد و یا شکستگی نداشته باشد.
• باد گرفتن فن و هیت سینک و بردها و تمیز نمودن آنها توسط قلم نقاشی.

در تمیز کردن و باد گرفتن بردها بایستی دقت فراوان به عمل آید.
• فن خارجی موجود در تابلوی برق را بازبینی نمایید و فیلتر آنها را تعویض کنید.
• اطمینان از محکم بودن ترمینالهای قدرت وکنترل بوسیله پیچ گوشتی و یا آچار بسیار مهم میباشد .

شل بودن سیمها مقدمه ایجاد گرما وحتی آتش سوزی میباشد.

در ضمن اطمینان حاصل نمایید که اینورتر بی برق باشد.
• در صورتی که اینورتر نیاز به تعمیرات اساسی داشت و میبایست اینورتر جایگزین نصب شود.

بایستی در صورت نگهداری اینورتر جایگزین در انبار بیش از یک سال تا هجده ماه (بسته به شرایط گرمای محیط انبار) با استفاده از اتو ترانسفورمر و یا منبع تغذیه DC به ورودی درایو به آهستگی ولتاژ اعمال نمیایید و به مدت ۵ ساعت درولتاژ نامی و بدون بار دستگاه را روشن نگه دارید تا خازن های اینورتر شارژ و بازیابی شوند.

قطعات زیر بایستی پس از زمانهای مقرر تعیین شده تعویض گردند:

• فن اینورتر پس ازحدود ۲۰۰۰۰ ساعت ( ۲٫۵ سال) کارکرد.
• خازنهای لینک DC پس از حدود ۴۰۰۰۰ ساعت (۴٫۵ سال) کارکرد.
**طول عمر فن وخازن کاملا وابسته به شرایط محیط می باشد و ممکن است زودتر از شرایط فوق نیاز به تعویض داشته باشد.

گروه مهندسی الکترومارکت در خدمت شما است.

مطالب الکترومارکت را در کانال تلگرام الکترومارکت دنبال کنید.

متشکرم که تا انتهای این مقاله با ما بودید منتظر نظرات خوبتون هستم.

 

ما در 24 ساعت از 7 روز هفته منتظر شنیدن صدای شما هستیم
02165292580
02165295301

 

یوسف رجبی

یوسف-مهندسی کنترل صنعتی,برنامه نویس و بنیان گذار الکترومارکت طراح و برنامه نویس سیستم های مبتنی بر اتوماسیون صنعتی.طراح پروژه های انرژی سیوینگ بر پایه تکنیک های نوین, حرفه ای در برنامه نویسی اتوکد,ای پلن و طراحی وب سایت

‫۵۹ نظرها

  1. سلام
    یک اینورتر abb880 داریم که حافظه آن ایراد پیدا کرد و بعد از تعویض حافظه کلیه تنظیمات مجدد تنظیم شد و یک موتور با توان ۳۷ کیلووات را راه اندازی میکند و آن موتور به یک چرخ طیار متصل است موردی که الان داریم داغ کردن موتور است آیا پارامتر خاصی باید تنظیم میشده یا نه ممنون

  2. سلام به شما استاد گرامی
    من یک برقکار شرکت cnc هستم و اسپیندل موتور را با درایو teco e310 راه اندازی می کنیم
    ولی تا به حال هیچ خطایی این اینورتر به ما نداده تا جایی که اینورتر می سوزد
    یک فاز خروجی هم اگه قطع شود باز هم خطا نمی دهد
    ممنون میشم علت خطا ندادن ایورتر را توضیح دهید
    با اینورتر تتا هم امتحان کردیم همین مشکل را داشت

  3. سلام علیکم و عرض خدا قوت خدمت شما عزیز دلسوز و با معرفت دارم و همچنین همکاران گرامی
    بنده یک اینورتر تک به سه فاز سانیو دو اسب رو برای یک موتور سه فاز یک اسب راه اندازی کردم و نصب اپن رو خودم انجام دادم و تنظیمات پارامتر ها رو با کمک یکی از مهندس های شرکت‌های تاسیسات بصورت تلفنی انجام دادم و الان دوتا مشکل دارم اول اینکه این سیستم روی یک دستگاه خراطی نصب هست و زمانی که با دستگاه کار میکنم یک مقدار که بار به دستگاه وارد میشه در حدی که موتور بدون اینورتر اصلا کپ نمی‌کرد و به ما ش ادامه میداد چه در ۳ فاز و هم در تک فاز اول الان موتور خیلی راحت وامیسته و بار را که از دستگاه بر میدارم راه میفته این مشکل در دورهای پایین خیلی مشهود تر هست ضمنا موتور سه فاز ۳۰۰۰ دور هست و مشکل دوم اینکه دستگاه کلا برق دار شده مخصوصا زمانی که ولوم دستگاه رو کمی بالا میبرم احساس میکنم شدت برق افزایش پیدا می‌کنه و مدام دست های من که با دستگاه تماس پیدا می‌کنه برق میگیره و اینکه سیم آرت اینورتر رو هم من وصل نکردم چون جایی برای نصب سیم آرت مثل چاه آرت ندارم در کارگاه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید خدا خیرتون بدهد
    اینورتر مدل sanyo -s 2000 هست ممنون از شما

  4. سلام.یک پمپ اب ۲۲۰۰ وات را با منبع برق اظطرای با حدااکثر تحمل توان ۳۰۰۰ وات لحظه ای می خواهم راه اندازی کنم ایا با اینورتر می توان توان راه اندازی موتور را تا این حد پائین اورد

  5. با سلام
    مهندس گرامی لطفا در صورت امکان مدار کنترل چندین درایو با ولوم های اختصاصی و یک ولوم برای سنکرون کلیه درایو ها ترسیم شود
    با تشکر

  6. سلام مهندس خسته نباشید
    این که گفته میشود درایو به المان حفاظتی از جمله منترل بار و کنترل فاز احتیاج ندارد رو میشه توضیح بدین
    یعنی برق تغذیه درایو نباید از کمترل فاز عبور کنه؟

  7. سلام و ارادت خدمت مهندس رجبی
    جناب یه درایو قدیمی موتور AC دارم زمانی که درایو run میشه بدون اعمال هیچگونه ولتاژ set point موتور شروع به حرکت میکنه ولوم از مدار خارج میکنم حرکت نداره ولی موتور صدا دار میشه . Acceleration درایوم کم میکنم بازم بی نتیجه هست احتمالش هست تاخو موتور مشکل دار شده باشه؟

  8. با سلام
    شما گفتین که برای برقدار کردن درایوها با انبارش ظولانی مدت از اتو ترانس استفاده کنیم،یعنی سه سر خروجی ترانس رو باید به سه سر ورودی وصل کنیم؟و بعد آرام آرام ولتاژ رو در حد ولتاژ نامی ترانس بالا ببریم؟

  9. سلام و عرض ادب
    معمولا بین درایو سه فاز و موتور از فیوز استفاده نمی شود. در واحد صنعتی ما اخیرا بر اثر زخمی شدن کابل سرووموتور، فاز و نول آن اتصالی کرده و جریان شدید وارد سروودرایو شده و باعث سوختن قطعات ورودی آن شده است. آیا امکان استفاده از فیوز یا محافظ جریان overload بین درایو و موتور وجود دارد؟ آیا روشی برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد. در ضمن سروو موتور ما یک کیلووات است.
    از مطالب مفید و توجه شما بسیار متشکرم.

    1. سلام بین درایو و موتور سروو هیچ قطعه ای نباید استفاده شود درایو تمام حفاظت های لازم را دارد. مشکل شما در ورودی رخ داده است از فیلتر ورودی استفاده کنید و کنترل کننده ولتاژ قدرت و حتما سعی کنید مسیر های کابل ورودی و خروجی درایو ایزوله باشد و به راحتی آسیب نبیند.

  10. با سلام
    امکان دارد بعد از راه اندازی موتور توسط اینورتر توسط دو عدد کنتاکتور یکی برق ورودی اینورتر را قطع و دومی مستقیما موتور را برقدار کند تا اینورتر از مدار خارج شده و موتور با دور نامی به کار ادامه دهد و همچنین خروجی اینورتر برقدار بماند ؟
    توان موتور ۳۱۵ کیلو وات و اینورتر امترون VFX 2.0 می باشد.
    با تشکر

  11. سلام.من از اینورتر ال اس برای کنترل یک موتور ۱۴۶۰ دور ۵۰ هرتز استفاده می کنم.
    در بالا دیدم اشاره کرده بودید که نباید فرکانس را بیش از ۱۰ درصد افزایش داد ولی در ماشین های سی ان سی موتور های اسپیندل با ۱۵۰۰ دور و فرکانس بیس ۵۰ هرتز تا دورهای ۸۰۰۰ دور به راحتی و زمان طولانی کار می کنند.چه تفاوتی وجود داره و میشه کامل تر توضیح بدید؟
    در کل در موتور های القایی مورد اول امکان گرفتن سرعت بیش از ۱۰ درصد مناسب نیست ؟ و بهتره درایو را فقط برای استفاده در سرعت های کمتر از سرعت نامی استفاده کرد؟

    1. سلام اگر به پلاک موتور های اسپیندل دستگاه های CNC به صورت دقیق توجه کنید متوجه اصل موضوع میشوید. موتور های استفاده شده در اسپیندل های تراش معمولا فرکانس اری بیش از ۵۰ هرتز دارن ۱۰۰ هرتز یا ۲۰۰ یا حتی ۶۰۰ هرتز هم من دیدم.فرکانس خروجی اینورتر های فرکانسی در برند های مختلف بین ۴۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار هرتز قابل تنظیم است. چون موتور هایی ساخته شده است که قابلیت کار در این فرکانس هارو دارند مثل سانتریفیوژ های غنی سازی اورانیوم که فرکانس کاری بیش ۱۰۰۰ هرتز دارند. در مقاله فوق ذکر شده است که بیش از ۱۰ درصد از فرکانس نامی پلاک موتور مجاز نیستین بالاتر ببرین.

  12. باسلام خدمت استادگرامی ودلسوز..بنده برقکارم ودرشرکت گونی سازی کارمیکنم ..یکی ازدستگاههای خط تولید بااینورتورکارمیکنه که الکترپموتورش حدود ۲۲کیلووات هست..درحین کاربعضا سرعت الکتروموتورکاهش پیدامیکنه که درخط تولید نخ مشکل عمده بپجودمیاره..میخاستم بدونم دلیل این مشکل میتپنه مکانیکی باشه یا ازاینورتور..موتورگیربکس داره وسرعت باپتانسیومترخارجی تنظیم میشه..باتشکر

    1. سلام میتونه از پتانسیومتر باشه میتونه از تنظیمات اینورتر باشه و همچنین میتونه از فشار های لحظه ای بار مکانیکی باشه.
      بهترین تست اینه ولوم رو از مدار خارج کنید بزارین روی کیپد و بررسی کنید ببینید بازم این مشکل هست یا نه.
      بهترین روش برای راه اندازی موتور هایی که دقت دور انها در پروسه تولید اهمیت بالایی دارد راه اندازی موتور و درایو در حالت کلوز لوپ است و با استفاده از یک عدد انکودر و کارت های مربوطه دقت دور بسیار بالایی را خواهید داشت.

  13. سلام من یک عدد درایو تکو a510s دارم با فرکانس ۲هرتز میخام موتور گیربکس رو راه‌اندازی کنم موتور وای میسته راه حل پیشنهادی شما و نحوه انجام ش رو میتونید برام توضیح بدید

    1. سلام نکته اول اینکه باید به صورت دقیق بررسی کنید ببینید توان موتور فوق درست انتخاب شده است یا نه.
      نکته دوم: فرکانس حد بالا را روی ۵۰ هرتز تنظیم کنید ۰۱-۰۲
      نکته سوم: پارامترهای موتور رو به صورت دقیق وارد کنید.
      نکته چهارم: مد کنترلی روی SLV یا SLV2 بزارین و تست کنید.
      نکته پنجم: حتما موتور رو در حالت بی باری اتوتیون کنید.

  14. سلام دستگاه من خیلی آمپر میکشد و باعث سوختن و قطع کردن فیوز ها میشود اگر اینورتر نصب کنم دور آمپر کاهش می یابد (موقع استارت اولیه )

    1. سلام بله یکی از قابلیت های اینورتر حذف مکش جریان اولیه استارت است
      در واقع با نصب اینورتر بعد از استارت جریان از نقطه صفر شروع به بالا رفتن میکند تا جریان مورد نیاز موتور
      با نصب اینورتر قابلیت های فوق به دستگاه شما اضافه میشود:
      حذف مکش جریان
      حذف ضربات مکانیکی
      استارتر نرم و استپ قابل کنترل
      انرژی سیوینگ حداقل ۲۰ درصد و تا ۸۰ درصد
      قابلیت افزایش و کاهش دور
      گشتاور ثابت در تمامی دورها
      حفاظت کامل از موتور
      حذف تاثیر نوسانات ولتاژ شبکه در کارکرد موتور و ….
      موفق باشید.

  15. عرض سلام .لطفا بفرمایید با استفاده از اینورتر حداکثر تا چقدر میتوان فرکانس الکتروموتور شناور را کاهش داد بطوریکه به الکتروموتور شناور آسیب نرسد.منظورم هم فرکانس استارت و فرکانس نهایی میباشد.

    1. سلام
      فرکانس حد پایین بستگی به ساختار مکانیکی پمپ شما دارد مثلا در بعضی از شناور ها به دلیل وجود کف گرد پایین آوردن دور موتور کمتر از ۵۰ درصد دور نامی به هیچ وجه توصیه نمیشود و باعث سایش کفگرد و سوختن موتور میشود و در بعضی از پمپ ها نیز پایین آوردن بیش از حد دور باعث عدم پمپاژ میشود و مشخص کردن این حد توسط شرکت سازنده پمپ باید مشخص شود.
      در مورد فرکانس حد بالا نیز در کف کش ها و پمپ های عمیق توصیه میشود بیشتر از ۲۰ درصد افزایش فرکانس نداشته باشین به شرط اینکه جریان نامی موتور از حد استاندارد موتور تجاوز نکند.

      1. درود بر شما.تشکر از بابت پاسخ شما.لطفا راهنمایی بفرمایید در التروپمپهای شناوربرای کاهش دبی پمپ تا چه مقداری میتوان فرکانس موتوررا کاهش داد.در واقع منظوربنده این است که فرکانس حد بالارا تا چه اندازهای میتوان زیر ۵۰ هرتز تنظیم کرد.ممنون

          1. سلام پاسخ قبلی شما رو با دقت خواندم.کسب اطلاعات از شرکتهای سازنده به سختی انجام میشود.اطلاعات ارائه شده بیشتر جنبه اقتصادی و بازاریابی دارد.در هر صورت از بابت اینکه وقت گذاشتید و پاسخ دادید تشکر میکنم.

            1. کمتر از ۵۰ درصد دور نامی به هیچ وجه توصیه نمیشود و باعث سایش کفگرد و سوختن موتور میشود و در بعضی از پمپ ها نیز پایین آوردن بیش ۵۰ درصد دور باعث عدم پمپاژ میشود.
              در مورد فرکانس حد بالا نیز در کف کش ها و پمپ های عمیق توصیه میشود بیشتر از ۲۰ درصد افزایش فرکانس نداشته باشین به شرط اینکه جریان نامی موتور از حد استاندارد موتور تجاوز نکند.

  16. سلام
    ما از یک درایو برای راه اندازی پمپ داخل چاه آب استفاده کردیم و فرمان کنتاکتور موتور از یک رله کنترل سطح نصب شده در داخل مخزن صادر میشه،مشکلی که بوجود اومده اینه که وقتی راه کنترل سطح فرمان رو صادر میکنه و کنتاکتور عمل میکنه درایو شروع به کار میکنه ولی بعد چند ثانیه(دقیقا لحظه ای که فرکانس به مقدار نهایی رسید) رله کننرل سطح قطع میکنه!
    بدون درایو مدار فرمان رو چک کردم و مشکلی نداره ولی با وصل درایو مشکل فوق بوجود میاد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام مدل و کد کنترل سطح استفاده شده و مدل و کد اینورتر استفاده شده و متراژ کابل موتور رو بفرمایید تا دقیق تر بررسی شود.

  17. سلام و وقت بخیر
    سوال داشتم از حضورتون مهندس
    موتوری تو خط تولید داریم که فرکانس کاریش ۵٠ هرتزه و ١۴٠٠ دور
    ما چقدر مجازیم فرکانس وو از ۵٠ بیشتر کنیم؟
    اگر بابت مسائل مکانیکی مشکلی نداشته باشیم

    1. سلام .
      اگر مشکل مکانیکی نداشته باشین و جریان درایو از جریان نامی موتور تجاوز نکند تا ۹۰ هرتز هم میتونید بالا ببرین ولی در نظر داشته باشید که موتور شما برای ۵۰ تا ۶۰ هرتز ساخته شده است درواقع مدل بلبرینگ ها و نوع عایق و انتخاب سیم و لاک های استفاده شده همه و همه بر مبنای بازه کاری موتور در فرکانس ۵۰ و ۶۰ هرتز طراحی و تولید شده است.
      توصیه میشود بیشتر از ۶۰ هرتز بالا نبرید.
      البته نکته بعدی چرخه کاری موتور هم مهم است به طور مثال در کاربردی که سیکل کاری موتور ۲ دقیقه کار و ۵ دقیقه استراحت بوده تا ۹۰ هرتز هم بالا بردیم و تقریبا ۳ سال است مشکلی نه برای درایو نه برای موتور به وجود نیامده است.
      در کاربرد هایی که موتور دوره زمانی بالایی در حال کار است به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

  18. با سلام
    ضمن تشکر از شما
    یک سوال داشتم ایا بایستی چوک را خارج از درایو در نظر بگیریم یا داخل خود vfd موجود است؟

    1. سلام .بستگی به درایو مورد نظر شما دارد بعضی از اینورتر ها چوک ورودی یا چوک خروجی یا چوک باس DC دارند ولی ۹۰ درصد برند های موچود داخل ایران جوک ورودی و خروجی ندارند.
      بهترین راه مطالعه دفترجه راهنمای اینورتر مورد نظر است.

  19. با سلام و خدا قوت خدمت شما جناب یوسفی عزیز که با مهر، دانش را به اشتراک میگذارید.
    در بند ۳ و ۴ از چک لیست فرمودید:

    “۳. همه قسمتهای پوشش های محافظ که کابل قدرت را پوشانده اند، در هر دو سمت از ابتدا و انتهای کابل ( یعنی در هر دو سر از کابلی که از یک سمت به پایانه PE در اینورتر و در انتهای سر دیگر خود به موتور، DB و یا MCC وصل می شود) باید به درستی ارت شوند.”

    “۵. همه ی پوشش های محافظ کابل قدرت، فقط از یک سمت، به درستی ارت شوند، ترجیحا در سمت مربوط به سیستم کنترل فرآیند ( آن سمتی از انتهای کابل که بهتر ارت می شود).”

    درک بنده از پوشش های محافظ کابل قدرت در بند ۳، سینی و نردبان کابل می باشد و در بند ۵ شیلد و یا اسکرین کابل.
    و از پوشش های محافظ کابل قدرت در بند ۵، شیلد و یا اسکرین کابل.
    اگر اشتباه است ممنوم میشم راهنمایی بفرمائید.
    سپاسگزارم.

    1. سلام ممنون از بازدید شما
      حفاظت های سیستم های الکترونیکی دو دسته هستند
      دسته اول حفاظت هایی هستند که سازنده ملزم به اجرای آنها و درج انها هستند
      دسته دوم حفاظت هایی که به عنوان اپشن هایی ویژه تر و تکنیکی تر در جهت ارتقا فروش ان محصول درج میشود
      ولی به طور کلی حفاظت هایی از جمله :
      ۱-کنترل ولتاژ لینک dc که توسط پنل های خورشیدی تولید میشود.
      ۲-کنترل ولتاژ شبکه از جهت افزایش و کاهش ولتاژ.
      ۳-کنترل جریان خروجی اینورتر.
      ۴-کنترل اتصال کوتاه در خروجی اینورتر

  20. با عرض سلام

    من می خواستم از اینورتر برای یه کار آزمایشگاهی استفاده کنم . برای این کار نیاز به جریان بالا و فرکانس پایین دارم. می خواستم بدونم آیا اصلا اینورتر برای این نوع از کارها مناسب هست یا نه
    ثانیا اینکه در اینورتر های موجود در بازار امکان تنظیم ولتاژ خروجی به صورت مستقل وجود داره یا نه؟ منظورم اینه که میشه دامنه ولتاژ رو از صفر شروع کرد تا مقدار معینی افزایش داد؟

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز.
      طراحی اینورتر ها بر اساس کار روی الکتروموتور است ،ولی ورژن های جدید اینورتر ها پارامترهایی را در اختیار کاربران گذاشته اند که این کاربری را فراتر از موتور میبرد.
      بله میتونید با استفاده از مدل خاصی از اینورتر هم دامنه ولتاژ رو مستقل از فرکانس تنظیم کنید و هم جریان بالایی در فرکانس پایین داشته باشید. به طور مثال میتوانید با دو عدد پتانسیومتر داشته باشید یکی برای ولتاژ و یکی برای فرکانس.
      این قابلیت در سیستم های انادایزینگ الومینیوم کاربرد دارد.

      1. با عرض سلام و تشکر فراوان بابت راهنمایی تون
        یه سوال دیگه هم خدمتتون داشتم . آیا اینورتر های LS این قابلیت رو که شما فرمودین دارن؟ چون تو دفترچه راهنمای مدل ic5 نوشته بود فقط ۴۰-۱۱۰ درصد ولتاژ ورودی رو تو خروجی میشه دریافت کرد( مثلا اگه ۲۲۰ ولت ورودی باشه میشه ۸۸-۲۴۰ ولت)در حالی که اوایل دفترچه در پلیت مشخصات اینورتر ولتاژخروجی رو به صورت input-0 نوشته.

        با تشکر فراوان

        1. خواهش میکنم .
          قابلیت کنترل ولتاژ توسط الگوریتم کاری اینورتر یک نکته است و قابلیت کنترل ولتاژ توسط فیدبک بیرونی و مستقل از فرکانس یک نکته قابل توجه دیگر.
          تنها ۲ مدل اینورتر رو دیدم و تست کردم که این قابلیت رو در اختیار کاربر میزاره اولین مورد اینورتر سانترنو سری پنتا sinus penta و مورد دوم اینورتر اینوت سری gd200a.

  21. با سلام خدمت مهندس رجبی عزیز
    سئوالی داشتم از خدمت شما . در یک پله برقی که دارای درایو ( اینورتر سرعت متغیر ) و موتور سه فاز القایی هست آیا این احتمال وجود دارد که در درایو ، موتور و یا مدارات مربوطه نقصی ایجاد گردد که نهایتا باعث افزایش قابل توجه غیرعادی و غیر منتظره سرعت بصورت دائم ، لحظه ای و یا بصورت متناوب حین انجام کار( با بار و یا بدون بار) گردد ؟

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز ممنون از مطالعه و بازدید از سایت الکترومارکت
      حس نگرانی را از نوشته شما درک کردم ،میخواهید پیشگیری کنید.
      احتمال افزایش دور ناگهانی امکان پذیر و برای جلوگیری از این اتفاق توصیه های فوق را انجام دهید:
      ۱-ترمز مکانیکی نصب شود (حتما)
      ۲-مقاومت ترمز نصب شود.
      ۳-برای تغییر فرکانس و دور موتور از کلید های دیجیتال اینورتر روی کیپد استفاده شود به هیچ وجه از پتانسیومتر کیپد یا پتانسیومتر خارجی استفاده نشود.
      ۴-سطح بالای فرکانس را حتما در عددی مجاز تعیین شود که آسیب رسان نباشد ،مثلا بزارین روی فرکانس ۳۵ که به هردلیلی نتواند بیشتر از ۳۵ هرتز بالا رود حتی اگر اوپراتور بخواهد ان را بالا ببرد.
      ۵-حتما Current_limiting را فعال کنید و درصد مجاز را تعیین کنید.
      در خدمت شما هستم.
      محبت و دانش را به اشتراک بگذاریم.

  22. با سلام خدمت شما مهندس عزیز
    مینیمم فرکانس جهت راه انداری و مقدار گشتاور برای یک پمپ اب ۲۲kwبهتر است روی چه مقداری تنظیم گردد؟ واینکه لرزش موتور ارتباطی با تنظیمات اینورتر(سری پنتا)دارد؟
    با تشکر

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز
      حد پایین فرکانس کاری را معمولا نوع پمپ و نوع کار مشخص میکند مثلا در پمپ های کف کش به هیچ وجه نباید زیر فرکانس ۲۵ کار کنید و در بعضی دیگر از پمپ ها عملیات پمپاژ معمولا در فرکانس بالای ۲۰ شروع میشود و توصیه میشود فرکانس حد پایین در کاربرد پمپ زیر ۲۰ نیاید.
      لرزش پمپ هم میتواند ارتباط مستقیم با تنظیمات داشته باشد .
      درایو رو ریست کنید و بدون تنظیمات خاصی از طریق کیپد استارت بزنید جهت گردش موتور رو چک کنید درست باشه و در این شرایط اگر باز لرزش داشتین مشکل از سیستم پمپ یا کوپلینگ های موتور به پمپ است.
      اگر لرزش حل شد تنظیمات موتور رو وارد کنید و حتما به صورت بی بار یا استاتیک اتوتیونیگ را انجام دهید و دقت کنید در مد ifd راه اندازی انجام شود و limit های جریان هم به خوبی تنظیم شود.

  23. با سلام
    مشکلی با دستگاه اینورتور مدل دلتا vfd-m پیش آمده که دستگاه کلا هنگ کرده و هیچ یک از کلیدهای آن کار نمی کند. در صورت امکان راهنمایی فرمایید که مشکل از کجا است؟

    1. سلام خدمت شما
      ۳ احتمال وجود دارد ۱-پنل رو پسورد دادن و عملا غیر غعال شده که باید پسوردش رو بردارین.
      ۲-پنل رو قفل کردن که باید رجوع کنید به پارامتر ها و و پنل رو فعال کنید.
      ۳-cpu دستگاه مشکل پیدا کرده و باید به واحد تعمیرات ارسال کنید.
      در خدمت شما هستم.

  24. باسلام خدمت شما سرورگرامی بنده یک اینورتوردلتامدلvfd mباقدرت۳.۷کیلووات دارم ولی ولتاژخروجی ندارم اگرامکان داردروش تنظیم باپدروی دستگاه رابه روشی ساده باذکربه ترتیب کدام دکمه پد رافشاردهم تادستگاه اینورتورتنظیم وباولوم روی پد سرعت راتغییردهم کمال تشکروسپاس ازشماسرورگرامی

    1. سلام.
      برای انتخاب مرجع استارت در اینورتر دلتا سری m باید دکمه mode را بزنید تا حرف p00 نمایش داده شود پارامتر p00 منبع فرکانس را تعریف میکند که اگر روی عدد ۴ تنظیم شود بیانگر این است که تغییر فرکانس از طریق پتانسیومتری که روی کیپد است تغییر میکند،کلید mod را میزنید تا به پارامتر p00 برسید و با زدن دکمه enter وارد پارامتر p00 میشوید و عدد ۴ را وارد میکنید با دکمه های فلش بالا و فلش پایین بعد از رسیدن به عدد ۴ دکمه enter را میزنید و رفرنس تغییر فرکانس درایو شما روی پتانسیومتر کیپد ست میشود.
      برای تغییر منبع استارتر پارامتر p01 را enter میکنید و آن را روی عدد ۰ تنظیم میکنید و مجدد دکمه enter را میزنید تا پارامتر ست شود و مرجع استارت درایو شما روی دکمه سبز کیپد ست میشود یعنی با فشردن دکمه سبز موتور شما استارتر میخورد و با تغییر پتانسیومتر روی کیپد دور موتور شما تغییر میکند.
      پیروز باشید.

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز.
      بله میتونید استفاده کنید در کمپرسور هایی از فابلیت های اینورتر به صورت ویژه و کاربردی تر میشه استفاده کرد که کمپرسور در طی پروسه کار زمان بی باری را تجربه کند و یا اینکه در زمان بی باری کمپرسور خاموش شود یا کمپرسور بزرگ تر از مصرف انتخاب شده باشد .
      در این شرایط سیوینگ انرژی به بالاتری را خواهید داشت.
      برای نصب اینورتر روی کمپرسور و شناخت سیوینگ انرژی کمپرسور توصیه میشود مقاله فوق مطالعه شود: ۱۱ راهکار برای بهبود بهره وری انرژی در سیستم های هوای فشرده

  25. با سلام خدمت اقای رجبی در صورت امکان نحوه ی ترمز موتور های القایی متصل به درایو را که مجهز به مقاومت ترمز است را بیان کنید .. تشکر

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز.
      تعریف کلی ریجنریتیو :

      هنگامی که یک موتور الکتریکی با درایو فرکانس متغیر (VFD ) بکار انداخته می‌شود، قدرت برق ارائه شده به موتور درصورتی به ریجنریتیو تبدیل می‌شود که موتور از طریق اعمال گشتاور منفی به محور موتور کاهش سرعت پیدا کند. معمولا ظرفیت ذخیره سازی انرژی در داخل درایو فرکانس متغیر (VFD )بسیار محدود است، بنابراینانرژی ریجنریتیو باید یا به شبکه بازگردد و یا به سرعت توسط مقاومت ترمز (Dynamic braking resistors) مصرف و تبدیل به گرما شود. در غیر این صورت، باس DC بیش ازحد شارژ خواهد شد و مشکل اضافه ولتاژ رخ خواهد داد (over voltage ) .

      شما با کمک اینورتر میتوانید ۲ حالت ترمز را بدست بیاورید حالت اول با کاهش شیب استپ که در اکثر موارد با کاهش شیب استپ نیاز به نصب مقاومت ترمز پیدا میکنید و روش دوم تزریق ولتاژ DC با جریان و زمان کنترل شده و قفل روتور .
      توصیه میشود سری مقالات : انرژی ترمز و احیای آن (Regenerative) با اینورتر AC بخش اول مطالعه شود.

      ما در ۲۴ ساعت از ۷ روز هفته منتظر شنیدن صدای شما هستیم
      ۰۲۱۴۳۸۴۴۴۴۰
      ۰۲۱۴۳۸۴۴۴۴۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Open chat
چطور می تونم کمکتون کنم ؟
چطور می تونم کمکتون کنم ؟